Патентованият
през 1886 г. автомобил
Benz Patent Motorwagen (реплика)
Снимка:
Wikimedia Commons
|
Кой е
измислил автомобила?
Има много
кандидати. За да се разреши спора, са разработени ясни условия за определяне на
приоритета.
Те са
четири. Първото е идеята. Второто е законната регистрация на необходимия
патент. Третото задължително условие за осигуряване на приоритет е публичното
му отразяване в пресата, че автомобилът се е движил. И накрая, четвъртото
условие е, че трябва някой да е купил патентования, успешно работещ автомобил,
а не да е само за лична употреба.
След
установяването на тези четири правила се оказа, че първият автомобилен
производител е Карл Бенц.
Той получава „свидетелството за раждането“ на автомобила -
патент DRP 37435 - за своята „триколка“, Benz Patent Motorwagen на 29 януари
1886 година.
Този първи автомобил е бил с три колела и снабден с четиритактов,
едноцилиндров двигател, задвижващ задните му колела. Мощността на двигателя е
била едва 0,9 к.с.
На 3 юли
1886 Карл Бенц прави фурор в немския град Манхайм като излиза на улицата със
странното триколесно превозно средство, изпускащо вонящи бензинови пари и
започва най-дългото пътешествие в дотогавашната история на автомобилите,
задвижвани с двигател с вътрешно горене.
Берта Бенц и двамата ѝ синове Ойген и Ричард пропътуват 90-те километра
от Манхайм до Пфорцхайм за около ден със шеметната скорост от 16 километра в
час.
„Бензинката“,
както я нарича самият Бенц има невероятен успех през 1887 г. на изложението в
Мюнхен.
Да постави
бензиновия автомобил върху четири колела се сеща Готлиб Даймлер, но това се случва
малко по-късно. През 1926 г., се сливат двете компании.