2001 г. извършени са атентати срещу Световния търговски център в Ню Йорк и Пентагона. 19 терористи от ислямската военна групировка Ал Кайда отвличат четири пътнически самолета.
Петима терористи блъскат Полет 11 на „Американ Еърлайнс” Боинг 767-723 в северната страна на Северната кула от Световния търговски център в 8.46:33 ч. местно време. В 9.02:59 ч. местно време други петима терористи блъскат Полет 175 на „Юнайтед Еърлайнс” Боинг 767-222 в Южната кула. Редовните маршрути на полетите е трябвало да бъдат от летище Логан в Бостън, Масачузетс, до летище Лос Анджелис.
Петима терористи насочват Полет 77 на „Американ Еърлайнс” Боинг 757-223 към Пентагона в 9.37:46 ч. Редовният маршрут на полета е трябвало да бъде от летище Вашингтон Дулс в окръг Феърфакс, Вирджиния, до летище Лос Анджелис. Четвъртият самолет, Полет 93 на „Юнайтед Еърлайнс” Боинг 757-222, който е под контрола на четирима терористи, пада в поле в Югозападна Пенсилвания, на около 240 км северозападно от Вашингтон, в 10.03:11 ч., след като пътниците се противопоставят на похитителите. Предполага се, че целта на полета е бил Капитолия или Белия дом.
Аудиозапис от пилотската кабина разкрива опитът на екипажа и пътниците да отнемат контрола над самолета от терористите, след като разбират от телефонни разговори, че други отвлечени самолети са разбити в сгради по-рано сутринта. След като на терористите става ясно, че пътниците ще възвърнат контрола си над самолета, единия от похитителите нарежда на другия да го разбие в земята. Скоро след това самолетът се разбива в поле край Шанксвил. Редовният маршрут на полета е трябвало да бъде от летище Нюарк, Ню Джърси, до летище Сан Франциско и след това до летище Нарита в Токио.
Лидерът на групировката Ал Кайда Осама бин Ладен първоначално отрича всякакво участие в атаките, но по-късно поема отговорността. Като мотиви за атентатите Ал Кайда и Бин Ладен посочват американската подкрепа за Израел, присъствието на американски военни сили в Саудитска Арабия и санкциите срещу Ирак. В отговор на атаките САЩ започват война срещу тероризма и нахлуват в Афганистан, за да свалят от власт талибаните.
По официална статистика броят на загиналите при атентатите е 2974 души, без 19-те терористи. Никой от пътниците в отвлечените самолети не оцелява. Основната част от жертвите са цивилни лица от 90 държави. Загиват също така и полицаи, пожарникари и други спасителни работници.
9/11 обикновено се свързва с четири конспиративни теории, които официалните западни медии не подминават, но и веднага оборват в анализите и комментарите си. Ето два типични примера:
Би Би Си
След атентатите срещу Световния търговски център и Пентагона, конспиративните теории за това какво се случи на 11 септември 2001 година продължават да витаят, като основната им идея е, че в чудовищното престъпление за замесени американските власти и спецслужби. .
Един от подробните обзори на BBC разглежда някои от най-разпространените спекулации, циркулиращи сред онлайн обществата.
На първо място сериозни подозрения буди това, че отвлечените самолети не са били прихванати навреме. Въпросът е как е възможно най-могъщите военновъздушни сили да не могат да свалят нито една от похитените машини.
Обяснението на любителите на конспирации е, че тогавашният американски вицепрезидент Дик Чейни лично е разпоредил на военните да не се намесват.
Според официален доклад по въпроса, случилото се е крайно необичайно, но безпрецедентните отвличания са останали незабелязани заради добрата организация на похитителите. Те успели да предотвратят изпращането на сигнал за тревога от страна на екипажите. Така от контролните кули до последно не разбрали какво се случва и въпреки постоянната връзка с военните, нямало време за реакция.
Срутването на кулите-близнаци толкова бързо след възпламеняването на едва няколко от над 100-те етажа на сградите също е повод за съмнения. Една от хипотезите е, че небостъргачите са свалени с контролирани взривове на предварително разположени експлозиви. Това подозрение е базирано и на сведенията за звук от експлозии непосредствено преди сриването.
Продължително разследване на Националния институт за стандартизация и технологии дава конкретно измерение на случилото се. Ударите нанасят сериозни поражения по поддържащите колони на кулите.
Освен това 10 000 галона гориво се разливат по много от етажите и водят до пожари. Температурите от 1 000 градуса по Целзий причиняват хлътване на подовете и огъване на колони, което води до звуци, наподобяващи експлозии.
Тежестта на падащите етажи се натрупва и надхвърля значително капацитета на поддържащите колони. Така се стига до срутването.
Контролираните взривове на сгради почти винаги се извършват от долните етажи, докато тук сриването започва от върха. Не са намерени и никакви доказателства за наличието на експлозиви.
Мистерии има и около разбиването на пътнически самолет в централата на водещата световна военна сила цели 78 минути след сигнала за отвличане. Подозренията са, че не Боинг 757, а ракета, малък боен или дори безпилотен самолет нанася удара по Пентагона.
И въпреки множеството доказателства, че именно машината, извършваща полет 77 на American Airlines се забива в сградата на американското военно министерство, много хора са убедени, че подобна сложна маневра не може да бъде извършена от член на Ал Кайда, а само с участието на самия Пентагон.
В действителност останки от Боинг-а, в това число и черните кутии, бяха намерени и прибрани от ФБР. Освен това при ДНК експертизите беше установена самоличността на голяма част от пътниците на въпросния полет. Свидетели също потвърдиха, че са видели разбиването на пътническия самолет в Пентагона.
Друга популярна конспирация е, че четвъртият самолет, който се разби в Пенсилвания, също е бил свален от ракета или взривен още във въздуха.
В същото време обаче от аудиозапис от устройство в пилотската кабина се разбира, че бунт на пътниците е попречил на атентаторите да достигнат крайната си цел и те са били принудени да разбият самолета в ненаселения район.
Справка с военните архиви показва, че няма издадена команда за сваляне на пътнически самолети. Всъщност едва след падането на същия този полет 93 на United Airlines, президентът Буш нарежда приземяването на всички самолети във въздушното пространство на САЩ. Заповед, съпроводена с разрешение за сваляне на всеки самолет, който откаже да се подчини на разпореждането.
Дойче веле
Няма събитие, което да е документирано по-обстойно от атентатите в САЩ на 11 септември. Няма такова, за което да са пускани в обръщение толкова странни конспиративни теории. Какво внушават те и какво говорят фактите?
Милиарди хора по света виждат на този ден по телевизията кадрите с горящите и сриващи се кули на Световния търговски център в Ню Йорк. Какво се случва в действителност? Освен представената от американските власти версия, се появяват и редица конспиративни теории. Много хора смятат, че официалната версия не е достоверна. Според проучвания на CNN и New York Times от 2006 г. над половината американци смятат, че правителството крие истината от обществеността.
Основната теза, лансирана в повечето конспиративни теории, е, че най-болезненият терористичен удар в световната история е всъщност хладнокръвно подготвена и инсценирана операция на американските тайни служби.
Кое е истина и кое не?
Твърди се, че двете кули близнаци на Световния търговски център не са се срутили вследствие на разбилите се в тях два самолета. При разбиването на двете машини и взрива не можело да възникнат толкова високи температури, при които стоманени конструкции да започнат да се топят. Вярно е, че пожарът в двете кули не причинява разтопяване на стоманените конструкции. Но до това няма и как да се стигне, защото и при значително по-ниски температури от температурата на топене стоманата губи голяма част от здравината си.
Твърди се, че срутилата се сграда номер 7 на Световния търговски център е била "контролирано взривена". Доводът е, че журналистка на БиБиСи по погрешка информирала за срутването й цели 20 минути преди същинския взрив. Вярно е, че след срутването на кулите близнаци в Ню Йорк открито започва да се приказва за това дали и горящата, силно повредена сграда номер 7 също може да се срути. Журналистката най-вероятно е имала предвид точно тези приказки.
Твърди се, че четвъртият самолет - United 93, пада не вследствие на схватка между пътници и похитители в пилотската кабина, а че е обстрелван и свален от боен самолет на американските военно-въздушни сили.
Истината е, че при падането на машината United 93 на разстояние, от което да може да бъде обстрелвана и поразена, не е имало никакъв американски боен самолет.
Твърди се, че "операцията" 9/11 е планирана от неоконсервативната организация Project for the New American Century. В по-ранен доклад за стратегията на американските отбранителни сили членовете на организацията, между които са Дик Чейни (вицепрезидент на САЩ от 2001 до 2009) и Доналд Ръмсфелд (министърът на отбраната от 1975 до 1977 и от 2001 до 2006), посочвали, че за дългосрочна и ефективна промяна на стратегията на САЩ може да се окаже много полезна "една катастрофа".
Истината е, че както и да се оценява въпросният доклад, той е публикуван през септември 2000 година. Твърде дръзко начинание за Чейни и Ръмсфелд би било година преди мащабния заговор публично да оповестяват плановете си за него. А е и изключено всички предполагаеми съучастници в предполагаемия заговор да не обелят досега нито дума, като се има предвид, че 9/11 коства живота на близо 3000 американци, както и че разгорещената публична дискусия за политиката на Буш продължава с неотслабваща сила оттогава насам.
Ако 9/11 беше резултат от заговор на правителството, в него пряко щяха да са замесени десетки, ако не и стотици отговорни лица - от генерала от военно-въздушните сили и топ-агента на ЦРУ до хора от охраната на Световния търговски център. Досега не е било открито и не е излязло на бял свят нито едно свидетелство за подобен заговор.