сряда, 12 август 2020 г.

На тази дата: 12 август 1961 г. започва изграждането на Берлинската стена

 


1961 г. започва изграждането на Берлинската стена. Стената служи за граница между Западен Берлин и Германската демократична република до 9 ноември 1989 г., отделяща западната от източната част на град Берлин и останалата част от територията на ГДР.


След Втората световна война Берлин е поделен между страните-победителки (СССР, САЩ, Великобритания и Франция) на четири окупационни зони. Източната зона, контролирана от съветските войски, впоследствие става столица на Германската демократична република. В трите западни зони контролът е осъществяван съответно от окупационните власти на САЩ, Великобритания и Франция. Отсъствието на физическа граница между зоните довежда до конфликт и масово преминаване на специалисти и граждани от Източен Берлин във ФРГ.

Затова в нощта между 12 и 13 август 1961 г. в период на усилено противопоставяне и изостряне на отношенията между СССР и САЩ, започва строителството на стената. Заповедта за нейното изграждане е подписана от Валтер Улбрихт. Фактически това е в нарушение на следвоенното споразумение на страните-победителки, съгласно което Великобритания, Съветският съюз, САЩ и Франция имат равни права относно управлението на целия Берлин.

Строителството и преоборудването на стената продължава от 1962 до 1975 г. Напълно построената стена се е състояла от 45 ооо бетонни блокове 3,6х1,5 м, със закръглен връх, чиято цел е да затруднява опитите за бягство. Въпреки това над 5000 души успяват да избягат на Запад. Сред най-известните случаи са масовото бягство по тунел, дълъг 149 м, полет с делтаплан, промушване между прозорците на два съседни апартамента.

Берлинската стена става един от най-известните символи на Студената война.

Вицове - само сока, август 2020 г.

 

Да влезеш в стаята на тийнейджър е като да влезеш в ИКЕА - уж само да погледнеш, а излизаш с четири чаши, шест чинии, три кърпи и куп боклуци, които не е ясно какво са...

 

***

 

- Ти обичаш ли ракия?

- Чак обич, не! Просто поддържаме връзка!

 

***

 

"Добър човек" - това е човек като мен, само че добър.

 

***

 

 

Утрото е по-мъдро от вечерта! Eто защо сутрин не ни се ходи на работа...

 

***

 

Да си кръстиш детето Ая може, а Ую не можело...

 

вторник, 11 август 2020 г.

Бареков пак стана за смях

Бареков 40 минути седи пред една къща и говори за Прокопиев, показва му сауната, басейна... накрая една от жените с него му казва: "Между другото къщата на Прокопиев е по-нататък".


Гешев бори престъпността! Обискира детски център "Биберон"

Кризисен пиар, е когато Маджо започне да изземва протеста от Черепа и Сорос

И да знаете: Ако се разкара корупцията ще дойдат гейовете

На тази дата: 11 август 1877 г. Започва решителния бой на Шипка

/Таралеж/

На днешния ден се навършват 139 години от най-важната битка в Руско-турската война. 11 август 1877 г. е най-тежкият ден от отбраната на Шипка.

От 9 до 11 август с.г. на връх Св. Никола (днес връх Столетов), връх Шипка и Орлово гнездо войските на Сюлейман паша срещат руско-българския отряд на ген. Н. Г. Столетов. Едва на 7 август ген. Столетов донася, че целият корпус на Сюлейман паша е построен срещу Шипка, че силите му са огромни, но че неговите бойци (Тридесет и шести Орловски пехотен полк и пет български опълченски дружини - 5500 души с 27 оръдия) ще се бият докрай и че подкрепления "са крайно необходими".

Решителният и най-тежък бой започва на 11 август. Още призори турците откриват артилерийски огън по цялата позиция. Около 10 ч турците получават подкрепление. Към обяд всички турски атаки са отбити, но положението остава тежко. Патроните и снарядите са на привършване. Към 17 ч настъпва критичният момент. Шипка е спасена, а армията на Сюлейман паша не успява да се съедини с войските на Мехмед Али паша и да подпомогне Осман паша, отбраняващ Плевен, и заедно да изтласкат руската Дунавска армия северно от р. Дунав. Турците минават към отбрана, което е повратен момент във войната за свобода на България и предначертава бъдещия краен успех.

Вицове - само сока, август 2020 г.

 

Скъпи клиенти, моля ви, уважавайте ме като лице, което ви обслужва! Вие виждате един идиот, а аз - цяла група...

 

***

 

- Сега разбрах защо ти викат "коте."

- Защо?

- Защото имаш мустачки...

 

***

 

Барман към сервитьора:

- Ей, престани да изхвърляш пияните посетители, не забравяй, че работиш във вагон ресторант!

 

***

 

- Жоре, гледай на тази колко са и криви краката!

– Това е жена ми.

– Ауу, колко ѝ отиват...

 

***

 

Мъжът винаги има право! Стига жена му да е съгласна!

понеделник, 10 август 2020 г.

Ливан официално вече е джендър република, както би казал Каракачанов

Домът е там, където те се усмихват. Винаги е добре да си поговориш с дете, най-верните решения идват от тях. Време за техните усмивки и моите решения!

Внучетата на Бойко са го посъветвали да не си дава оставката, а да поиска тази на Радев

Да обобщим: Черепа, Маджо, Радев, Христо Иванов, Доган и Сорос са в комбина, за да свалят правителството

На тази дата: 10 август 1915 г. Българин полита за първи път със собствен самолет

 10 август остава славна дата в родната история – през 1915 г. е осъществен успешен пробен полет

на първия български аероплан в Божурище. Той е, построен от изобретателя Асен Йорданов.


За него световноизвестният летец и авиоконструктор Нийл Армстронг, първият човек стъпил на Луната, признава, че се е учил от него на авиация.

В разгара на Балканската война шестнайсетгодишният Асен Йорданов постъпва като доброволец в аеропланното отделение, където е назначен като механик. Придобитият опит и технически знания впоследствие му позволяват да се заеме с конструирането на първия български моторен самолет. Завършва го за по-малко от година и датата на неговото успешно изпитание - 10 август 1915 г., се смята за начало на българското самолетостроене. Държавната комисия, назначена специално за събитието, дава положителна оценка на биплана, наречен “Асен Христов Йорданов”, и той е признат за изобретение. Желанието на младия конструктор е да започне серийно производство на неговия прототип, който да служи като учебен, свързочен и лекотранспортен самолет. Следващият му амбициозен проект е изработването на многомоторна тежка машина.

За нещастие Ньойският договор налага на победена България драконовски мерки и по отношение на авиацията - ние не само нямаме право да разполагаме със свои самолети, но и оцелелите от войната са унищожени, а личният състав е разпуснат. Шанс за нова изява му дава обявеният от Американския аероклуб през 1921 г. международен конкурс за обиколка на Земята с аероплан, като наградата е 1 млн. долара за пилота, който пръв измине разстоянието от 33 546 км за не повече от 100 дни. В състезанието решава да се включи и летецът Александър Стоянов. За набиране на необходимите средства те се обръщат към правителството и молбата им е удовлетворена лично от министър-председателя Александър Стамболийски. Двамата патриоти заминават за Америка, за да защитят достойно името на България, но се оказва, че те са единствените кандидати, дръзнали да се явят на конкурса, и той се отлага. Асен Йорданов иска разрешение да удължи престоя си в САЩ, където впоследствие се установява за постоянно. Там той продължава обучението си и завършва аероинженерство, радиоинженерство, химия и физика. В концерна “Къртис”, където започва работа като чертожник, постепенно се издига до главен конструктор. Работи и в конструкторските екипи на водещите в световното самолетостроене “Боинг”, “Локхийд” и “Дъглас”. В САЩ се сбъдва и юношеската му мечта - конструира първия в света многоцелеви самолет “Дъглас ДС-3”, който е един от най-добрите граждански самолети през 30-те години. Забележително е и участието му в конструирането на прочулите се през Втората световна война модели на “Боинг” - “Б-17”, “Б-29 Супер-Фортрес”, както и “Лайтинг П-38”. Високо ценен от ръководството на “Боинг”, Асен Йорданов остава негов сътрудник до смъртта си през 1967 г.

Станал почетен гражданин на Ню Йорк, знаменитият ни сънародник е вписан завинаги и в паметта на града - на летище “Ла Гуардия” поставят възпоменателна плоча с името му, а в музея “Ер спейс” са изложени негови лични вещи. За съжаление родоначалникът на българското самолетостроене, героят от Първата световна война, остава и до днес непознат в родина си.