1971 г. самолет на БГА „Балкан” Ил-18 катастрофира при
излитането на летище София. Загиват 32 души, сред които е и естрадната певица
Паша Христова.
Самолетът трябва да излети за Алжир в 23.30 ч. Машината
току-що е минала през основен ремонт. Естрадните звезди, сред които и Мария
Нейкова и Борис Годжунов, заминават с оркестър „София” за дните на българската
култура в Алжир. Компания им правят народната певица Янка Рупкина и танцьори от
състава за народна музика към столичното читалище „Аура”.
Половин час преди полунощ Ил-18 със 73 пътници на борда се
отправя към изходния старт. След като набира скорост, машината се отлепя на 7-8
м от земята и в следващите неколкостотин метра продължава да лети така
неестествено. Крилата на няколко пъти се накланят, носът се вдига рязко нагоре,
самолетът се накланя силно наляво и се забива в тревната площ край полосата.
Двигателите избухват в пламъци. Тялото на самолета се
пречупва на две - задната част остава на място, а предната с крилата продължава
напред. Междувременно единият двигател изскача на пистата. Предната част на
самолета се влачи още около 300-400 м.
Минути след катастрофата пистата е осеяна с човешки тела.
Половината от пътниците загиват, а останалите са тежко ранени. Спасяват се част
от пътуващите в задната част на самолета - Борис Годжунов е със счупени
крайници, а Янка Рупкина получава с леки изгаряния. Сред оцелелите са
командирът и механикът на резервния екипаж, който трябва да върне самолета.
Оцелелите се възстановят в продължение на месеци и години,
някои не могат да се преборят с психологическата си травма.
Официалната версия за тежката катастрофа е „случайна
техническа грешка при свързването на елероните”. Проведеното разследване след
инцидента достига до извода, че въжетата на елероните били погрешно свързани.
Вместо да коригира положението на самолета в хоризонталната плоскост, като
парира силата на вятъра, командата на пилотиращия увеличава наклона на самолета
заради обратното свързване на елероните. По този начин пилотът не е имал
никакъв шанс да овладее неуправляемия Ил-18.
Заключителната експертиза е категорична, че случилото се е
плод на нещастно стечение на обстоятелствата. Въпреки че според част от
разследващите причините за инцидента, тази техническа грешка е, меко казано,
„странна”.