Някога да сте посещавали невероятна забележителност в
екзотична страна и да сте се чудели как е построена? Информационната табела
просто изброява няколко безполезни дати, а гидът изстрелва куп жаргонни фрази,
но вас ви интересуват други неща. Тук разкривам находчивия дизайн на 10 от
най-величествените строежи в света и слабоизвестните факти, които лежат скрити
в техните дълбини.
1. Тадж Махал, Агра, Индия
Легендата разказва, че моголският владетел Шах Джахан заповядал
да отрежат ръцете на строителите на Тадж Махал след завършването му, за да не
могат никога повече да построят нещо толкова красиво, въпреки че историята не е
подкрепена с писмени свидетелства. Елегантността на мавзолея се дължи на умното
му проектиране. За да накара Тадж Махал да изглежда абсолютно прав, гледан от
земята, архитектът решил минаретата да са леко наклонени настрани, което освен
това гарантирало, че в случай на земетресение те ще паднат далеч от безценния
купол на мавзолея.
Посетете го: Стигнете до Агра с влак от Делхи (около 2
часа). Входящите номера са ограничени, затова купете билети предишния ден от
офиса на „Археологически проучвания – Индия“, известен на шофьорите на рикши
като „Тадж Махал офис“. Мавзолеят е затворен в петък.
Строежът на ефирната кула в Арабската пустиня струва 1,5
млрд. долара. Със своя ръст от 828 м (представете си Айфеловата кула, умножена
по 2,5) „Бурж Халифа“ е най-високата сграда в света. За да устои на силните
ветрове и земетресенията, супернебостъргачът е изграден с „контрафорсно ядро“ -
три крила, разположени на 120 градуса едно спрямо друго и закрепени около централно
ядро. Всяко крило поддържа останалите, така че когато вятърът духа върху две от
крилата, третото се съпротивлява на натиска.
Посетете я: „Бурж Халифа“ е в центъра на Дубай. Купете си
билети за наблюдателната площадка от офиса на долното ниво на Мол „Дубай“.
3. Моаите, Великденски остров (Рапа Нуи), Полинезия
Една от теориите за древните статуи гласи, че са виновни за
загиването на островитяните. Транспортирането на огромните каменни лица върху
трупи най-вероятно е причинило опустошаването на горите, а без дървета почвата
ерозира, което може би е довело до лоши реколти, глад, война и канибализъм.
Сателитни снимки на Великденския остров, направени през 2005 г. обаче,
показват, че от каменоломната, където са дялани загадъчните 10-метрови статуи,
тръгват черни пътища. Така че е възможно малки екипи да са премествали моаите,
като са връзвали въжета около главите на статуите и са ги приплъзвали по пътя.
Посетете ги: „ЛАН Еърлайнс“ е единствената авиокомпания,
която обслужва Рапа Нуи. Резервациите за полетите често се дублират, така че
препотвърдете билета си два дни преди тръгване.
Извънземни, друиди и всички по средата са били предлагани
като вероятни строители на Стоунхендж. Но защо е построен? Скорошни открития
навеждат на мисълта, че е бил изграден за отбелязване на зимното, а не на
лятното слънцестоене, както се смяташе досега. Повечето от паметниците в района
са подравнени по залеза и изгрева на зимното слънцестоене, а датирането на
свински зъби в близките поселища разкрива, че на този ден се е яло повече
свинско, вероятно за да бъда отпразнуван фактът, че дните започват да
нарастват.
А как е построен Стоунхендж? Около 2600 г. пр. Хр. сините
камъни най-вероятно са били транспортирани на речни салове от Пресели Хилс в
Западен Уелс. Радиоактивното датиране доказва, че не са могли да бъдат
довлечени в долината Салисбъри от глетчери преди 40 000 години, както се
приемаше някога. На мястото на строежа основата на всеки камък е била поставена
в яма с помощта на лост, а хоризонталните трегери са били издигнати на днешната
им позиция по скеле.
Посетете го: Карайте до Стоунхендж от Лондон (под 2 часа) или
вземете автобуса от Салисбъри (около 40 минути).
Великата китайска стена първоначално е изградена от камъни и
кал, но през 16-и век император Жяжинг я превръща в страховит фортификационен
дракон. Милиони работници са привлечени от армията или са принудени да се
запишат, и работят денонощно за удължаването на Стената и построяването на
фортовете. Летописите твърдят, че една 3-километрова отсечка е завършена за 600
дни от само 3000 мъже. Въпреки честите твърдения, че Стената е единственият
направен от човека обект, който се вижда от космоса, всъщност тя може да бъде
забелязана само с як обектив от ниска околоземна орбита.
Посетете я: Много части от Стената могат да бъдат посетени.
За Бадалинг вземете автобус номер 919 от старата порта „Дешенгмен“ в Пекин, на
около 500 метра източно от метростанция „Жишуитан“. От площад „Тянанмън“
тръгват туристически автобуси. Секциите Симатай и Жъншанлинг предлагат
нетолкова туристическо изживяване.