Командирът на полет 9525 на „Джърмънуингс“, който е бил
заключен извън пилотската кабина, се е опитал да разбие вратата с брадва,
съобщава германското издание "Билд", като се позова на свои
източници. По-рано стана известно, че вторият пилот изглежда преднамерено е
насочил самолета към склоновете на Френските Алпи, след като е заключил командира
на полета извън кабината.
Записите от черната кутия сочат, че капитанът многократно е
чукал на вратата на кабината и се е опитвал да се върне обратно, преди
самолетът да се разбие, казаха от френската прокуратура.
По данни на "Билд", той е използвал брадва, за да
се опита да разбие бронираната врата. Говорител на „Джърмънуингс“ потвърди, че
е имало брадва на борда на самолета. Този инструмент е част от оборудването за
сигурност на самолета Airbus 320.
Случката изглежда ужасяваща. Оказва се, че самоубийствата
във въздуха на пилоти са се случвали и преди. Като не става дума само и
единствено за самоубийствените атентати от 11 септември 2001 г. Вярно, нищо
подобно не се е случвало на европейска територия и в такива размери досега.
При изчезването на малаизийския самолет през март м. г.
разследващите органи имаха и хипотеза, че пилотът се е самоубил. Тя беше
сериозно обсъждана от авиоспециалисти. Но така и не беше доказана.
Въпреки че е изключителна рядкост пилотът да посегне на
живота си – и на живота на всеки друг, който е на борда на управлявания от него
самолет – има прецеденти. Според данни на Федералната авиационна администрация
на САЩ, цитирани от „Вашингтон пост“ през 2014 г., 24-ма американски пилоти са
се самоубили по време на полет в последните две десетилетия. 23-ма са разбили
машините, а един стажант пилот скача от самолета по време на полет. В повечето
случаи авиаторите са били сами. Никой от тях не е управлявал голям пътнически
самолет. Всички са били мъже на средна възраст.
Кои са по-тежките инциденти по международни линии с пътнически самолети
През ноември 2013 г. тежък инцидент привлече вниманието на
света. Самолет на мозамбикските линии на борда с 33-ма пътници падна над
Намибия. Оцелели нямаше. А катастрофата се превърна в голяма мистерия.
Самолетът беше само на една година, управляван от опитен пилот при добро време.
Според запис от кабината вторият пилот отива в тоалетната и
когато се връща вратата е затворена. В това време колегата му снишава самолета
до височина за кацане. По-късно разследващите излизат със заключение, че
самолетът се е разбил заради „умишлени действия на пилота“.
Ехо от тези трагедии може да се открие в две катастрофи от
края на 90-те години на ХХ век.
През декември 1997 г. 104 души загиват над Индонезия, след
като вероятно пилотът изключва двигателя на самолета. По-късно разследването
показва, че е имал значителни финансови проблеми и служебни неприятности.
Две години по-късно става трагичният инцидент с египетски
самолет, който потъва в Атлантическия океан край Нантъкът, Масачузетс. Екипажът
и 217-те пътници на борда загиват. На записа от черната кутия се чува как
пилотът Гамал ал-Батауи прошепва: „Уповавам се на Бога" на арабски, фраза,
която се употребява в моментите преди смъртта.
Преди това – по сценарий подобен на сегашния случай – капитанът отива до
тоалетната, а след това не може да влезе в кабината. Очевидно, все пак успява,
но твърде късно, защото на записа се чува как той пита: „Какво става? Ти ли
загаси машината?“ Египетските власти обаче не излизат с официално становище, че
става дума за умишлени действия.
Повтарящият се модел на заключената врата
Има като че ли повтарящ се модел – единият пилот излиза,
другият заключва вратата. Парадоксално, след 11 септември 2001 г. бяха взети
допълнителни мерки за обезопасяване на пилотските кабини и за по-труден достъп
до тях отвън. Целта е да се предотврати възможността терористи да нахлуят в
кабината и да завземат управлението на самолета. Достъпът до нея отвън става чрез код,
разказва "Ню Йорк таймс". Но пилотът, който е вътре, в случай на
опасност може да блокира системата за пет минути. Тогава единствената връзка с
кабината е по интеркома. Така че, ако един от двамата пилоти е умишлено
заключен отвън, той не може да влезе в кабината.
Депресията изглежда е най-честата причина за самоубийствата
на пилотите във въздуха и затова през 2010 г. Федералната авиационна агенция на
САЩ отмени забраната пилотите да вземат антидепресанти.