петък, 27 октомври 2017 г.

На тази дата: 27 октомври 1962 г. съветска ракета сваля US-шпионски самолет над Куба

1962 г. над Куба съветска ракета сваля шпионски U-2 и загива пилотът. Инцидентът над кубинския град Бан се случва по време на Карибската криза. Пилотът Рудолф Андерсън-младши загива. Той е първият човек, получил Кръста на Военновъздушните сили на САЩ.

На 20 май 1962 г. съветският лидер Никита Хрушчов, веднага след завръщането си от България, излага в тесен кръг предложение да изпълнят молбата на Фидел Кастро за увеличаване на съветското военно присъствие в Куба, като разположат на острова ядрено оръжие. На следващия ден въпросът е обсъден в Съвета по отбрана. Целта всъщност е да се отговори на американското предизвикателство с инсталиране на територията на Турция още през 1961 г. американски ракети PGM-19 „Юпитер”.

През юни Генералният щаб разработва план за операция „Анадырь”. За прехвърлянето на войските и техниката са определени 85 кораба. Първият от тях пристига в Куба на 8 август. Съветският Генерален щаб обаче си дава сметка, че над Куба редовно прелитат разузнавателни самолети U-2 и ракетите няма да останат в тайна, затова изпраща и зенитно-ракетни комплекси С-75 „Двина”, с които на 1 май 1960 г. е свален шпионски самолет над СССР.

Самолет U-2 още в края на август фотографира позиции за зенитните ракети и на 4 септември Кенеди заявява в Конгреса, че в Куба няма „настъпателни ракети”. До тогава шпионските самолети изпълняват по два полета месечно. Кенеди ги прекратява от 5 септември до 14 октомври заради опасения, че сваляне на един U-2 може да ескалира конфликта.

На 14 октомври в 3.00 ч. след полунощ от авиобаза „Едуардс” в Калифорния излита майор Ричард Хейзер. Полетът до Мексиканския залив му отнема пет часа. Час след изгрева той достига Куба, заобикаля я от запад и я пресича от юг на север. След като каца в САЩ, аналитиците на ЦРУ откриват на фотолентата съветски балистични ракети със средна далечина Р-12.

Последващ полет на 19 октомври прави явни нови ракетни позиции, ескадрила бомбардировачи Ил-28 и насочен към Флорида дивизион крилати ракети.

Снимките са представени на Кенеди на следващия ден. Експертите му предлагат ракетите да бъдат унищожени с прецизни удари, да започне пълномащабна военна операция на Острова или да предприеме морска блокада. Кенеди се спира на морската блокада с радиус 926 км и заповядва полетите на U-2 от два месечно да се увеличат до шест на ден.

Блокадата влиза в сила на 24 октомври, когато 30 кораба, включително „Александровск” с ядрените бойни глави и четири кораба с ракетите Р-14, пристигат в Куба. Съпровождат ги под вода четири дизелови подводници. Едновременно с това Кенеди издава заповед за повишаване на бойната готовност на въоръжените сили на САЩ до степен DEFCON-2 - първата и единствената в историята на САЩ.

На 27 октомври 35-годишният майор Рудолф Андерсън излита на U-2A от авиобаза „МакКой” в Орландо, Флорида. Той бил е информиран за наличието на съветските зенитни ракети.

В един от зенитноракетните дивизиони е получено съобщение за засечен разузнавателен U-2 да лети към американската база Гуантанамо. Началник-щабът на дивизиона капитан Антонец звъни в щаба на командващия съветските войски в Куба ген. Иса Плиев за инструкции, но не го намира там.

След няколко минути Антонец отново звъни в щаба, но никой не вдига слушалката. Когато U-2 вече е над Куба, Гарбуз сам притичва до щаба на Плиев и, без да го дочака, заповядва самолетът да бъде унищожен. Пускът е осъществен в 10.22 ч. местно време (17.00 ч. московско време). Андерсън загива, а самолетът пада на територията на Куба.

Няколко часа по-късно два самолета от фоторазузнаването на ВМС на САЩ са обстреляни от зенитни оръдия по време на полет над Куба на малка височина. Един от тях е повреден, но двойката благополучно се завръща в базата си.

За гибелта на Андерсън първи съобщава Генералният секретар на ООН У Тан след визитата си в Куба на 31 октомври 1962 г. Със заповед на президента Кенеди, майор Андерсън е награден посмъртно с първия Кръст на ВВС, Медал да забележителна служба, Пурпурно сърце и премията Чейни.

Любопитен факт е, че днес отломки от самолета на майор Андерсън могат да се видят в музеи в Куба. Двигател и част от опашката се пазят в Музея на революцията в Хавана. Дясната част на крилото, част от опашката и предното шаси се намират в музея на авиацията в Хавана.

Няма коментари:

Публикуване на коментар