1989 г. в Норвежко море потъва съветската атомна подводница
„Комсомолец”. При инцидента загиват 42 моряци от 69-членния екипаж.
Подводницата потъва на дълбочина 380 м в неутралните води.
K-278 „Комсомолец” е съветската атомна подводница от трето поколение,
която държи абсолютен рекорд за дълбочинно потапяне - 1027 м. Пусната е на вода
на 9 май 1983 г. и единственият реализиран проект от 685 „Плавник”.
Разработката й продължава изключително дълго време, затова неофициално във
Военноморските сили я наричат „златна рибка”. Корпусът е направен от чист
титан.
На трагичната дата подводницата се движи на дълбочина 380 м
при скорост от 8 възела, когато избухва пожар в 7-ми отсек, където се намира
главният вал и руля, истинската причина все още е неизвестна, смята се че е
електрическа повреда. В 11.12 ч. подводницата обявява сигнал за аварийна
ситуация и започва да се подготвя да излезе на повърхността. Междувременно, тъй
като не сработва химическата противопожарна система, разпространението на огъня
изважда от строя силовата електрическа система и автоматично се задейства
аварийната система, която блокира плавното издигане на подводницата.
Изпратен е екип да освободи част от баласта. Според една от
теориите при разследването, именно изпълняването на тази задача води до
разкъсване на един от основните въздухопроводи, който преминава през отсека -
въздух под голямо налягане попада в обсега на локалния пожар и бързо го
превръща в неовладяно огнище - отделението има машинно масло и други петролни
продукти, които са възпламеними при определени условия.
В 11.16 ч. „Комсомолец” излиза на повърхността, но пламъците
вече са обхванали два отсека - 6-и (турбинения отсек) и 7-и - силно задимени са
2-о, 3-о и 5-о отделение. Подводницата е обхваната в плътен, лютив дим, вредни
газове и по-лошото има на борда има още много лесновъзпламеними продукти.
Защитата на реактора сработва и всички главни вериги са изключени, мощността е
прехвърлена на батерията. В 11.37 ч. е пуснат и първият SOS сигнал, но поради
разрушаването на хидравличната система и други технически неизправности, съобщението
е получено на брега и след 8 „разшифровки” едва в 12.19 ч. започва спасителната
операция.
На мястото пристигат военни самолети, а екипажът се бори с
овладяването на ситуацията в 16.35 ч., пилотите забелязват, че кърмата започва
да потъва. Събитията се развиват скорострелно - 16.44 ч. водата влиза в
командното отделение, три минути по-късно - цялото е залято; 16.50 ч. -
командирът на подводницата, съобщава „Започва евакуация на 69 човека”. В 17.00
ч. на повърхността изплуват аварийни-спасителни платформи за по 20 души. В
18.20 ч. на място идва „Алексей Хлобыстов”, който започва спасителна акция за
екипажа: прибрани са телата на 16 души, които умират от измръзване и удавяне и
едва 30 моряка, които оцеляват. Трима от тях умират по пътя към Североморск, от
69 момчета на К-278 живи остават 27 души.
При анализа на трагедията, в медиите излизат много версии -
ръководството на Военноморските сили обвинява създателите на проекта и
корабостроители. Те пък от своя страна казват, че екипажът е бил некомпетентен
и с невежите си действия е провокирал трагедията. Любопитен факт е, че на борда
на подводницата в това последно плаване е един от резервните екипажи, докато
основният бил на сушата.