Празните щандове през социализма бяха ежедневие.
Когато намерите МНОГО добре зареден магазин там има:
Когато намерите МНОГО добре зареден магазин там има:
два
вида салам, луканката няма какво да я гледате (12-16 лв килото), един вид
кисело мляко, един вид прясно мляко, 1 вид захар, 1 вид халва, 1 вид локум, 1 вид бира (с
парцали), 1 вид лимонада (или оранжада, с парцали), 1 вид полусухо вино, 2 вида
кашкавал, 1 вид нетраен колбас (Камчия или хамбургски), 1 вид кремвирши,
обикновени бисквити, детски закуски, ориз, хляб.
Съвсем
нормално е, за да откриете всички търсени стоки (от гореизброените), да се
наложи да обиколите всички магазини в квартала, защото ту има нещо, ту изчезва.
Магазините работят до 7 вечерта и в събота до обяд.
Много от
мечтаните стоки се продават само в "Кореком " - магазини, където може
да се пазарува с чужда валута. Дори нямаш право да видиш валутата в ръката си. Работил си в чужбина,
превеждат ти парите по сметка в България (няма не искам), част от тях ти ги
прехвърлят по официалния курс в лева (няма не искам), а част ти остават в
долари. Като решиш да изтеглиш пари, получаваш хартийки, които се казват
"бонове" и с тях можеш да пазаруваш шоколадови яйца, дънки и уиски от
"Кореком".
Опашките бяха запазена марка на соца:
Чакаш за всичко, но за сметка на това дълго.
Автомобилите на соца
За коли е
ставало дума неведнъж при безкрайните сравнения тогава и сега. Тогава се
записваш на ред, плащаш 1500 лв. в ДСК и чакаш в да ти излезе реда в
Мототехника. За „Лада” – от 8 до 15 години. За „Москвич” и „Трабант” – от 2 до
5-6 години (разликите в годините се дължаха на разпределение по окръзи и др.).
Нова „Лада 1300″ струваше 6100 лв., „Лада 1500″ – 7300 лв., но поради дефицита
на втора ръка двата модела струваха 8-10 хил. лева.
Като се
роди дете или като влезе в техникума, дядото, родителите му правят вноска за
кола. До сватбата може да му излезе редът. Вносът на коли на практика беше
забранен от живковия режим още от 70-те години – с 200% мито върху цената на
колата като нова – независимо на колко е години. И същевременно тогавашното
Управление за безопасност и охрана доставяше на семейството на Живков и на
висшата номенклатура вносни западни автомобили.