петък, 3 април 2015 г.

На тази дата: 3.4.1879 г. София е избрана за столица на Княжество България

Шареният мост, днес Лъвов мост
1879 г. Учредителното събрание избира София за столица на Княжество България. Днес София е 13-ят по големина град в Европейския съюз.

София е обявена за столица по предложение на проф. Марин Дринов, като стар български град, отдалечен от турската граница и средищно разположен в българските земи според тогавашното разбиране.

София носи името на късноантичната катедрала на града „Света София”. Това се допълва от всенародната почит към светата мъченица София, майка на трите свети мъченици - Вяра, Надежда и Любов. И тъй като „Божествената премъдрост”, т.е. Христос, е предмет на постоянно преклонение, неподвластно на определен ден от годината, то празникът на светиците - 17 септември, е приет за Ден на София. Чества се и 4 януари, когато градът е освободен от турско робство през 1878 г. от руските войски.

Вицове, април 2015 г.

Американска компания продава обувки за селфи.

СмЕх


Танцьорките от няколко столични фолк клуба излязоха на протест, да бъдат изплатени заплатите на футболистите на ЦСКА и Левски...

***


Пепеляшка:
- Обувчицата ми стана, кога е сватбата?
Принца:
- Това беше полуфинала. Сега ще мерим сутиен.

***

Вижте кво, къпят се само тези, които ги мързи да се чешат.

***

В частен кабинет лекарят казва на пациента:
- Почистих ви ушите, мога да ви гарантирам, че вече ще чувате великолепно! Ще ви струва сто долара.
- Двеста ли казахте?
- Да, точно така, чувате прекрасно!

***

Пилот на хеликоптер се загубил в бурята. Видял небостъргач и показал табела с надпис: "Къде съм?". От там му показали друга табела: "В един хеликоптер". Спътникът му казал:
- Карай наляво!
- Откъде знаеш?
- Това може да бъде само офисът на Microsoft!
- ?!?
- Отговорът беше също като Help-а на Windows. Абсолютно точен, и също толкова безполезен.

***


четвъртък, 2 април 2015 г.

Защо всички боледуваме от десинхроноза тази седмица

В 3 часа след полунощ на 29 март, неделя, отново преместихме стрелките на часовника с час напред. Същия ден в България станаха няколко много тежки катастрофи в Кресна, Килифарево, Русе и на други места, при които загинаха 7 души, а десетки бяха тежко ранени.

Световните медии пък цитираха професор Чарлс Цайслер от Харвардския университет, който обяви изследване в САЩ, установило, че в понеделника след преминаването към лятното време в страната има увеличение на автомобилните катастрофи с между 6 и 17%.

Учените твърдят, че местенето на часовника с час напред не е съобразено с биологичните потребности на организма или с природата. На първо място страда връзката между отделянето на мелатонин и съня. Между хормона на епифизата и съня съществува пряка връзка и недостигът на мелатонин значително затруднява и прави невъзможно заспиването.

Симптоматиката на десинхронозата е сходна със състоянието на хроничното недоспиване:

- гадене и чувство за тежест в стомаха;

- главоболие и замаяност;

- дезориентация в пространството;

- ирационално мислене;

- безсъние или патологична сънливост;

- депресивно настроение;

- изгубване на апетита.


Какво съветват специалистите?

- Прекарайте първиите дни след смяната на времето с по-големи физически натоварвания, уморете се повече. Хранете се пълноценно. Така ще заспите по-лесно, макар и по-рано с един час отпреди.

- През първата седмица на април не планирайте работа, която изисква прекомерна концентрация и напрежение.

- Не злоупотребявайте с алкохол и кофеин, които допълнително затрудняват заспиването.

- Могат да помогнат добавките и препаратите, съдържащи мелатонин.

Иван Иванов (ДСБ) е новият шеф на КЕВР

Иван Иванов, бивш депутат от ДСБ, е новият шеф на КЕВР, а изборът му бе съпроводен със скандал в
парламента. БСП напусна пленарна зала, защото не искаха да унижават техните кандидати.
Социалистите се опитаха да оттеглят кандидатурите си, за да не унижават хората, защото подозираха, че управляващите предварително са нагласили квотите.

Председателят на парламента Цецка Цачева обаче на допусна оттеглянето на кандидатите на БСП, защото процедурата вече е изчерпала времето на БСП.

Последва гласуване, при което Иван Иванов бе избран за нов председател на КЕВР.

Решено: Точкова, а не Чочкова!

Теодора Точкова
Парламентът избра Теодора Точкова за главен съдебен инспектор. За нея гласуваха 195 депутати от общо 197 регистрирали се в пленарна зала.

Независимият депутат Велизар Енчев каза по повод решението, че изборът на Точкова е позорна коалиция между ГЕРБ и БСП, договорена преди много време.

1 час пътуване от Гарата до Летището с метрото!

По повод очакваното официално пускане в експлоатация на отсечката на метрото от Летище „София” до метростанция „Цариградско шосе”, което най-вероятно днес ще стане с много фанфари и рязане на лентички, добре би било да видим събитието и от една по-различна гледна точка.

Вижте анализ разпространен от Гражданска инициатива за релсов и обществен транспорт.

А именно, от гледната точка на обикновения пътник, който твърде често страда най-много от зле построена, зле проектирана и неефективна инфраструктура.

Какво ще бъде реалното време на придвижване само с метро?

Слизайки от влака на Централна гара, заедно с целия багаж и разстоянието, което е поне 400 метра по права линия (а има и две стълбища – от перона на влака и до перона на метрото), времето за придвижване на един здрав човек, с нормално темпо, би било поне 5-6 минути. А след като слезем на метростанцията, средното време за чакане на мотриса (тъй като обикновено по 2-рия метродиаметър интервалът е 8 мин.), би било 4-5 минути.

Само дотук, вече се натрупаха 9 минути.

По разписание, в сайта на Метрополитен излиза, че влакчето ще пътува от метростанция „Централна ЖП гара” до метростанция „Сердика” 3,30 мин. Тъй като се качихме на 2-рия метродиаметър, ще трябва да се прекачим на метростанция „Сердика” на 1-вия метродиаметър. Само ходенето пеша из тунелите, без да се загубите (защото има и такава опасност), ще ви отнеме още 5 минути. Следва чакане на влака, средно – 3-4 минути. Предвид, че в час пик влаковете са през 2-3-4 минути, но извън този часови пояс, достигат 8-10 мин. като интервал. Дотук станаха минимум 21,30 минути, а още не сме потеглили за летището.

Пропуснахме да споменем, че не всички влакове ще стигат до летището. Влаковете през един ще ходят и до „Бизнес парк София” в  „Младост 4”, така че чакането може да се окаже и 6-7 и повече минути, но ние приехме, че имаме късмет.

Качваме се благополучно на влакчето и продължаваме да си гледаме часовника. В сайта на Метрополитен, според разписанията се вижда, че от метростанция „Сердика” до метростанция „Цариградско шосе”, метрото пътува 20 минути. Тъй като ще има още 4 метростанции до летище „София”, залагаме поне още 12 минути пътуване. Достигаме до метростанция „Летище София - Терминал 2” и като прибавим още 2-3 минути ходене, за да стигнем до местата за чекиране на багаж, успяхме да се придвижим от Централна гара до Терминал 2 за около 56 минути.

А какво да кажем за хората, които пътуват за Терминал 1?

И за да не звучи като заяждане, отворете си страницата на http://tfl.gov.uk/ (Лондонското "ЦГМ") и вижте как се изчисляват времената за придвижване.

Това не означава, че сме против метрото в София, но категорично смятаме, че то се изгражда така, че не се взима предвид най-важното - удобството на пътника.

Това изключително ясно се вижда от изградената метростанция на летището, която вместо да е под терминала или долепена плътно до него (за да се спести време за ходене, а и възможността хората да се придвижват изцяло на закрито, а не да ги вали дъжд и сняг), е отдалечена на поне 30-40 метра от входа на летището.
От друга страна, стигането от гарата до летището има и друг алтернативен маршрут - градска железница плюс метро. Реално при този вариант (както е почти в цяла Европа), директно пътувате от Перник, Банкя, Своге и влакът ви продължава след Централна гара до гара "Искър" да речем (тоест тук обслужвате цялата Софийска област, а не само град София). Ако пътническите влакове на БДЖ са на интервал дори 30 минути от всяка от дестинациите в най-натоварения участък от Централна гара до гара "Искър", влаковете могат да достигнат такт от 10 минути , времето за пътуване ще се скъси значително, още повече, че вече е изградена специална жп спирка "Дружба" между гара "Подуяне" и гара "Искър".

Какво показва проучването ни?

Ако влаковете на градската железница са през 10-15 минути (нещо съвсем естествено в час пик дори в страна като Чехия) от "Ларго"-то ще можем да стигнем абсолютно конкурентно с метро и градска железница за същото време, за което ще стигнем само с метро по първия метродиаметър до летището. И това не е непременно лошо и опасно. Това е друга алтернатива за гражданите и възможност общественият транспорт да привлече нови пътници и съответно шанс да намалеят пътуванията с личен автомобил. Само сътрудничеството между видовете обществен транспорт, а не фаворизирането на един единствен такъв за сметка на всички останали може да даде реалната алтернатива на тези, които пътуват към и от летище "София".

Днес в парламента първа точка - Чочкова или Точкова!

Първа точка на днешното заседание на Народното събрание е провеждането на избор за нов главен инспектор в Инспектората към Висшия съдебен съвет, който трябваше да стане още преди 2 години. Депутатите ще избират между кандидатурите на двете съдийки – Вера Чочкова и Теодора Точкова.
За да се стигне до избор са нужни гласовете на минимум 160 народни представители, т.е. формиране на конституционно мнозинство. Именно липсата на политически консенсус направи невъзможно избирането на главен съдебен инспектор в изминалите повече от две години, в края на мандата на 41-то НС и в краткия мандат на 42-рия парламент.

Чочкова и Точкова бяха номинирани от Съюза на съдиите в България, а внасянето на кандидатурите им в НС бе подкрепено от депутати от осемте парламентарни групи, което дава надежда за постигане на консенсус. Неофициално се твърди, че депутатите от БСП лява България имат нагласа да подкрепят кандидатурата на Теодора Точкова, което може да е наклони везните в нейна полза, ако тя има подкрепата и на най-голямата парламентарна група - ГЕРБ.

Преди две седмици Чочкова и Точкова бяха изслушани и в Правната комисия.

Вера Чочкова има над 18 години юридически стаж. Тя е съдия в Софийски градски съд. От декларацията й за имотното състояние става ясно, че семейството й има два апартамента в София, един гараж, както и къща край Мездра. Доходът на съдия Чочкова от трудови правоотношения за предходната година е 40 хиляди лева.

Теодора Чочкова има над 20 години юридически стаж. Тя е председател на Административен съд-Хасково. От декларацията й за имотното състояние става ясно, че семейството й има по един апартамент в Хасково и Кюстендил, къща в Павликени и къща в Равногор. Доходът на съдия Точкова от трудови правоотношения за предходната година е 43 хиляди лева.

Инспекторатът към ВСС е самостоятелен орган, с основна функция да проверява дейността на органите на съдебната власт, без да засяга тяхната независимост. Мандатът на главния инспектор е петгодишен.

Екстра СмЕх

Произведено от "Таралеж", следва продължение...Част 10 ( ТУК)







Откриха доказателства за живот след смъртта в роден Супермаркет.











Развълнувана млада американка целува родна земя.
















Котки осветяват улиците на
Западна Европа в разгара на икономическата криза.























Тук можеше да се измисли текст, но не успях да разархивирам снимката.








54 удавени след потъването на руски кораб

Руският траулер „Далечен Изток“ потъна в Охотско море, южно от Шелейховския залив при бреговете на полуостров Камчатка. 54 моряци са се удавили, а 63 - спасени. 15 души все още са в неизвестност. На борда е имало 78 руснаци и 54 чужденци.

Близо 40 от пострадалите вече са били откарани с хеликоптер в болница в град Магадан, който се намира на около 300 км от мястото на крушението. В лечебното заведение спешно е събран екип от специалисти, в това число и психолози, които лекуват ранените.

26 морски съда, които са в района, продължават издирването на оцелели моряци. Освен руснаци те са от Маянма, Украйна, Литва и Вануату.

Предполага се, че причина за трагедията е удар с парче дрейфащ лед и получена пробойна, през която бързо е нахлула вода на траулера.

Вече е започнало разследване на корабокрушението.

Четирима шефове на "Булгартабак" със заплати по 75 хиляди

Членовете на Съвета на директорите на "Булгартабак холдинг" - Венцислав Чолаков, Миглена Христова и Радослав Рахнев, както и прокуристът Иван Биларев са си разпределили точно 3 593 000 лева за заплати и осигуровки през 2014 г. или с 1 384 000 лева повече от общата сума за 2013 г. Това става ясно от публикувания годишен доклад за дейността на дружеството.

Така, средно всеки от тях е получил по 898 250 лева годишно или 74 854,17 лв. месечно.

В същото време печалбата на дружеството се е сринала до нов исторически минимум- за 2014г. тя е в размер на 1 735 хил. лв. Това е следствие взетите решения на основните дъщерни дружества Благоевград БТ АД, София БТ АД и Плевен -Булгартабак АД, да не разперделят дивидент, става ясно от доклада за дейността. Година по-рано тези дружества му осигуриха приходи от над 80 млн. лв.

Общите приходи в края на 2014г. са 68 662 хил. лв., което е с 50.81 % по-малко спрямо предходния период. Общите разходи отчитат ръст от 15.07 % спрямо предходния период до 66 437 хил.лв.