|
Джеймс Патерсън |
Писателят Джеймс Патерсън води класацията за най-печеливши
писатели за втора поредна година – той е спечелил 89 милиона долара за
последните 12 месеца, се посочва в класацията на „Форбс“ за 2015 г. В списъка
се очертава тенденция за силния напредък на младежката литература – второто и
третото място са за фаворитите на тийнейджърите Джон Грийн и Вероника Рот.
Харпър Ли пък не попада в класацията, но тя е била изготвена преди излизането
на продължението на „Да убиеш присмехулник“.
Единият от авторите на т.нар. young adult литература, Джон
Грийн е спечелил приблизително 26 милиона долара за изминалите 12 месеца,
най-вече благодарение на продажбите на „Вината в нашите звезди“. Трогателната
любовна история продаде над 3,5 милиона екземпляра само в САЩ през 2014 г., а
екранизацията ѝ с бюджет едва 12 милиона натрупа приходи от 307 милиона.
Цифрите за класацията от 2014 г. сочат, че за предходната година Грийн е
спечелил над 17 милиона долара, а благодарение на новия филм по негов роман,
„Хартиени градове“, няма изгледи приходите му да тръгнат надолу.
И другата популярна авторка на младежка литература, Вероника
Рот, е натрупала 25 милиона долара, увеличение от 8 млн. в сравнение с
класацията от миналата година. Тази година Рот, прочула се с трилогията
„Дивергенти“, дели третото място с Даниел Стийл.
Въпреки възхода на Грийн и Рот, първенството на Патерсън не
изглежда никак застрашено – той е спечелил с 38 милиона долара повече отколкото
двамата си колеги, взети заедно. Това се дължи най-вече да изключителната му
продуктивност – той издава, с помощта на цял екип от съавтори, по около 16
книги на година. Патерсън, известен и с филантропията си (миналата година например
той дари 1 милион долара като субсидии за независими книжарници, а сега
подкрепя с 1,5 милиона училищни библиотеки в Щатите), е спечелил над 770
милиона долара от издадени книги от 2004 г. насам.
Петото място в тазгодишната класация е за автор на книги за
деца – Джеф Кини, популярен с историите си за Дръндьото. Кини е спечелил 23
милиона долара за 12-месечния период.
Много от членовете на клуба на най-успешните по продажби
писатели са в класацията от много години – това са авторката на романтична и хумористично-криминална
литература Джанет Еванович (21 млн. тази година) и майстора на ужаса Стивън
Кинг (19 млн.), които дори са били водачи, съответно през 2007 и 1999. Друг
вече постоянен участник е Джоан Роулинг, майката на Хари Потър, която и с псевдонима
си Робърт Галбрейт е натрупала 19 милиона долара.
Нора Робъртс заема деветото място – но най-вече благодарение
на дългия си списък с романи (над 220 книги), които все още се продават
отлично. Тя е спечелила 18 милиона долара.
Макар да е написал доста по-малко книги от обичайното, Джон
Гришам също остава в класацията – с 14 милиона долара. Колегата му в трилърите
Дан Браун пък е с 13 милиона, спад от цели 28 милиона през 2014 г. Авторът на
„Шифърът на Леонардо“ не е издавал нова книга от „Ад“ през 2013 г., но тя все
още продължава да се търси на пазара.
Отново с по 13 милиона приходи са Сюзан Колинс с трилогията
ѝ „Игрите на глада“, както и Джилиън Флин – две от общо седемте жени в списъка
с 16 имена. Толкова са и печалбите на автора на поредицата за Пърси Джаксън Рик
Риърдън.
С 12 млн. последното място в класацията делят наглед
несъвместимите Е. Л. Джеймс и Джордж Мартин – автори съответно на еротичната
поредица със спорни качества „50 нюанса сиво“ и фентъзи серията „Песен за огън
и лед“, по която се снима телевизионният сериал „Игра на тронове“.
Една писателка, чието име често е в медиите в последните
месеци, обаче не попада в класацията – Харпър Ли. Замерванията обаче са
приключили преди в продажба да тръгне нейната „нова“ книга – Go Set a Watchman,
продължение на шедьовъра на американската литература „Да убиеш присмехулник“.
От нея тя печели средно по 2,5 милиона годишно, което не е достатъчно за
надскачането на бариерата от 10 млн. за влизане в класацията.
Списъкът отчита също приходи от чуждестранни продажби и пари
от книги, които са излизали в предишни години, което е от полза най-вече за
продуктивните автори, за разлика от онези само с една книга като Ли.