събота, 23 юни 2018 г.

Фотофакт: Хърватски фенове си направиха селфи в дупка на пътя на Световното в Русия


Фотофакт: 2,5 млн. души на митинг против Ердоган в Турция


На тази дата: 23 юни 1868 г. Кристофър Шолс получава патент за пишеща машина

1868 г. Кристофър Шолс получава патент за пишеща машина. Патентованият от него и Самюъл Соул и Карлос Глидън модел е първият, при който скоростта на писане с машина надхвърля тази на писане на ръка.

Първата реална идея за създаване на пишеща машина патентова английският инженер и изобретател Хенри Мил. През 1829 г. британецът Уилям Остин Бърт пък патентова машина, която той нарича типограф. Именно тази машина в Музея на науката в Лондон е определена като първата пишеща машина.

През следващия период изобретатели от други държави патентоват различни пишещи машини. През 1845 г. - Чарлз Търбър (САЩ), след няколко патента създава христографа. През 1855 г. италианецът Джузепе Равица създава прототип на пишеща машина, при който за първи път пишещият има възможност да вижда написаното. През 1861 г. бразилският свещеник Франсиско Жоао Азеведо създава с подръчни средства собствена пишеща машина, за което е награден със златен медал от император Педру I.

През 1864 г. австрийският изобретател Петер Митерхофер създава пишеща машина, която никога не е изработвана за масова употреба. През 1865 г. датчанинът Размус Малинг-Хансен създава пишеща машина, наречена „Пишещото кълбо на Хансен”, която влиза в масово производство през 1870 г. и, въпреки недостатъците си и краткото съществуване като технология, е първата пишеща машина, разработена за търговски цели.

От практическо значение за развитието на производството на пишещи машини, обаче е именно патентованата пишеща машина на Кристофър Шолс. Пет години по-късно фирмата Ремингтън и синове започва производство на пишещи машини за масова употреба, а през 1878 г. същата фирма патентова пишеща машина с използване на големи и малки букви.

Любопитен факт е, че сред нововъведенията на Шоулс е и клавиатурната подредба QWERTY, която се използва и днес при компютърните клавиатури. Името идва от първите шест клавиша, разположени на най-горния буквен ред. При работа с неговата машина напечатаният текст можел да се види едва след изваждане на листа от устройството.

На първите пишещи машини, изобретени от Шоулс, буквите върху клавишите били подредени по азбучен ред в две редици. Можело да се печата само с главни букви, а цифрите 0 и 1 изобщо ги нямало - вместо тях се ползвали буквите I и О. С течение на времето скоростта на печатане ставала все по-голяма и тези машини започнали да показват проблеми: отделни бутони не можели да се върнат на своето място и постоянно се смесвали един с друг. Много често при опити да се разделят бутоните се стигало до разваляне на пишещата машина.

Това се случвало, защото в английската азбука имало много съседни букви, които често се използвали една с друга, за да се образува дума (например P-R, N-O и т.н.). Така съседните клавиши се притискали един в друг и лесно се чупели. Тогава производителите на пишещи машини проучили въпроса и разработили клавиатура, при която често срещаните букви в текста били поставени далеч една от друга. Така се появила т.нар. QWERTY клавиатура.

Вицове, юни 2018 г.

Когато си направиш хубаво селфи, но жителите на
твоята страна не са в инстаграм.

Потънал руски кораб. Екипажът се спасява и изплува до близкия остров. Обаче ги хващат някакви диваци и се канят да ги ядат. Капитанът преговаря с тях:
- Другари, при вас имаше ли революция?
- Не.
- А съветска власт?
- Не.
- А колективизация?
- Не.
- А култ към личността?
- Не...
- А перестройка? И това не?
- А ленински съботници всеки месец?
- Не?
- Ами тогава от какво сте озверели така???

***

За да продължава да лъже царицата, че тя е "най-красива на света", огледалото държеше да го почистват ежедневно с ракия.

***

Принц може да търсиш цял живот, но мъж си трябва всеки ден.

***

Първи ден фитнес и ме боли всичко и като се има предвид, че ходих да питам само за цената.

***

Тя беше скромна до безобразие. След безобразията пак беше скромна.

петък, 22 юни 2018 г.

Управляващият Сидеров: Време е да се признае Сталин като държавник...


Парламентарният председател на коалиционния партньор на ГЕРБ "Обединени патриоти" - Волен Сидеров, се обяви за признание за Йосиф Сталин и ролята му на "държавник и главнокомандващ". В специално прессъобщение от партията му "Атака" се похвалиха, че "за първи път в България" се отбелязват деня и часа на нападението на "Хитлеристка Германия над Русия" и се почита паметта на загиналите руски воини.

“Русия защити не само Отечеството си, но спаси и Европа от тъмните сили на хитлеризма. Време е също така да се признае ролята на Сталин като държавник и главнокомандващ за тази победа”, обяви Сидеров, докато той, зам.-председателят на Народното събрание Явор Нотев и други атакисти се изправиха пред Паметника на Съветската армия в София в 4 ч сутринта и поднесоха венци.

Любопитно е, че никъде в прессъобщението на "Атака" не се споменава СССР - въпреки че Сталин е съветски, а не руски лидер, както и че Германия напада СССР. Навсякъде в текста е изписано името Русия.

След смъртта на Сталин - по времето на следващия лидер Никита Хрушчов, започва процес на десталинизация, а мумията на Генералисимус е извадена от мавзолея на Ленин и погребана.
Сидеров, разбира се, дръпна и реч. С твърдения, наречени в прессъобщението на "Атака" "исторически факти". Например:

„Когато говорим за тази дата, трябва да кажем задължително, че през цялото време тази военна агресия на Хитлер беше подготвена, финансирана и насочвана от Запада”.

"Най-големият спонсор на Третия райх бил англосаксонският Запад. „Англия, Франция и САЩ правиха всичко възможно Германия да се милитаризира. Английски и германски фирми участваха в германски химически и военни концерни, без които милитаризирането на Германия беше невъзможно”.

"През 1938 г. същият Запад подари на Хитлер две суверенни държави - Чехословакия и Австрия. Дори, когато уж започна война с него, същият Запад не водеше истински военни действия срещу Германия. Всичко това беше с цел да се насочи Хитлеристка Германия към Русия и тя да бъде унищожена, само че Русия устоя”.

Директорът на Руския културно-информационен център у нас Павел Журавльов е благодарил за отбелязването на тази дата, става ясно още от съобщението: Радваме се, че в България има хора, които все още помнят тези страници на историята, е казал още той.

Фотофакт: Пропадна улица в центъра на Варна

Снимка: "Таралеж"
Част от улица "Иван Вазов" в центъра на Варна пропадна, заради строителен изкоп.

На тази дата: 22 юни 1941 г. СССР атакува Добрич по въздух

През 1941 година Втората световна война е в разгара си. Цяла Европа ехти от картечен и артилерийски огън. В България обаче е спокойно. Въпреки че, заради плана „Марита“ сме принудени да застанем на страната на Хитлер, цар Борис III успява да предотврати кръвопролитията. Дипломатичният му подход успява да върне без кръв в пределите на България заграбената от Румъния Южна Добруджа. А бомбардировките на съюзниците са в бъдещето - „символичната война“ ще стане факт чак в края на годината.

Без да се намираме във война със Съветския съюз и без каквато и да било причина или повод, град Добрич е бомбардиран от съветската авиация. За щастие жертви няма, но населението, което чувства руския народ за най-близък е озадачено. За втори път в рамките на по-малко от 30 години България бива нападната в гръб от държавата, която счита за своя освободителка.
България и СССР не се намират в състояние на война – това ще стане чак на 05 септември 1944. Т.е. бомбардировките са съвсем ненужна и необоснована агресия срещу мирна и добронамерена към Съветския съюз държава.

За съжаление това не е единствената проява на агресия към мирна България. Бомбардирани са още Русе, Стара Загора, Казанлък, Горна Оряховица. Нападенията срещу България не са само по въздух, в началото на декември 1942 обстрелват селищата в Северното Черноморие. А съветска подводница атакува и потапя кораба „Струма“, при което загиват над 700 пътника.

България има и други жертви по време на войната. Англо-американски бомбардировачи сеят смърт и разрушения, като само самоотвержеността на българските пилоти предотвратяват по-големи страдания. Жертвите на съюзническата авиация и героизмът на българските пилоти не са забравени, но безпристрастността изисква да признаем, че са станали във „военно“ време. А съветските атаки – те са без предупреждение, без причина, подло и в „гръб“.

Вицове, юни 2018 г.

Защо са ти наркотици, когато има череши?

Емо Чолаков предупреждава,
тези с рисуваните вежди да си стоят в къщи , че утре отново ще вали ...

***

Какво включва 7-степенното меню? Според един приятел - 6 ракии и 1 салата.

***

Катаджия се прибира в къщи, край него минава сина му.
-Документите за проверка.
Детето подава бележника с 20 лева вътре.
-На тати отличника.

***

-Какво е ластик......?
Конец с опънати нерви!

***

В България корупция няма! Просто е срамота да се влиза с празни ръце.

четвъртък, 21 юни 2018 г.

Мастаба - формата, от която е обсебен Христо Явашев-Кристо


От 18 юни насам една необичайна и многоцветна конструкция привлича вниманието на посетителите на Хайд Парк в Лондон. Във водите на езерото Серпентин плава трапецовидна скулптура, наречена "Мастаба Лондон", която е дело на родения в България Христо Явашев-Кристо.

Тя е като излязла от анимационен филм, а цветовете й я правят да напомня на детска играчка.

Всъщност "Мастаба" е масивно произведение на изкуството. Съставена е от 7506 петролни варела, подредени и поддържани от стоманено скеле. Височината й е 20 метра, а основата е 30 на 40 метра. Със своите размери успява да заеме 1% от площта на езерото.~
За да е сигурно, че платформата ще остане на своето място, тя е закотвена за дъното на Серпентин с 32 котви, всяка от които тежи по 6 тона.

Проектът на Кристо изглежда футуристично, но идеята всъщност хрумва на него и на съпругата му Жан-Клод преди над 40 години. Още от срещата им в Париж Жан-Клод работи и твори заедно с Явашев. През 1977-а двамата започват да подреждат разноцветни кутии с боя и да образуват форми от тях.

Постепенно се стига до плана за външни инсталации да бъдат използвани пребоядисани варели.

По първоначален план крайната скулптура трябва да е изградена от около 410 хил. варела, а мястото, на което да бъде разположена, да е пустинята на Обединените арабски емирства. Виждането е пъстрите варели да съответстват на сложната и пищна мюсюлманска архитектура.

Само че скиците не успяват да се превърнат в реалност, главно заради избухването на Ирано-иракската война.

Така през следващите десетилетия амбициите на семейството са изместени от други съвместни проекти. През 2012-а, три години след смъртта на Жан-Клод, Кристо решава да поднови опитите си да направи скулптурата до Абу Даби, но липсата на достатъчно добре уредена пътна инфраструктура, по която да придвижва материалите за конструкцията, го спира.

Едно запознанство успява да пренесе проекта от Азия в Европа и по-точно в Лондон.

През 2016-а директорът на лондонската галерия "Серпентина" Ханс-Улрих Орбист вижда "Плаващите кейове" на артиста в езерото Изео в Италия и е впечатлен от творбата.

Въпреки че в "Мастаба" има нещо, което напомня дигиталния свят, Кристо казва, че "не понася виртуалната реалност".

Той допълва, че винаги е предпочитал реалния свят, мрази да говори по телефона, не умее да шофира и дори няма маса в ателието си, защото предпочита да работи прав по 16 часа на ден. По тази причина и новата му инсталация е на открито, изложена на слънце, вода и вятър.

Строежът й започва на 3 април тази година, а на 18 юни е спусната в езерото, където ще остане до 23 септември. Материалите за скулптурата са извозени до парка със 70 камиона, които са шофирали с не повече от 2 км/ ч из алеите заради множеството пешеходци.

Преди това артистът прекарва година в събиране на необходимите документи и разрешителни от лондонските власти и управата на Хайд парк, за да осъществи проекта си. "Мастаба" струва около 3 млн. долара. Средствата идват от продажбата на произведения на Кристо, който държи сам да финансира всички свои начинания.

Произведението е и част от лятната програма на галерия "Серпентина", в която паралелно се провежда изложба на творби на Кристо и Жан-Клод, обединени от идеята им за работата с предмети в цилиндрична форма - кутии, варели, тръби и др.

Според Орбист още при първата им среща на живо артистът изглежда е решен да направи именно мастаба за представянето си в британската столица - форма, от която бил "като обсебен".

Доказателство за това е, че следващата стъпка пред Кристо е реализацията на "Мастаба" в Абу Даби по начина, по който той и Жан-Клод са си я представяли.

Ако успее, това ще бъде най-голямата скулптура в света. Към момента Явашев не е сигурен, че ще осъществи проекта си, но казва, че напредва малко по малко точно като играч на шах и допълва, че да види "Мастаба" в Обединените арабски емирства е най-важното нещо за него в момента.

Фотофакт - спомени: Бой на опашка за бира, СССР 1986 г.


Прогониха с освирквания американски министър от ресторант във Вашингтон


Прогониха с освирквания американски министър от ресторант във Вашингтон, предава Нова тв. Секретарят по вътрешната сигурност Кирстен Нилсен била обградена от гневни клиенти, които викали "Срамота!" и я обвинявали в престъпления.

Нилсен била отишла да вечеря в мексикански ресторант, което възмутило протестиращите още повече. Част от хората, които я освирквали, бяха активисти от неправителствена организация. Другите били клиенти на заведението.

След десетина минути Нилсен напуснала ресторанта. Повод за конфронтацията е практиката деца да бъдат отнемани от родителите им, които влизат незаконно в Съединените щати. Тя е част от политиката на нулева толерантност, която обяви Доналд Тръмп.

Според юристи, започналото напоследък отнемане на голям брой деца е резултат от начина, по който сегашната администрация тълкува закона. Доскоро нелегалното преминаване на границата беше считано за престъпление от общ характер. Но откакто Тръмп е на власт, заловените на границата се пращат във федерални затвори, където е невъзможно присъствието на деца. Демократите в Конгреса твърдят, че нищо в законите не налага това.

На тази дата: 21 юни 1919 г. Германия потапя морския си флот, за да не бъде предаден на Великобритания

Германия създала най-добрата по време на Първата Световна Война
подводница: истински подводен крузер с широк обсег на действие.
 Подводниците от клас „UA” били дълги 68 метра, тежали около
1500 тона развивали скорост от 15.3 възела на повърхността и обсег
 от 12.63 мили при скорост от 8 възела.
1919 г. Германия потапя морския си флот, разположен край архипелага Оркни (Шотландия), за да не бъде предаден по силата на Версайския договор на Великобритания.

Първите успешни опити за създаване на подводници са от края на 19 в., като в началото на 20 век започва въвеждането им за нуждите на военноморските сили. В Русия началото е сложено в 1878 г., във Франция - в 1884 г., в Испания и Великобритания - в 1887 г., в САЩ - в 1892 г.

Идеята за създаване на подводен флот намира реализация в Германската империя, в която до началото на Първата световна война са въведени на въоръжение 48 подводници с още 29 в строителство. В стремежа си да противодейства на военноморските амбиции на Райха, Британската империя е въвела към 1914 г. на въоръжение 77 подводници с още 15 в строителство, които обаче са технологично по-изостанали от немските. Франция към онзи момент е имала 62 подводници, а Русия - 58.

По силата на Версийския договор, целия военноморски флот на Германската империя е унищожен, като особенно стриктно това е следено от съюзническата контролна комисия по отношение на германските подводници с които се е водела неограничената подводна война в Атлантика.

Германската империя е първата държава използвала подводниците си ефективно за военни цели. Още през Първата световна война немските подводници потапят 11 млн. тона бруто товари на Антантата, кoето обстоятелство поставя Британската империя пред зависимост от ефектива от действията на немския подводен флот, защото на Албиона започнали да изпитват недостиг от доставки на храни, руди и суровини за военната индустрия. Въпреки неголемия си брой, използваните германски подводници показали невероятен потенциал през Първата световна война, което било успешен тест за стратегията при изграждането на Кригсмарине.

Въпреки версайското споразумение, германските военни инженери продължили да работят по развитието на немския подводен флот. Те изнесли разработките си в други държави и още през 1922 г. възложили на проектантско корабостроително бюро намиращо се в Хага разработката на три подводници, а след още три години същата фирма поела задачата да конструира и построи две подводници за турския флот.

Германски специалисти се заели и с изграждането на подводния флот на Испания. Така още в първите години след Версайската система от договори, Германия продължила в тайна разработката на подводници. Oрганизирани били и курсове за подводна техника и водене на морски бой с подводници от бивши германски морски офицери от войната. От 1919 до 1932 г.

Германия изживява най-трудните години в развитието на подводното си дело, но въпреки клаузите на Версайския договор, успява не само да запази в голяма степен военния си и научен потенциал в тази област, но и да го развие в сравнителен план доста успешно. В периода между двете световни войни, продължава разработването на нови подводници в други държави базирани на германския опит от Първата световна война.

Вицове, юни 2018 г.

Майката на лошо няма да я научи...

Северно - македонска наденица. Ке умрам за нея!


***

За оптимистите метростанцията е наполовина празна, а за песимистите - наполовина пълна.

***

- Искам да плюскам!
- Миме, дъще, казва се да ям!
- Да ям исках преди 8 часа, сега искам да плюскам!

***

Мозъкът не е като веждите - ако нямаш, не можеш да си нарисуваш...

***

Винаги съм мислел, че грозни хора - няма! Докато не се видях с нахлузена шапка за плуване в огледалото...