Министърът на финансите Кирил Ананиев е изпратил отговор до
Мартин Димитров и Петър Славов от Нова Република за това кои са собствениците
на данъчните складове за горива в България и кой с какви капацитети разполага.
Двамата водеха дело срещу отказа на Министерството и спечелиха на последна
инстанция във Върховния административен съд.
„Данните ще покажат дали става дума за картел или още
по-лошо – за монопол“, коментира още преди изборите Мартин Димитров.
Нова Република призова данните да бъдат публикувани преди
изборите, което не се случи. Не се случи и влизането им в парламента. Вчера
обаче са получили данните от финансовия министър и обявиха, че вече е
безспорно, че става дума за монопол на „Лукойл“ и за това българите плащат
много по-скъпи бензин и дизел.
"Това е най-грижливо пазената тайна в държавата",
заяви на извънредна пресконференция Петър Славов.
Данните са за 2014-2015 година. Общо капацитетът на
данъчните складове за дизел е 881 878 959 литра. От тях 719 милиона и 400
хиляди литра са притежание на две компании - „Лукойл Нефтохим“ и „Лукойл
България“. Тези две фирми са собственици на 82% от капацитетите в данъчните
складове за дизел в България.
При бензина ситуацията е още по-драстична. Общо капацитетът
на данъчните складове за бензин е 398 036 000 литра. От тях 366 милиона литра
са собственост отново на „Лукойл Нефтохим“ и „Лукойл България“. Това прави
концентрация на 92% от собствеността.
Преди седмица Комисията за защита на конкуренцията (КЗК)
реши да прекрати производството за доказване на картел на пазара на горива на
дребно. КЗК обаче забрани на служителите в различните петролни компании да
комуникират помежду си.
"Ситуацията от вероятно картел се е променила към
дружество с ясно изразено господстващо положение, близко до монопол", каза
още Славов.
Нова Република ще сезира Европейската комисия чрез
евродепутата Светослав Малинов.