петък, 27 март 2015 г.

Повтарящият се модел на заключената врата! Най-тежките катастрофи с пилоти самоубийци

Командирът на полет 9525 на „Джърмънуингс“, който е бил заключен извън пилотската кабина, се е опитал да разбие вратата с брадва, съобщава германското издание "Билд", като се позова на свои източници. По-рано стана известно, че вторият пилот изглежда преднамерено е насочил самолета към склоновете на Френските Алпи, след като е заключил командира на полета извън кабината.
Записите от черната кутия сочат, че капитанът многократно е чукал на вратата на кабината и се е опитвал да се върне обратно, преди самолетът да се разбие, казаха от френската прокуратура.

По данни на "Билд", той е използвал брадва, за да се опита да разбие бронираната врата. Говорител на „Джърмънуингс“ потвърди, че е имало брадва на борда на самолета. Този инструмент е част от оборудването за сигурност на самолета Airbus 320.
Случката изглежда ужасяваща. Оказва се, че самоубийствата във въздуха на пилоти са се случвали и преди. Като не става дума само и единствено за самоубийствените атентати от 11 септември 2001 г. Вярно, нищо подобно не се е случвало на европейска територия и в такива размери досега.

При изчезването на малаизийския самолет през март м. г. разследващите органи имаха и хипотеза, че пилотът се е самоубил. Тя беше сериозно обсъждана от авиоспециалисти. Но така и не беше доказана.

Въпреки че е изключителна рядкост пилотът да посегне на живота си – и на живота на всеки друг, който е на борда на управлявания от него самолет – има прецеденти. Според данни на Федералната авиационна администрация на САЩ, цитирани от „Вашингтон пост“ през 2014 г., 24-ма американски пилоти са се самоубили по време на полет в последните две десетилетия. 23-ма са разбили машините, а един стажант пилот скача от самолета по време на полет. В повечето случаи авиаторите са били сами. Никой от тях не е управлявал голям пътнически самолет. Всички са били мъже на средна възраст.

Кои са по-тежките инциденти по международни линии с пътнически самолети


През ноември 2013 г. тежък инцидент привлече вниманието на света. Самолет на мозамбикските линии на борда с 33-ма пътници падна над Намибия. Оцелели нямаше. А катастрофата се превърна в голяма мистерия. Самолетът беше само на една година, управляван от опитен пилот при добро време.

Според запис от кабината вторият пилот отива в тоалетната и когато се връща вратата е затворена. В това време колегата му снишава самолета до височина за кацане. По-късно разследващите излизат със заключение, че самолетът се е разбил заради „умишлени действия на пилота“.

Ехо от тези трагедии може да се открие в две катастрофи от края на 90-те години на ХХ век.

През декември 1997 г. 104 души загиват над Индонезия, след като вероятно пилотът изключва двигателя на самолета. По-късно разследването показва, че е имал значителни финансови проблеми и служебни неприятности.

Две години по-късно става трагичният инцидент с египетски самолет, който потъва в Атлантическия океан край Нантъкът, Масачузетс. Екипажът и 217-те пътници на борда загиват. На записа от черната кутия се чува как пилотът Гамал ал-Батауи прошепва: „Уповавам се на Бога" на арабски, фраза, която се употребява в моментите преди смъртта.  Преди това – по сценарий подобен на сегашния случай – капитанът отива до тоалетната, а след това не може да влезе в кабината. Очевидно, все пак успява, но твърде късно, защото на записа се чува как той пита: „Какво става? Ти ли загаси машината?“ Египетските власти обаче не излизат с официално становище, че става дума за умишлени действия.

Повтарящият се модел на заключената врата

Има като че ли повтарящ се модел – единият пилот излиза, другият заключва вратата. Парадоксално, след 11 септември 2001 г. бяха взети допълнителни мерки за обезопасяване на пилотските кабини и за по-труден достъп до тях отвън. Целта е да се предотврати възможността терористи да нахлуят в кабината и да завземат управлението на самолета.  Достъпът до нея отвън става чрез код, разказва "Ню Йорк таймс". Но пилотът, който е вътре, в случай на опасност може да блокира системата за пет минути. Тогава единствената връзка с кабината е по интеркома. Така че, ако един от двамата пилоти е умишлено заключен отвън, той не може да влезе в кабината.

Депресията изглежда е най-честата причина за самоубийствата на пилотите във въздуха и затова през 2010 г. Федералната авиационна агенция на САЩ отмени забраната пилотите да вземат антидепресанти.