1819 г.
британецът Денис Джонсън патентова в Лондон велосипеда. Още на 6 април 1818 г.
немският професор барон Карл Драйс фон Зауерброн демонстрира праобраза на
изобретения от него велосипед. Той обаче не си дава сметка за стойността на
своето изобретение и не го патентова. Затова година по-късно британецът Денис
Джонсън свободно патентова велосипеда в Лондон.
Сведения за
велосипеди до 1817 г. са съмнителни и в повечето случаи недостоверни. Едва през
19 в. техниката се развива до степен да направи възможно появяването на първите
праобрази на велосипеда, които се наричат дрезини. Такова е и изобретението на
барон Карл Драйс.
Първите
прототипи приличат много на днешните велосипеди - имат кормило, но са с дървена
рама и без педали. Велосипедът е вторият технически продукт за бита, пуснат в
серийно производство, след шевната машина. За първи път се появява през 1817 г.
в Манхайм и през 1818 г. в Париж. „Колоездачът” сяда на дървената рамка и след
това тика колелото с помощта на краката си, като го насочва с помощта на
кормилото.
След
плътните гуми (1869) се появяват и пневматичните (1888). После двете колела
стават с еднакъв диаметър. Въведени са колелата със спици. В 1880 г.
швейцарският инженер Ханс Ренолд произвежда втулково-ролковата велосипедна
верига в онзи й вид, който се използва и до днес. Първият български велосипед,
наречен „паяк”, е направен през 1880 г. от Гено Стоянов - Арабаджията,
майстор-каруцар от Нова Загора.
Пощенските
служби на много страни използват велосипеди от края на 19 в. Полицаите в много
страни използват велосипеди за патрулиране из улици и паркове, особено в
селските райони.
Велосипедите
се използват и във военното дело. По време на война са използвани за предаване
на важни съобщения или за разузнаване. По-късно ги използват при своите
операции парашутисти, екипирани със сгъваеми велосипеди.
Първите
гонки се организират почти веднага след изобретяване на велосипеда. През 90-те
надбягванията стават много популярни и се провеждат в продължение на дни.
Най-популярният и най-стар международен пробег е 1200-километровият
„Париж-Брест-Париж”, проведен за първи път през 1891 г. Най-престижното
велосипедно състезание е „Тур дьо Франс”, което се провежда от 1903 г.