Има и български краставици, и български домати вече на
пазара, но те са много малко. В основната си част оранжерийните зеленчуци са
вносни.
Това каза министърката на земеделието Десислава Танева пред
Нова тв тази сутрин. Тя смята, че няма тенденция за намаляване на родното
производство, но даде пример, че в съседни страни енергоизточниците, с които се
отопляват оранжерийте, са по-евтини. Освен това се крие ДДС, нещо с което
печалбата нараства с 20 % и вносителите така убиват българските производители.
"Български домати по 1,50 лв. в момента със сигурност е
лъжа", описа тя ситуацията.
Според Танева борбата с укриване на данъци върви ефективно и
даде пример с бирата, чието потребление изведнъж нараснало с 30 % послед зима.
На въпрос полски ли са яйцата за Великден, министърът
призна, че по принцип има проблем с полските яйца, но посъветва потребителите
да не забравят, че нашите са най-качествени и безопасни.
Танева каза, че от Българската агенция за безопасност на
храните са в режим на тематични и много по-засилени проверки по магазинната
мрежа. Само в София са направени 140 такива, но са установени минимални
количества нередовни стоки. Тя посъветва потребителите да гледат печатите на
месото и яйцата.
Относно подготвяния нов Закон за храните Танева каза, че
завишаването на санкциите в него е само една страна на въпроса.
"Основната идея е като държава да ползваме всички
възможни европейски регламенти, които уреждат хранителното законодателство в
полза на българското производство."
Тя обеща да се използва целият наличен административен
капацитет, така че българският производител да не е ощетен.
По повод отпадането на млечните квоти в ЕС от 1 април и
руското ембарго тя дори се съгласи, че няма "да ни залеят, а на практика
вече ни заливат" продукти от други страни еврочленки, подготвени за Русия.
"Не може да се каже кой от двата ефекта е
по-негативен", каза министърката. Нейното лично мнение, е че дори
ембаргото е с много по-силен отрицателен ефект.
Тя даде пример с големи производители като Полша и Латвия,
които са оставили продукцията си, произведена за руския пазар, да се реализира
на пазара на ЕС.