понеделник, 25 август 2014 г.

На тази дата: 25.8.325г. Първият вселенски събор в Никея

325 г. завършва Първият вселенски събор в Никея. Съборът бил свикан от византийския
император Константин Велики, за да се разреши спорът между епископ Александър и Арий. Александър обвинявал Арий в богохулство, понеже отричал божествеността на Христос. Той твърдял, че Христос не е Бог, а първият и най-съвършеното от сътворените от Бога същества.

На Събора присъствали и много епископи, впоследствие прославени от църквата като светци (свети Никола, епископ Мир Ликийски и свети Спиридон Тримитунтски). В продължение на няколко дни Съборът не успял логически да докаже погрешността на Арий.

Според преданията като доказателство за християнската представа за Бога като единна и неразделна Света Троица се явило чудото, извършено от Свети Спиридон. Той взел в ръка парче от глинен съд и казал: „Бог, както и този глинен чиреп, е Бог Отец, Бог Син и Бог Свети Дух. Едновременно с думите от чирепчето лумнали пламъци, след това потекла вода и накрая се образувала глина. След това Съборът отхвърлил арианското вероучение и утвърдил Символа на Вярата за всички християнски държави.

Никейският събор определя правилото за изчисляване на главния празник в богослужебната година Пасха – уточнено е да бъде в първия неделен ден след първото пълнолуние, което настъпва не по-рано от пролетното равноденствие.
Необходими са поне две уточнения. Първото се отнася до различните празници Пасха при християните и евреите. Християнската Пасха в чест на възнесението на Исус Христос. При евреите обаче се празнува в памет на Изхода от Египет, когато Бог убива всички момчета освен юдейските, чиито жилища са белязани с кръст на вратата. Тъй като датата всяка година се изчислява по лунно-слънчевия календар, то празникът е подвижен.

Второто уточнение опира до факта, че католическата църква определя пролетното равноденствие по Григорианския календар, а източното православие остава частично вярно на Юлианския календар. Разликата между двата календара е почти половин месец.