Пловдивският митрополит Николай в интервю пред
"Стандарт" и "Марица" съобщава някои от своите разбирания
за бежанците и как трябва ни да ги третираме. "Който е запалил този
конфликт, да го гаси. Не можем да плащаме сметката и то с цената на изчезването
ни като държава", впуска се владиката в геополитически прогнози, далеч от
християнските разбирания за милосърдие и взаимопомощ. Митрополитът на
Българската православна църква уточнява, че това е мнението му като гражданин.
Така става ясно, че:
- Има общо усещане, че сме свидетели на процеси, които в
момента преобръщат демографската карта на Европа и създават предпоставки за
бъдеща промяна на цялостния културен облик на нашия континент. (Тук владиката
изказва недоумение защо масовият поток към Европа е от мюсюлмани, след като ИД
си е поставила за цел религиозното прочистване на Близкия изток от християните
- б.р.)
- Нашата християнска традиция повелява да сме човеколюбиви и
състрадателни не само към своите, но и към чуждите. Поради това ни призовават
непрекъснато да проявяваме
състрадателност и човеколюбие, защото сме християни и европейци. Добре.
Помагаме и ще помагаме с каквото можем и не ги делим по вяра или народност. Но
не ви ли притеснява, че т. нар. ИДИЛ не проявява човеколюбие не само към
чуждите, но и към своите? Нещо тук не е наред.
- Понеже в цялата
тази история има нещо гнило, лично на мен ми се струва, че нашето правителство
в никакъв случай не трябва да допуска в страната ни повече бежанци! За тези,
които вече са тук, е редно като общество да се погрижим, доколкото можем и ни
стигат оскъдните ресурси, но повече - не!
- Който е запалил този конфликт, да го гаси. Не може ние да
плащаме сметката и то с цената на изчезването ни като държава. Това, разбира
се, е моето лично мнение, като гражданин, с което не ангажирам никого.
Владиката обсъжда и въпроса за отношенията
"църква-държава". Наскоро Николай пряко се намеси в предизборната
битка в Пловдив като призова да се гласува за един от кандидатите Здарвко
Димитров и почти анатемоса Иван Тотев.
"Църквата не дели хората по политически убеждения и
партийна принадлежност. Тя обаче е длъжна да поощрява и похвалва тези, които
помагат, и да порицава тези, които препятстват нейната душеспасителна мисия.
Това е принцип. Нека покажа как този принцип действа на практика. Премиерът
Борисов дарява собствени пари за ремонт на храмове. Това добро ли е? Добро е.
Достойно ли е за похвала? Достойно е. Това, че църквата му въздава публична
благодарност, партийна пропаганда ли е? За вас може да е, но за нас не е. За
нас е израз на справедливост", обяснява митрополитът.
Пловдивският владика отправя и лични благодарности на Лютви
Местан и групата на ДПС. "Отмяната на законовата норма, която изискваше от
храмовете да плащат такса смет, е заслуга лично на г-н Лютви Местан и на
групата на ДПС в предишното Народно събрание. Местан и Йордан Цонев помогнаха
да се реши проблемът с нотариалния акт на "Св. Александър Невски".
Според вас в момента правя ли предизборна агитация в полза на ДПС? Мислете
както искате, но аз на тези хора съм длъжен да отдам заслуженото, по
християнска съвест", казва той.
Той отново се спира на отношенията си и с кмета на Пловдив
Тотев- "Обратно, какво съм аз виновен, че община Пловдив реши точно сега,
преди избори, да праща съдии изпълнители в църкви? Какво да правя, да мълча,
защото ще е политическа агитация ли? Впрочем, аз съм почти сигурен, че кметът
Иван Тотев дори не е знаел, че някой негов служител е решил да съставя актове
на храмовете. И то, въпреки че ако не бъркам, общинският му съвет още през 2011
г. е освободил храмовете от тази такса." И добавя: "Г-н Тотев знае,
че аз многократно съм протягал ръка за сътрудничество с местната власт. Мисля,
че с това, което казвам в момента, отново му помагам."
Накрая митрополитът, след като е споделил мислите си по
отношение на бежанците, съветва: Трябва да започнем от любовта към Бога и към
ближния. Ако я има тази любов, ще има и вяра, и надежда.
Това е.