сряда, 11 септември 2019 г.

На тази дата: 11 септември 2001 г. извършени са атентати срещу Световния търговски център в Ню Йорк и Пентагона

2001 г. извършени са атентати срещу Световния търговски център в Ню Йорк и Пентагона. 19 терористи от ислямската военна групировка Ал Кайда отвличат четири пътнически самолета.
Петима терористи блъскат Полет 11 на „Американ Еърлайнс” Боинг 767-723 в северната страна на Северната кула от Световния търговски център в 8.46:33 ч. местно време. В 9.02:59 ч. местно време други петима терористи блъскат Полет 175 на „Юнайтед Еърлайнс” Боинг 767-222 в Южната кула. Редовните маршрути на полетите е трябвало да бъдат от летище Логан в Бостън, Масачузетс, до летище Лос Анджелис.
Петима терористи насочват Полет 77 на „Американ Еърлайнс” Боинг 757-223 към Пентагона в 9.37:46 ч. Редовният маршрут на полета е трябвало да бъде от летище Вашингтон Дулс в окръг Феърфакс, Вирджиния, до летище Лос Анджелис. Четвъртият самолет, Полет 93 на „Юнайтед Еърлайнс” Боинг 757-222, който е под контрола на четирима терористи, пада в поле в Югозападна Пенсилвания, на около 240 км северозападно от Вашингтон, в 10.03:11 ч., след като пътниците се противопоставят на похитителите. Предполага се, че целта на полета е бил Капитолия или Белия дом.
Аудиозапис от пилотската кабина разкрива опитът на екипажа и пътниците да отнемат контрола над самолета от терористите, след като разбират от телефонни разговори, че други отвлечени самолети са разбити в сгради по-рано сутринта. След като на терористите става ясно, че пътниците ще възвърнат контрола си над самолета, единия от похитителите нарежда на другия да го разбие в земята. Скоро след това самолетът се разбива в поле край Шанксвил. Редовният маршрут на полета е трябвало да бъде от летище Нюарк, Ню Джърси, до летище Сан Франциско и след това до летище Нарита в Токио.
Лидерът на групировката Ал Кайда Осама бин Ладен първоначално отрича всякакво участие в атаките, но по-късно поема отговорността. Като мотиви за атентатите Ал Кайда и Бин Ладен посочват американската подкрепа за Израел, присъствието на американски военни сили в Саудитска Арабия и санкциите срещу Ирак. В отговор на атаките САЩ започват война срещу тероризма и нахлуват в Афганистан, за да свалят от власт талибаните.
По официална статистика броят на загиналите при атентатите е 2974 души, без 19-те терористи. Никой от пътниците в отвлечените самолети не оцелява. Основната част от жертвите са цивилни лица от 90 държави. Загиват също така и полицаи, пожарникари и други спасителни работници.

9/11 обикновено се свързва с четири конспиративни теории, които официалните западни медии не подминават, но и веднага оборват в анализите и комментарите си. Ето два типични примера:

Би Би Си
След атентатите срещу Световния търговски център и Пентагона, конспиративните теории за това какво се случи на 11 септември 2001 година продължават да витаят, като основната им идея е, че в чудовищното престъпление за замесени американските власти и спецслужби. .
Един от подробните обзори на BBC разглежда някои от най-разпространените спекулации, циркулиращи сред онлайн обществата.
На първо място сериозни подозрения буди това, че отвлечените самолети не са били прихванати навреме. Въпросът е как е възможно най-могъщите военновъздушни сили да не могат да свалят нито една от похитените машини.
Обяснението на любителите на конспирации е, че тогавашният американски вицепрезидент Дик Чейни лично е разпоредил на военните да не се намесват.
Според официален доклад по въпроса, случилото се е крайно необичайно, но безпрецедентните отвличания са останали незабелязани заради добрата организация на похитителите. Те успели да предотвратят изпращането на сигнал за тревога от страна на екипажите. Така от контролните кули до последно не разбрали какво се случва и въпреки постоянната връзка с военните, нямало време за реакция.
Срутването на кулите-близнаци толкова бързо след възпламеняването на едва няколко от над 100-те етажа на сградите също е повод за съмнения. Една от хипотезите е, че небостъргачите са свалени с контролирани взривове на предварително разположени експлозиви. Това подозрение е базирано и на сведенията за звук от експлозии непосредствено преди сриването.
Продължително разследване на Националния институт за стандартизация и технологии дава конкретно измерение на случилото се. Ударите нанасят сериозни поражения по поддържащите колони на кулите.
Освен това 10 000 галона гориво се разливат по много от етажите и водят до пожари. Температурите от 1 000 градуса по Целзий причиняват хлътване на подовете и огъване на колони, което води до звуци, наподобяващи експлозии.
Тежестта на падащите етажи се натрупва и надхвърля значително капацитета на поддържащите колони. Така се стига до срутването.
Контролираните взривове на сгради почти винаги се извършват от долните етажи, докато тук сриването започва от върха. Не са намерени и никакви доказателства за наличието на експлозиви.
Мистерии има и около разбиването на пътнически самолет в централата на водещата световна военна сила цели 78 минути след сигнала за отвличане. Подозренията са, че не Боинг 757, а ракета, малък боен или дори безпилотен самолет нанася удара по Пентагона.
И въпреки множеството доказателства, че именно машината, извършваща полет 77 на American Airlines се забива в сградата на американското военно министерство, много хора са убедени, че подобна сложна маневра не може да бъде извършена от член на Ал Кайда, а само с участието на самия Пентагон.
В действителност останки от Боинг-а, в това число и черните кутии, бяха намерени и прибрани от ФБР. Освен това при ДНК експертизите беше установена самоличността на голяма част от пътниците на въпросния полет. Свидетели също потвърдиха, че са видели разбиването на пътническия самолет в Пентагона.
Друга популярна конспирация е, че четвъртият самолет, който се разби в Пенсилвания, също е бил свален от ракета или взривен още във въздуха.
В същото време обаче от аудиозапис от устройство в пилотската кабина се разбира, че бунт на пътниците е попречил на атентаторите да достигнат крайната си цел и те са били принудени да разбият самолета в ненаселения район.
Справка с военните архиви показва, че няма издадена команда за сваляне на пътнически самолети. Всъщност едва след падането на същия този полет 93 на United Airlines, президентът Буш нарежда приземяването на всички самолети във въздушното пространство на САЩ. Заповед, съпроводена с разрешение за сваляне на всеки самолет, който откаже да се подчини на разпореждането.
Дойче веле
Няма събитие, което да е документирано по-обстойно от атентатите в САЩ на 11 септември. Няма такова, за което да са пускани в обръщение толкова странни конспиративни теории. Какво внушават те и какво говорят фактите?
Милиарди хора по света виждат на този ден по телевизията кадрите с горящите и сриващи се кули на Световния търговски център в Ню Йорк. Какво се случва в действителност? Освен представената от американските власти версия, се появяват и редица конспиративни теории. Много хора смятат, че официалната версия не е достоверна. Според проучвания на CNN и New York Times от 2006 г. над половината американци смятат, че правителството крие истината от обществеността.
Основната теза, лансирана в повечето конспиративни теории, е, че най-болезненият терористичен удар в световната история е всъщност хладнокръвно подготвена и инсценирана операция на американските тайни служби.
Кое е истина и кое не?
Твърди се, че двете кули близнаци на Световния търговски център не са се срутили вследствие на разбилите се в тях два самолета. При разбиването на двете машини и взрива не можело да възникнат толкова високи температури, при които стоманени конструкции да започнат да се топят. Вярно е, че пожарът в двете кули не причинява разтопяване на стоманените конструкции. Но до това няма и как да се стигне, защото и при значително по-ниски температури от температурата на топене стоманата губи голяма част от здравината си.
Твърди се, че срутилата се сграда номер 7 на Световния търговски център е била "контролирано взривена". Доводът е, че журналистка на БиБиСи по погрешка информирала за срутването й цели 20 минути преди същинския взрив. Вярно е, че след срутването на кулите близнаци в Ню Йорк открито започва да се приказва за това дали и горящата, силно повредена сграда номер 7 също може да се срути. Журналистката най-вероятно е имала предвид точно тези приказки.
Твърди се, че четвъртият самолет - United 93, пада не вследствие на схватка между пътници и похитители в пилотската кабина, а че е обстрелван и свален от боен самолет на американските военно-въздушни сили.
Истината е, че при падането на машината United 93 на разстояние, от което да може да бъде обстрелвана и поразена, не е имало никакъв американски боен самолет.
Твърди се, че "операцията" 9/11 е планирана от неоконсервативната организация Project for the New American Century. В по-ранен доклад за стратегията на американските отбранителни сили членовете на организацията, между които са Дик Чейни (вицепрезидент на САЩ от 2001 до 2009) и Доналд Ръмсфелд (министърът на отбраната от 1975 до 1977 и от 2001 до 2006), посочвали, че за дългосрочна и ефективна промяна на стратегията на САЩ може да се окаже много полезна "една катастрофа".
Истината е, че както и да се оценява въпросният доклад, той е публикуван през септември 2000 година. Твърде дръзко начинание за Чейни и Ръмсфелд би било година преди мащабния заговор публично да оповестяват плановете си за него. А е и изключено всички предполагаеми съучастници в предполагаемия заговор да не обелят досега нито дума, като се има предвид, че 9/11 коства живота на близо 3000 американци, както и че разгорещената публична дискусия за политиката на Буш продължава с неотслабваща сила оттогава насам.

Ако 9/11 беше резултат от заговор на правителството, в него пряко щяха да са замесени десетки, ако не и стотици отговорни лица - от генерала от военно-въздушните сили и топ-агента на ЦРУ до хора от охраната на Световния търговски център. Досега не е било открито и не е излязло на бял свят нито едно свидетелство за подобен заговор.

Вицове - само сока, септември 2019 г.


Жената е такова създание, което не знае какво иска, но го иска веднага и не така!

***

- Знаеш ли какво се получава, като се прегърнат две стоножки?
- Не!
- Цип!

***

- Уволниха ме от работа
- Защо?
- Не знам, половин година не съм бил там...

***

- Ей, Пешо, това ти ли си?! Не сме се виждали две години най-малко. Какво правиш, завърши ли?
- Да, миналия месец взех и втората диплома по маркетинг и мениджмънт. А първата е психология.
- Браво на теб! Умник си беше от малък. А по колко даваш доматите?

***

Каня момиче на кафе.
Казва ми:
- Ако беше по-хубав, щях да дойда.
- Бе аз, ако бях по-хубав, щях да поканя приятелката ти.

вторник, 10 септември 2019 г.

На тази дата: 10 септември 1960 г. На Летни олимпийски игри Абебе Бикила спечелва златен медал, като пробягва маратона с боси крака

Абебе Бикила е етиопски маратонски бегач, олимпийски шампион през 1960 и 1964.
Бикила е роден в селото Ято, което се намира на 9 километра от Мендида. Баща му е овчар. След време е открит от шведски треньор работещ в Етиопия.
Взима участие на олимпиадата в Рим съвсем случайно. Минути преди самолета на етиопците да излети той заменя Уами Бирату, който се контузва в последния момент. Спонсорът на олимпиадата - Адидас дава обувки на Абебе, но той ги отказва, защото не са му удобни и решава да тича както е тренирал – бос. Треньорът на Бикила го предупреждава за най-големият му конкурент - мароканецът Ради Бен Абдесалам, който е трябвало да се състезава с номер 26. По време на състезанието Бикила изпреварва голям брой бегачи като целта му е да намери номер 26. Когато най-после стига до него двамата се откъсват от другите и пристигат 500 метра преди финала заедно. Абебе печели с време 2:15:16.
Бикила се връща в Етиопия като герой и е награден със специален медал. Няколко дни преди олимпиадата в Токио през 1964 е опериран от апендицит. Той отива на олимпиадата, но никой не очаква от него да участва. Въпреки това той се записва за маратона и отново спазва същата тактика да се движи с лидерите до двадесетия километър. Само след 35-тия километър той има преднина пред втория от цели 4 километра. Финишира с маратонки Асикс и с рекордно време - 2:12:11. Така Абебе става първият атлет печелил олимпийския маратон два пъти.

Вицове - само сока, септември 2019 г.


До тези, дето носят камуфлажни дрехи в града... да знаете, че се виждате!

***

На Олимпийските игри шампионът хвърли чука толкова далеч, че зрителите ахнаха... а един даже и да ахне не успя...

***

Повече няма да играя шах с македонци. Като почнат да губят и обявяват твоя цар за техен...

***

Сашко си обува гумените ботушки, а майка му казва:
- Саше, навън е сухо и няма кал...
- Ще намеря...

***

Надпис в маршрутка:
- Преди да слезете, моля помолете шофьора да спре!

понеделник, 9 септември 2019 г.

На тази дата: 9 септември 1944 г. България осъмва с военен преврат и правителство на Отечествения фронт

Датата е 9 септември, а годината – 1944. В ранното утро в 6:30 часа по радиото прозвучават думите на Кимон Георгиев: "С пълно съзнание, че е верен и пълен изразител на народната воля, Отечественият фронт поема в тия съдбоносни часове и тежки условия управлението на страната, за да я спаси от гибел."
С тези слова 9 септември вече се превръща от обикновена дата в повратен момент от историята на страната ни. И до ден днешен обаче все още не е единодушно мнението какво точно се е случило тогава.
Според едни се е състоял военен преврат, според други е избухнало народно въстание, а според трети - социалистическа революция. Истината обаче все още е обвита в мистерия.
Едно е сигурно, не може да говорим за 9 септември само като изолирано събитие. Трябва да вникнем и в предисторията и в последствията след датата.
В началото на септември 1944 година в България е съставено ново правителство начело с Константин Муралиев. По онова време страната ни е съюзник на Оста, но е запазила неутралитет в избухналата война между Германия и СССР.
Изходът от Втората световна войната вече се е виждал и на 4 септември 1944 година новото правителство официално излиза от пакта с Германия. На следващия ден обаче СССР обявява война на България, макар на високо равнище да се водят преговори.
По същото време в страната ни се надига въстание, което е инициирано от ЦК на БРП и Главния щаб на Народоосвободителната въстаническа армия (НОВА). Неговата цел е посредством координирани действия на партизаните, на бойните групи и преминалите на страната на Отечествения Фронт армейски части през нощта на 9 септември да бъде взета властта и да бъде установен пълен контрол върху страната, като решаващият удар трябва да бъде нанесен в София.
На 6 и 7 септември започват вълнения в различни части на България. Избухва стачка на трамвайните служители в София, последвана от тази на пернишките миньори. Недоволството ескалира и в Пловдив, Асеновград, Бургас, Варна, Габрово. Разбити са затворите в Плевен, Варна, Силистра и Сливен и са освободени много затворници. На места стачките и митингите прерастват във въоръжени сблъсъци с полицията, като са дадени жертви и от двете страни.
На 7 септември правителството възстановява правата на политическите партии в България, разтурва всички организации с фашистка и националсоциалистическа идеология, разформирова жандармерията и разпуска 25-ото народно събрание.
На 8 септември 1944 г. правителството на Константин Муравиев обявява война на нацистка Германия, а на същия ден войските на СССР навлизат в територията на България. Така страната ни се оказва в парадоксално положение, като едновременно воюва със СССР, Германия, САЩ и Англия.
Червената армия (Трети Украински фронт и Черноморския флот) нахлува на територията на България през северната и морската граница и окупира редица градове като Варна, Русе, Силистра, Добрич, Бургас. По нареждане на правителството българските войски не ѝ оказват съпротива.
Така през нощта на 8 срещу 9 септември в условията на започнала съветска окупация офицери, лоялни към политическия кръг "Звено" превземат ключовите пунктове в София – Министерството на войната, Министерството на вътрешните работи, пощата, телеграфа, радиото, гарата и други.
Следва знаменателното съобщение на Кимон Георгиев по радиото в сутринта на 9 септември: "С пълно съзнание, че е верен и пълен изразител на народната воля, Отечественият фронт поема в тия съдбоносни часове и тежки условия управлението на страната, за да я спаси от гибел."
В правителството на ОФ са включени представители на БРП, БЗНС Пладне, БРСДП (ш.с.) и ПК Звено. Старият министър-председател Константин Муравиев минава в нелегалност. Регентите и правителството са арестувани.
На 10 септември полицията е ликвидирана и на нейно място е създадена народна милиция, съставена най-вече от доскорошни партизани. От затворите са освободени 8130 политически затворници. Разпускат се концентрационните лагери на предишния режим като Гонда вода, Еникьой, Лебане и други.
Събитието е последвано от силна вълна на насилие, извършено предимно от комунистически групи срещу политическите им или личните им противници. В края на 1944 г. създаването на Народния съд слага край на беззаконията и постепенно поставя под контрол властите.
Историците оценяват различно преврата, като според тях жертвите, убити тогава са между 20 хил. и 40 хил. души. Народният съд осъжда общо 2730 души, сред които министри, журналисти, банкери, депутати, свещеници, учители, кметове и земевладелци.
 

Вицове - само сока, септември 2019 г.


Няма продукт за еднократна употреба, който българина да не може да ползва поне два пъти!

***

Когато един ден на готвачката ѝ се наложи да замести бармана за малко, на всеки опит да направи мохито постоянно ѝ се получаваше супа от лапад...

***

Не мога да разбера тия хора, които с лягането веднагически заспиват!!! А бе, Вие фантазии нямате ли!?

***

"Дяволското гърло", "Голямта косматка", "Цепката", "Съева дупка"... Това пещери ли са, или това което си мисля?

***

Запознах се вчера с красива мацка и викам:
- Леле-мале... Нямам думи!
Тя пък се усмихна и ми вика:
- Дано поне, пари да имаш!

неделя, 8 септември 2019 г.

На тази дата: 8 септември 1976 г. Във Варна е открит Аспаруховият мост! Как съветски кораб събори моста през 75-та

Аспаруховият мост е пътен мост в Североизточна България. Намира се в град Варна и свързва кварталите Аспарухово и Галата с централната част на града, като представлява единствената връзка през плавателния канал, свързващ Варненското езеро с Черно море. Той е част от магистрала Черно море и Европейски път E87.
Пуснат е предсрочно в експлоатация на 8 септември 1976 година, като е открит от председателя на Държавния съвет Тодор Живков.

Как съветски кораб събори Аспаруховия мост във Варна през 1975 г.

Преди  построяването на днешния Аспарухов мост край Варна, свързващ двата бряга на канала „море-езеро“, от 1939 г. там  функционира клапов мост със същото име.
Старото съоръжение е с подвижна част (клапа), която се повдига, когато по канала трябва да премине кораб с по-голяма височина. Основите на моста били на 12 м. дълбочина, върху опора от кварцов пясък. Самия мост бил проектиран за канал с широчина 100 м., със среден отвор, широк 30 м. Подвижната част, система "Шерцер" изработена от германската фирма МАН се отваряла само за две минути и половина.
Трафикът е бил изключително активен – морските съдове влизат, за да стигнат до двете пристанища във Варненското езеро – за въглища (до ТЕЦ Варна) и за дървен материал до село Тополите. Преминаването на корабите под клаповият Аспарухов мост било истинско изпитание за морските вълци. С цел намаляване на риска от сблъсък в моста, в канала били поставени специални отбивачи - железобетонни колони, забити в дъното и облицовани с дърво, които да поемат ударите от отклонилите се кораби и да ги насочват при навлизане в отвора на моста.
В ранния следобед на 28 януари 1975 г. съветският кораб „Павел Постышев” тръгва от варненския рейд към пристанището, във Варненското езеро, както са полага, на борда се намира български пилот, който трябва да насочва движението по канала. Точно в 14,50 минути пилотът докладва по радиостанцията: „ Съборихме Аспаруховия мост!”
Диспечерът не може да повярва на чутото. Съветският кораб се е блъснал пряко в моста и последствията са наистина страшни. Събореното съоръжение прекъсва всичкикомуникации между двата бряга. Спира корабоплаването, автомобилния транспорт и пътя на хората. Близо месец кварталите "Аспарухово" и "Галата" остават напълно откъснати от Варна. 
Много сериозен проблем се оказва прекъснатата жп връзка между базата на „Петрол” и страната, от нея заводите очакват ежедневни доставки на течни горива. Налага се компромисното и твърде рисковано, макар и временно решение: танкерите да акостират на сухотоварното пристанище Варна, което не само е в разрез със световната практика, но и крие сериозни опасности за сигурността на варненското население.
Веднага, след сблъсъка в Аспаруховия мост милицията бързо отвежда капитана на „Павел Постышев”, българския пилот и рулевия, за да им вземе алкохолни проби.
Междувременно по двата бряга на канала се струпват хора и коли – работниците приключват трудовия си делник и искат да се приберат в града, но до другия бряг не може да се стигне. Милицията не успява да въдвори ред. Всички са недоволни, а вече се свечерява. 
Междувременно доброволци монтират набързо понтонен мост и по него тълпата иска бързо да премине до другия бряг. Хората натежават, настъпва хаос, понтонът в средата се наклонява и част от хората политат във водата. Един от милиционерите започнал да гърми във въздуха с пистолета си, за да спре народа да се качват повече. Хаосът нараства.
Подгизналите и премръзналите варненци, които изпадат от понтона, успяват да се доберат до брега и търсят начин да се подсушат и сгреят от студа. В командната зала на Аспаруховия мост заседават всички големи варненски партийни и държавни шефове, начело с първия секретар на ОК на БКП Тодор Стойчев, кандидат-член на Политбюро. В този момент звъни телефонът от София и министърът на транспорта Васил Цанов пита: „Колко са удавените?“.
Тодор Стойчев отговаря: “Няма удавени, има намокрени!“.
През следващите дни варненските власти се чудят как да възстановят транспортните връзки между двата бряга на канала. Тежката авария с моста налага бързо демонтирането му и за да не спира движението, са направени два временни понтона. От изоставена линия край гарите Страшимирово и Тръстиково са пренесени и монтирани два железопътни моста, единият от които е устроен като подвижен. Така още на 15 февруари 1975 г. е възстановена връзката между двата бряга и варненци си отдъхват. Той действа безотказно в продължение на година и половина, докато бъдат пуснати в експлоатация новият корабоплавателен канал и новият Аспарухов мост – естакада. Това става на 8 септември 1976 г.
От цялата работа пострадал само капитанът на “Павел Постишев“ – понижили го в длъжност. След инцидента той веднага е експулсиран в СССР. След връщането си в Одеса „варненският терминатор“ бил назначен за капитан на самоходна дълбачка на морското дъно, а 7 години след инцидента с Аспаруховия мост тежката ръка на съдбата се стоварва и върху Тодор Стойчев.Живков го сваля от всичките му партийни и държавни постове и го праща посланик в Букурещ.