вторник, 1 септември 2015 г.

Как се печелят $5 млрд. от кино за по-малко от година

Никога филмово студио не е печелило толкова много пари за толкова кратко време. На 4 август „Юнивърсъл Пикчърс“ показа кумулативни приходи в размер на 5,53 милиарда долара. Студиото представлява 28% от кинематографичния пазар в САЩ за 2015 г. Никое студио не е надвишавало 20% от пазара след „Дисни“ през 1999 г. А 2015-а още не е приключила, отбелязва френският „Льо Поан“.

Успехът е още по-впечатляващ поради факта, че не е плод на нито един супергерой! „Юнивърсъл“ дори отмъкнаха от „Отмъстителите“ на „Дисни-Марвел“ първото място в световния боксофис. С приходи от 1,6 милиарда долара „Джурасик свят“ стана третият най-голям успех на всички времена, след „Аватар“ и „Титаник“. Към това се прибавят 1,5 милиарда долара, донесени от „Бързи и яростни 7“, завоювал 5-ото място в боксофиса.

Средни филми

Няма да говорим за причините за триумфа на динозаврите или на лудите гонки на Вин Дизел. Няма да наблягаме и върху 991,6-те милиона, спечелени от „Миньоните“. Тези филми надминаха всички очаквания, но това бяха поредица блокбъстъри и успехът им беше очакван. И други студия като „Дисни“, което също бележи изключително успешна година, могат да претендират за подобен успех в такива филми. Истинското попадение на „Юнивърсъл Пикчърс“ обаче е във „втората дивизия“.

Както книжната индустрия, така и филмовата днес действа по модел, който дава предимство на „бестселърите“, тоест на блокбъстърите, в които се инвестира много с очакването да се спечели достатъчно, за да останат печалби и след изплащането на дълговете от евентуалните провали. Големите холивудски студия разчитат все по-малко на филми със средни бюджети – предпочитат по-големия залог и концентрират годишната си стратегия върху три-четири големи продукции.

Нова стратегия

„Юнивърсъл“ избра един по-различен модел. Вместо да се цели само и единствено във възможно най-широката публика (и съответно да изгражда блокбъстъри за публика от типично млади бели момчета), студиото се обърна към често подценявани демографски сектори и подходи, както би направил с блокбъстъри. Студиото инвестира в средни бюджети, визирайки специфични части от зрителите: домакини над 50 години („Петдесет нюанса сиво“ – приходи от 569,6 милиона долара срещу бюджет от 40 милиона долара), момичета („Перфектният ритъм“- 2, 285 милиона долара срещу бюджет от 29 милиона, или комедията на Джъд Апатоу „Тотал щета“), любителите на рапа („Straight Outta Compton“ – 119 милиона долара срещу бюджет от 28 милиона).

Вместо да промотира скромно своите продукции, „Юнивърсъл Пикчърс“ ги представи като събития, не по-малко значими от „Джурасик свят“. Всеки от тези филми успя да поласкае и съблазни своята специфична публика. Малките потоци правят големите реки, а тези „малки филми“ натрупаха приходи от повече от един милиард долара, или десет пъти повече от общата сума на разходите им. В крайна сметка се оказа, че вместо да се опитваш да се харесаш на всички, е по-добре да се харесаш на някои сигурни зрителски групи. Като диверсифицираш продукцията си.

„Юнивърсъл“ откри разковничето. Холивуд ще се поучи ли от тях?