концептуален камион на концерна “Мерцедес-Бенц”.
Германският автомобилен гигант ще представи Future Truck 2025 на международното
автомобилно изложение в Хановер (25 септември – 2 октомври). Това е първият
“камион самоход”. Той е в цвят сребрист металик с аеродинамична форма.
Каросерията се осветява от диоди.
наблюдават всички данни по време на движение -
скорост, дистанция от предното превозно средство, лентата на движение… Чрез
компютъра по желание може да се променя скоростта - към по-висока или по-ниска,
както и да се сменя лентата. Шофьорът спокойно може да изтегли седалката си
назад, да се облегне и да помечтае.
скоростта. Електрониката реагира и на сирена на
пожарна кола или линейка. В такъв случай освобождава лентата и се прибира
плътно в резервната.
Шофьорската кабина прилича по-скоро на ВИП-ложа. Подът е
облицован в натурално дърво, седалките са изработени от черна и кремава
естествена кожа. Естествено не липсват волан, педали, клаксон... Всичко
изглежда нормално.
Камионът на бъдещето се движи на автопилот. Няма проблем
шофьорът да вземе главния компютър и да сърфира из интернет. Това по никакъв
начин не влияе на основната дейност на умната машинка - да изпълнява зададените
параметри и при нужда да ги коригира, за да не се приближи опасно близо до друг
участник в движението.
Как става всичко това, обяснява ръководителят на проекта
инж. Георг Щефан Хагеман (46 г.):
“Всички системи съществуват и днес и се използват в
практиката. Нашата задача е перфектното им съчетаване на едно ново ниво.”
А защо наименованието е Future Truck 2025? То се знае, че е
камион на бъдещето, а и поради строгите германски изисквания трябва да се спази
дълга процедура на изпитания и даване на разрешителни. Едва тогава
тежкотоварният автомобил може да поеме по пътищата на страната и извън
пределите ѝ. Това най-вероятно ще стане едва през 2025 г., макар от
“Мерцедес-Бенц” да уверяват, че камионът още сега може да влезе в серийно
производство.
Трябва обаче да се промени Законът за движение по пътищата,
което също е тромава процедура. В настоящия изрично е записано, че воланът
трябва да се държи с две ръце.