1962 г. над Куба съветска ракета сваля шпионски U-2 и загива
пилотът. Инцидентът над кубинския град Бан се случва по време на Карибската
криза. Пилотът Рудолф Андерсън-младши загива. Той е първият човек, получил
Кръста на Военновъздушните сили на САЩ.
На 20 май 1962 г. съветският лидер Никита Хрушчов, веднага
след завръщането си от България, излага в тесен кръг предложение да изпълнят
молбата на Фидел Кастро за увеличаване на съветското военно присъствие в Куба,
като разположат на острова ядрено оръжие. На следващия ден въпросът е обсъден в
Съвета по отбрана. Целта всъщност е да се отговори на американското
предизвикателство с инсталиране на територията на Турция още през 1961 г.
американски ракети PGM-19 „Юпитер”.
През юни Генералният щаб разработва план за операция
„Анадырь”. За прехвърлянето на войските и техниката са определени 85 кораба.
Първият от тях пристига в Куба на 8 август. Съветският Генерален щаб обаче си
дава сметка, че над Куба редовно прелитат разузнавателни самолети U-2 и
ракетите няма да останат в тайна, затова изпраща и зенитно-ракетни комплекси
С-75 „Двина”, с които на 1 май 1960 г. е свален шпионски самолет над СССР.
Самолет U-2 още в края на август фотографира позиции за
зенитните ракети и на 4 септември Кенеди заявява в Конгреса, че в Куба няма
„настъпателни ракети”. До тогава шпионските самолети изпълняват по два полета
месечно. Кенеди ги прекратява от 5 септември до 14 октомври заради опасения, че
сваляне на един U-2 може да ескалира конфликта.
На 14 октомври в 3.00 ч. след полунощ от авиобаза „Едуардс”
в Калифорния излита майор Ричард Хейзер. Полетът до Мексиканския залив му
отнема пет часа. Час след изгрева той достига Куба, заобикаля я от запад и я
пресича от юг на север. След като каца в САЩ, аналитиците на ЦРУ откриват на
фотолентата съветски балистични ракети със средна далечина Р-12.
Последващ полет на 19 октомври прави явни нови ракетни
позиции, ескадрила бомбардировачи Ил-28 и насочен към Флорида дивизион крилати
ракети.
Снимките са представени на Кенеди на следващия ден.
Експертите му предлагат ракетите да бъдат унищожени с прецизни удари, да
започне пълномащабна военна операция на Острова или да предприеме морска
блокада. Кенеди се спира на морската блокада с радиус 926 км и заповядва
полетите на U-2 от два месечно да се увеличат до шест на ден.
Блокадата влиза в сила на 24 октомври, когато 30 кораба,
включително „Александровск” с ядрените бойни глави и четири кораба с ракетите
Р-14, пристигат в Куба. Съпровождат ги под вода четири дизелови подводници.
Едновременно с това Кенеди издава заповед за повишаване на бойната готовност на
въоръжените сили на САЩ до степен DEFCON-2 - първата и единствената в историята
на САЩ.
На 27 октомври 35-годишният майор Рудолф Андерсън излита на
U-2A от авиобаза „МакКой” в Орландо, Флорида. Той бил е информиран за наличието
на съветските зенитни ракети.
В един от зенитноракетните дивизиони е получено съобщение за
засечен разузнавателен U-2 да лети към американската база Гуантанамо.
Началник-щабът на дивизиона капитан Антонец звъни в щаба на командващия
съветските войски в Куба ген. Иса Плиев за инструкции, но не го намира там.
След няколко минути Антонец отново звъни в щаба, но никой не
вдига слушалката. Когато U-2 вече е над Куба, Гарбуз сам притичва до щаба на
Плиев и, без да го дочака, заповядва самолетът да бъде унищожен. Пускът е
осъществен в 10.22 ч. местно време (17.00 ч. московско време). Андерсън загива,
а самолетът пада на територията на Куба.
Няколко часа по-късно два самолета от фоторазузнаването на
ВМС на САЩ са обстреляни от зенитни оръдия по време на полет над Куба на малка
височина. Един от тях е повреден, но двойката благополучно се завръща в базата
си.
За гибелта на Андерсън първи съобщава Генералният секретар
на ООН У Тан след визитата си в Куба на 31 октомври 1962 г. Със заповед на
президента Кенеди, майор Андерсън е награден посмъртно с първия Кръст на ВВС,
Медал да забележителна служба, Пурпурно сърце и премията Чейни.
Любопитен факт е, че днес отломки от самолета на майор
Андерсън могат да се видят в музеи в Куба. Двигател и част от опашката се пазят
в Музея на революцията в Хавана. Дясната част на крилото, част от опашката и
предното шаси се намират в музея на авиацията в Хавана.