петък, 2 ноември 2018 г.

На тази дата: 2 ноември 1947 г. американският индустриалец и авиатор Хауърд Хюз извършва тестов полет на най-големият самолет


1947 г. американският индустриалец и авиатор Хауърд Хюз извършва в Лонг Бийч, Калифорния, кратък тестов полет на транспортния хидроплан Hughes H-4 Hercules. Това е най-големият самолет, строен до тогава. Размахът му е 97,5 м, което е почти дължината на едно футболно игрище. Проектирането и построяването на самолета му струва 25 млн. долара.

„Летящата лодка” Н-4 има само един единствен полет, извършен на 2 ноември. За да докаже на скептиците, че подобно чудовище може да лети, Хюз и вторият пилот Дейв Грант набират 217 км/ч и го вдигат на 20-ина метра над водите на залива на Лонг Бийч. Тежащата над 100 тона машина успява да измине около една миля и след това се превръща в паметник.

Идеята за огромния транспортен самолет се ражда, когато в средата на 40-те години военните се свързват с Хюз с въпрос дали неговата компания Hughes Aircraft може да проектира и създаде машина за превозване на голям брой войници и тежко оборудване през Атлантика. Проблемът е, че по това време корабните конвои до Великобритания са яростно атакувани от нацистките подводници и на подобен транспорт е рисковано да се разчита за евентуална бъдеща американска намеса в Европа.

Отговорът е самолет, способен да транспортира до 750 напълно екипирани войници или един 35-тонен танк M4 Sherman. Корпусът му е дълъг малко над 67 м, висок е 9 м, а ширината му е 7 м. Опашката му се извисява на височината на 8-етажна сграда (24,2 м).

Идеята е H-4 Hercules да се изработва от алуминий, но правителството е наложило ограничение върху използването на всички стратегически материали извън целите на производството за фронта. Налага се прототипът да бъде изработен от дърво. Заради сглобяването му в залива на Лонг бийч е изграден първият в САЩ хангар с изкуствен климат.

Докато Хюз завърши самолета, войната приключва и военните вече нямат нужда от него. Започва разследване в Сената във Вашингтон за това как са използвани около 40 млн. долара за двата товарни самолета, които така и не са предадени на правителството. Смята се, че полетът е направен, за да се демонстрира на комисията, че парите не са похарчени за „летяща дъскорезница”. Разследването приключва без ясно заключение.

Полетът не е обявен предварително и е импровизирано решение на милиардера. На 2 ноември той се качва още общо 35 души - Дейв Грант, двама бордни инженери, 16 механици, още двама души от екипажа, 7 журналисти и 7 представители на авиационната индустрия. Целта е да се направят няколко маневри в залива. След две плъзгания по водата четирима от журналистите слизат, за да напишат статиите си. Тогава Хюз прави още един завой, засилва самолета и го вдига във въздуха за 70 секунди.

Милиардерът авантюрист продължава до 1962 г. да плаща на 300 служители, подписали декларация за строга секретност, които поддържат самолета в готовност за полет. Днес самолетът се намира в специален хангар в музея на авиацията и космонавтиката „Евъргрийн” в щата Орегон сред още 150 експоната.