Музеят на Ван Гог в Амстердам ще преразгледа начина на
съхранение и излагане на картините му със слънчогледи, след като нова
технология разкри, че стеблата и листенцата на цветята в една от картините са
започнали да изменят цвета си. Преди наситените цветове днес са започнали да
придобиват кафеникав отенък вследствие на факта, че художникът е използвал боя,
чувствителна към светлината, пише „Гардиън“.
Лабораторно изследване на платното с рентген показва, че Ван
Гог е използвал два различни вида хромова жълта боя, едната от тях доста
по-податлива на светлина.
Промените в картината от 1889 г. засега не се забелязват с
невъоръжено око, но с течение на времето ще губят все повече от яркостта на
бледожълтия фон и от наситеността на жълтите листа, но и от цвета на стеблата.
Там жълтият пигмент е смесен с друг цвят, за да се добие търсения нюанс.
Оранжевият фон на цветята обаче не се очаква да избледнее чак толкова, тъй като
художникът е използвал по-издържлива на светлината боя, с по-ниско съдържание
на сяра.
„Трудно е да се каже за колко време промяната да стане
видима, зависи от много външни фактори – казва Фредерик Ванмеерт от
университета в Антверпен, участвал в анализа на картината. – Може да се види
къде Ван Гог е използвал по-светлочувствителното хромово жълто, това са
местата, които реставраторите трябва да проверяват от време на време за
обезцветяване. Може да се види, че е използвал смарагдово зелена и червена
оловна боя на много малки части от картината, които с времето ще изсветлеят.“
Откритието предстои да бъде анализирано от екип от холандски
и белгийски учени, но музеят на художника в Амстердам, където се намира
най-голямата колекция с негови картини, вече е предупреден. Преди пет години
музеят намали яркостта на светлината в залите си в опит да забави процеса на
промяна на 200 картини и 400 скици.
При анализа учените използват рентген и изследват платното
парче по парче в процес, наречен „химическо картографиране“. Йорис Дик, професор
по история на изкуството и материалознание, описва технологията така:
„Все едно да направите сателитна снимка на Холандия, за да
видите къде са слабите места в дигите“.
От музея казват, че са запознати с проблема около
изсветляването на картините, но благодарение на детайлния анализ реставраторите
им ще знаят кои платна да следят по-внимателно.