1971
г. самолет на БГА „Балкан” Ил-18 катастрофира при излитането на летище
София. Загиват 32 души, сред които е и естрадната певица Паша Христова.
Самолетът трябва да излети за Алжир в 23.30 ч. Машината току-що е
минала през основен ремонт. Естрадните звезди, сред които и Мария
Нейкова и Борис Годжунов, заминават с оркестър „София” за дните на
българската култура в Алжир. Компания им правят народната певица Янка
Рупкина и танцьори от състава за народна музика към столичното читалище
„Аура”.
Половин час преди полунощ Ил-18 със 73 пътници на борда се отправя към
изходния старт. След като набира скорост, машината се отлепя на 7-8 м от
земята и в следващите неколкостотин метра продължава да лети така
неестествено. Крилата на няколко пъти се накланят, носът се вдига рязко
нагоре, самолетът се накланя силно наляво и се забива в тревната площ
край полосата.
Двигателите избухват в пламъци. Тялото на самолета се пречупва на две -
задната част остава на място, а предната с крилата продължава напред.
Междувременно единият двигател изскача на пистата. Предната част на
самолета се влачи още около 300-400 м.
Минути след катастрофата пистата е осеяна с човешки тела. Половината от
пътниците загиват, а останалите са тежко ранени. Спасяват се част от
пътуващите в задната част на самолета - Борис Годжунов е със счупени
крайници, а Янка Рупкина получава с леки изгаряния. Сред оцелелите са
командирът и механикът на резервния екипаж, който трябва да върне
самолета.
Оцелелите се възстановят в продължение на месеци и години, някои не могат да се преборят с психологическата си травма.
Официалната версия за тежката катастрофа е „случайна техническа грешка
при свързването на елероните”. Проведеното разследване след инцидента
достига до извода, че въжетата на елероните били погрешно свързани.
Вместо да коригира положението на самолета в хоризонталната плоскост,
като парира силата на вятъра, командата на пилотиращия увеличава наклона
на самолета заради обратното свързване на елероните. По този начин
пилотът не е имал никакъв шанс да овладее неуправляемия Ил-18.
Заключителната експертиза е категорична, че случилото се е плод на
нещастно стечение на обстоятелствата. Въпреки че според част от
разследващите причините за инцидента, тази техническа грешка е, меко
казано, „странна”.