събота, 16 декември 2017 г.

Цитати на великите: Бойко Борисов: Ако другите четат колкото мен, цена няма да има

"Да ми каже някой, че сме си загубили човешкия образ, като ние правим всичко за хората..."
С тези думи премиерът Бойко Борисов коментира вчерашното изказване на президента Румен Радев след отхвърлянето на ветото на мораториума за иновативни лекарства.

На въпрос какво ново е научил през 2017 година и има ли време да чете книги, примерът каза:

„Чета само директивите на Брюксел, защото те ни заливат във всички посоки... Ако другите четат колкото мен, цена няма да има“.

Илон Мъск и странната му антипатия към градския транспорт

Илон Мъск е човек с много интереси. Напоследък покрай електромобилите, космоса и изкуствения интелект, е добавил към хобитата си и масовия транспорт.

След като основа The Boring Company през 2016 г., изпълнителният директор на Tesla и SpaceX започна да копае експериментален тунел в собствения си „заден двор" - на паркинга на централата на SpaceX в Хоторн, Калифорния.

Целта му е да конструира мрежи от тунели през големите градове, които да поемат трафика чрез отделни електромобили или „совалки" с 8 до 16 души, задвижвани с електричество. Скоростта в тези подземни магистрали би трябвало да достига до 240 км/ч.

Сега The Boring Company вече говори за пренасянето на решението си за масов транспорт в истински градове.

През юли Мъск обяви, че е получил "устно одобрение от правителството" да построи Hyperloop-тунел между Вашингтон и Ню Йорк, който би могъл да превозва пътници между двата града за по-малко от 30 минути. Въпреки това представител на Белия дом по-късно коментира, че явно е създал у Мъск погрешна представа - проектът не е одобрен, нито устно, нито другояче.

Междувременно Мъск се насочи към железопътния транспорт - през ноември обяви, че ще участва в търг за проект за изграждането на нова, по-бърза ЖП-връзка между центъра на Чикаго и летище "О'Хеър".

В началото на декември The Boring Company публикува карта с мрежа от тунели под Лос Анджелис, през които биха могли да се движат както частни коли, така и обществени "совалки" между летището "Лонг Бийч" на юг, Санта Моника на запад, стадиона "Доджър" на изток и Шърман Оукс на север.
В същото време Мъск твърди, че не е особено голям почитател на масовия транспорт. Цялата идея за споделяне на пространство с други хора му се струва дразнеща и противна.

"Има една теза, че добрите неща по някакъв начин трябва да са мъчителни", заяви той на събитие на Tesla, в отговор на въпрос от публиката за мнението му за обществения транспорт и разширяването на градовете.

"Мисля, че общественият транспорт е нещо мъчително и болезнено. Той е скапан. Защо бихте искали да се качите на нещо с много други хора, което не тръгва оттам, където желаете, не започва там, откъдето желаете да започва, и не свършва там, където желаете да свършва? И на всичкото отгоре не е достъпно през цялото време."

"Неприятно е", продължи той. "Затова и никой не го харесва. Вътре се сблъсквате с цял куп напълно непознати хора - някой може да е сериен убиец, например. Затова хората харесват индивидуализирания транспорт, който отива там, където желаете, когато желаете."

Когато от аудиторията последва отговор, че общественият транспорт все пак работи отлично в държава като Япония, Мъск отвърна: "Там, където тъпчат със сила хората във вагоните метрото? Не ми звучи чудесно".

Мъск отстоява предпочитанията си към индивидуален транспорт, тоест частни автомобили. За предпочитане - лична Tesla.

Следва логичен въпрос: трябва ли този, който строи обществен транспорт, да харесва концепцията за обществен транспорт?

Може би, не е задължително. Но в градове с проблемни транспортни системи хората се дразнят, когато осъзнават, че ръководителите на системите всъщност не ги използват.

Как може някой да реши проблемите, които не може да види?

Мъск критикува сегашните системи за обществен транспорт, не самата идея за масов транспорт. Компанията му не търси публично финансиране за работата си, казва говорител на The Boring Company.

"Въпреки че масовият транспорт е като цяло мъчителен, не е задължително да бъде така, той трябва да стане по-добър. Затова и съществува компанията - за да повиши удовлетворението сред шофьорите и потребителите на масовия транспорт, като ограничи трафика и създаде ефективна и достъпна система".

Критиките на Мъск обаче не засягат стандартните проблеми като закъснения, престъпност и мръсотия. Той атакува базовите принципи на обществения транспорт - компромисите, фундаментално необходими за система, която обслужва големи групи хора. Такъв компромис е фиксираният маршрут и график, или присъствието на други човешки същества в превозното средство.

За да пребори трафика в градове като Лос Анджелис, Мъск предлага да се построи система от тунели на 30-40 нива под земята, достатъчно голяма, за да превозва с лекота всички пътници, дори и в час пик.

Специалистите по планиране на транспорта казват, че този план не взема предвид предизвиканото търсене - феномен, при който шофьорите пътуват повече, за да заемат неизползваното пространство на пътя. А инженерите по тунелно строителство сериозно се съмняват, че Мъск може да подобри скоростта на прокопаване на тунели с поне 14 пъти спрямо сегашната, както е обещал.

The Boring Company действа активно по плановете за строителство на тунели в Мериленд, Чикаго и Лос Анджелис. Вече започна работа по Hyperloop тунел, свързващ Балтимор и Вашингтон.

В Чикаго Мъск планира да участва в търг за възможността да строи отдавна планираната високоскоростна транзитна връзка между центъра на града и международното летище "О'Хеър". В момента пътят с влак отнема около 40 минути; кметът Рам Емануел се надява да намали това време наполовина.

Междувременно в окръг Лос Анджелис, където е седалището на The Boring Company, продължава планирането на експерименталния им тунел и двойката машини за копаене на тунели, наречени Godot и Line-Storm. През лятото кметът на Лос Анджелис Ерик Гарсети каза, че партньорството с Мъск е почти готово, но планът беше отложен, докато компанията реши дали да участва в търга.

Мъск явно е фен на масовия превоз, макар и не непременно на самото споделяне на физическо пространство с непознати. Преди време той намекна, че иска да създаде собствена услуга за споделен превоз.

След като Tesla автомобилите станат напълно самоуправляеми, пише той, собствениците им биха могли да добавят возилата си за споделяне и "те да генерират доход за вас, докато сте на работа или на почивка, което сериозно ще намали, и на моменти дори ще надмине стойността на месечния наем или месечната сума за изплащане".

Той казва, че тази схема - "подобна на AirBnB за колата ви" - би могла да направи собствеността на личен автомобил достъпна за хората с ограничени доходи. Но напълно самоуправляваща се Tesla все още не съществува, нищо че Мъск обеща, че автономна кола на Tesla ще прекоси сама цялата територия на САЩ без намеса на шофьор към края на тази година.


Дотогава, драги пътници, наслаждавайте се на тъпканицата в градския транспорт.

По Wired

На тази дата: 16 декември 1997 г. децата в Япония преживяват „Покемон шок”

1997 г. децата в Япония преживяват „Покемон шок”. В 18.30 ч. 4000 японски деца тръпнат в очакване на новата серия на популярния сериал „Покемон” по канал TV Tokyo. Излъченият епизод - „Електрическият воин Поригон” (38-ата серия от анимационната поредица), обаче довежда до хоспитализацията на близо 700 япончета заради припадъци, нарушение на зрението, повръщане и други симптоми.

Епизодът е базиран на покемона Поригон - същество от кибер пространството, което вкарва героите в компютъра на един професор. Оказва се, че компютърът е заразен с вирус и героите са обречени. Вирусът е нарисуван като ярки червени ракети. За да спаси приятелите си, Пикачу пуска силна светкавица, която взривява няколко ракети в редуващи се сини и червени светлини. Бързината на сменяне на цвета, комбинирана с ярката светкавица, е именно сцената, която постига ужасния ефект.

20-ина минути след началото на епизода погледът на зрителите се замъглява, някои усещат световъртеж, гадене и главоболие. При други положението е още по-тежко - получават пристъпи, временна слепота, конвулсии и дори губят съзнание.

Родителите на 685 деца, от които 310 момчета и 375 момичета, звънят на Спешна помощ и линейки откарват хлапетата в болници. Над 150 от тях са хоспитализирани за няколко дни, а двама изкарват на легло в медицинско заведение две седмици. Най-тежки са двата случая на фотоепилепсия, причинена от визуалните ефекти.

Освен тези пострадали отделно при още 12 000 деца се наблюдават леки симптоми на заболяването, без да се стига до лекарска помощ.

През 2000 г. в САЩ е направена цензурирана версия на серията, в която сцената е забавена, но така и не стига до ефир.

Любопитен факт е, че в следствие на тази катастрофа Поригон никога не получава основна роля в „Покемон”, а бъдещите му форми - Поригон 2 и Поригон Z са единствените покемони, които никога не са се появявали в анимационния сериал. Този епизод не е излъчван никога повече и е включен в рекордите на Гинес като анимационното филмче, което може да увреди здравето. Серията обаче може да бъде намерена свободно в интернет.

В този момент „Покемон” е световна мания, тръгнала от едноименната видеоигра, разработена от компанията „Нинтендо”. На другия ден след излъчването на епизода обаче каналът TV Tokyo осъмва с надписи с извинение към японския народ, а сериалът е спрян за четири месеца.

Вицове, декември 2017 г.

Барби и Кен в СССР

СмЕх/Таралеж/


- Твоята кола пали ли при минус двадесет?
- Не знам. При минус двадесет не се отваря!

***

Винаги казвай на хората какво мислиш за тях... Истината е свята, а синините минават за седмица...

***

Когато не мога да заспя винаги си задавам въпроса:
- Овцете броят ли хора, когато не могат да заспят?

***

- Търся майстори за домашен ремонт, да не пият и да не пушат...
Обновена:
- Поне не през работно време?
Обновена:
- Поне не на обекта?

***

Преди малко щерката ме пита:
- Татко, аз от кой съм взела толкова много ум и знания?
- Знам ли, сигурно от майка ти...
- Защо мислиш така?

- Ми, моите са си на място още...

Всяка сутрин нови вицове в /Таралеж/

петък, 15 декември 2017 г.

Фотофакт: "Това е България" на официалния сайт за председателството


Измислиха го: подаваш "недоказан" сигнал за корупция, чака те съд

Пълен обрат настъпи в пленарната зала при гласуването за защитата на подателите на сигнали за корупция от съдебно преследване, предвидена в новия антикорупционен закон. Въпреки че в правната комисия депутатите оформиха финалния вариант, предвиждащ, че подателите на сигнали няма да носят отговорност, ако се окаже, че информацията им е била невярна, днес "Обединени патриоти", БСП и ДПС блокираха гласовете на ГЕРБ и защитата падна.

Така управляващите се върнаха в изходна позиция - ще подаде ли някой изобщо сигнал за престъпление, ако знае, че го чака евентуален ответен удар. Още повече че Комисията няма да работи по анонимни сигнали. На практика лице, подало сигнал, който Комисията не докаже, може да бъде съдено най-малкото за набеждаване.

Очаквано това бе един от най-оспорваните текстове в новия закон, по който народните представители се карат още от самото начало. Предложеният днес за гласуване вариант гласеше, че "лице, което е подало сигнал за корупция или за конфликт на интереси на лице, заемащо висша публична длъжност, не може да носи отговорност и да търпи други неблагоприятни последици само на това основание". От ОП настояха целият този текст да отпадне, а от ДПС предложиха компромисен вариант - да се запише, че подателят на сигнала ще носи отговорност, ако се окаже, че сигналът не е имал основание. "Патриотът" Християн Митев до такава степен настояваше за отпадането на защитата на подателя, че дори обяви безпрецедентното: ако предложението на ОП не мине, то националистите ще подкрепят предложението на ДПС.

"Вреди могат да произтекат от недобросъвестното действие на сигналоподателя. Няма пречка той да оповести този сигнал и пред медиите и само с това да навреди на лицето", разви тезата на "патриотите" Митев.

Текстът на ОП беше подложен на гласуване и изненадващо мина. Депутатите на ГЕРБ в залата се оказаха едва 40-ина и се въздържаха, вместо да гласуват "против".

Цялата постановка на дебатите и гласуването изглеждаше странна, особено с отсъствието на част от депутатите от управляващата партия и "въздържанието" при гласуването на останалите. Според източници на Клуб Z гласуването на текста в приетия му вариант е било предварително уговорено между ГЕРБ и "Обединените патриоти", като просто вторите са влезли в ролята на защитник на тази теза.

Докладчикът по закона - шефът на правната комисия Данаил Кирилов, все пак веднага поиска прегласуване с мотива, че това е най-радикалната промяна, която някой предлага в законопроекта. Резултатът се оказа същият.

"Надделяха ни. Събраха се и ни надделяха", коментира по-късно Кирилов. Но пък така и не стана ясно къде са се дянали останалите депутати на ГЕРБ.

Това гласуване обаче веднага породи кулоарния слух, че хората на Бойко Борисов са направили реверанс към тези на Валери Симеонов в опит да смекчат гнева на вицепремиера за отлагането на концесията на ски зоната в Банско.

Парламентарен контрол
Парламентът ще упражнява контрол върху работата на Комисията, като във всеки един момент може да извика нейни членове да й предоставят информация, решиха още депутатите. Отделно тя ще представя в НС годишен доклад за дейността си, решиха още депутатите.

"Този контрол се обезсмисля. Вчера приехте, че парламентът и назначава, и предсрочно може да освободи член на Комисията. Какъв повече контрол от това искате. Контролът ще бъде упражняван само по политически цели и целесъобразност", заяви Филип Попов от БСП.

"Това е поредното абсурдно твърдение на колегите от опозицията. По повод основанията за освобождаване на член на комисията - и 1/5 народни представители могат да поискат предсрочното освобождаване. Това означава, че опозицията във всеки момент може да поиска главата на член. Това е пределно демократично и бих казал, че е в полза и на опозицията", репликира докладчикът по закона Данаил Кирилов (ГЕРБ).

От левицата възразиха и срещу текста, който освобождава от имуществена отговорност инспекторите за причинени вреди при упражняване на дейността им, освен ако не става въпрос за престъпление от общ характер. Данаил Кирилов обаче настоява, че те ще са подвластни на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди.

Дебатите се разведрит заради текста, който дава право на служителите на Комисията да пътуват безплатно в Градския транспорт "при изпълнение на служебните си задължения". Попов предложи последното да отпадне с аргумента: "Как ще разделите кога пътуват по личен повод и кога по работа? Да няма контрольорът в тролея да ги пита "Вие на работа ли отивате?", посочи Попов, но текстът бе гласуван, както и бе предложен.


Депутатите поспориха малко и върху текстовете, който предвиждат Комисията да дава становища по законодателната дейност на Министерския съвет с цел да се избегнат предпоставки за корупция и конфликт на интереси, или явни такива, записани в съответния законопроект. Сега подобна работа върши БОРКОР.

"Защо се съгласуват само от органите на изпълнителната власт законопроекти? Къде са тези на народните представители, както и на предложенията, които влизат между двете четения на законите. Обикковено там се крият лобистките интереси. Практиката показва, че тези становища, които сега издава БОРКОР, рядко са дискутирани или оповестявани. Тази важна превантивна дейност вече е формализирана с този закон, но практическото й измерение клони до нулата. Докладите на БОРКОР са неглижирани", попита Крум Зарков (БСП).

Отвърна му Хамид Хамид от ДПС:

"Недопустимо е от конституционна гледна точка някой да съгласува дейността на депутатите, било то и антикорупционен орган. Недопустимо е някой да предлага, да указва и съгласува."

Зарков обаче настоя Комисията да дава становища и по депутатските законопроекти, а да не е съгласуване.

"Законодателната инициатива на народните представители не е различна от тази на Министерския съвет. Думата "съгласува" е неудачна - това значи, че трябва да има подпис за одобрение, което е недопустимо. Комисията трябва да даде становище предварително по даден законопроект. Това не е лошо да се прави, но не може да задължи вносителя да възприеме това становище. Но пък то може да се оповестява публично, за да се види има ли корупционен елемент, или не и евентуално да откаже вносителя да го предлага", настоя Крум Зарков.


Законът "Антикорупция", както придоби гражданственост, ще се разглежда и следващата седмица, когато депутатите трябва да решат ще има ли органът и "полицейски" функции, ще борави ли със специални разузнавателни средства и др.

Вандали с камъни изпочупиха влак на БДЖ

Около 22:00 ч. снощи пътническият влак от София за Мездра е атакуван с камъни от неизвестни лица в района на спирка Кумарица.

В резултат на вандалската проява леко е пострадало младо момиче, което е пътувало във влака, съобщиха от БДЖ.

По първоначална информация в един от вагоните на композицията е пътувала група футболни фенове, които са провокирали ситуацията. Вагонът е със счупени едно панорамно стъкло и две стъкла на страничните врати.

От началото на 2017 г. това е 81-ият случай, при който влакове на „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД са замеряни с камъни.

Тенденцията е изключително тревожна, защото подобните случаи за тази година вече са шест повече в сравнение с 2016 г.
Националният железопътен превозвач осъжда остро подобни хулигански прояви, които освен нанесените материалните щети, застрашават сериозно живота и здравето на клиентите и служителите на БДЖ.

Хвърлянето на камъни по влаковете може да има трагични последствия. При средна скорост на влака 65 км/ч, дори и малко камъче може да пробие стъклото и да рани човек!


Щетите, които националният железопътен превозвач понася всяка година от счупени с камъни стъкла на вагони, мотриси и локомотиви, са в размер на стотици хиляди левове.

На тази дата: 15 декември 1890 г. е убит Седящия бик - последният предводител на сиуксите

1890 г. убит е последният предводител на сиуксите - Татанка Йотанка (Седящия бик). Служители на реда застрелват вожда Седящия бик в резервата на Гранд Ривър, Северна Дакота, където индианците са заточени от бледоликите.

На родния му език го наричат Татанка Йотанка. В историята остава не само като вожд на племе, но и като известен шаман и един от великите предводители на освободителните борби на индианците в периода 1866-1876 г.

Седящия бик е главният стратег на битките на сиуксите срещу американските заселници. Заедно с вождовете Дивия кон и Голямата стъпка той разбива Седма кавалерия на известния генерал Джордж Къстър през 1876 г. в боевете при Литъл Бигхорн Ривър. Тези драматични събития влизат в историята като едно от най-големите поражения на американската армия от индианците. В отговор войските на заселниците предприемат няколко наказателни експедиции срещу червенокожите. Седящия бик се оттегля с 3000 индианци на територията на Канада и остава там, докато запасите им от храни привършват.

По това време и стадата от бизони значително намаляват, за което голям принос имат и бледоликите нашественици. Гладът принуждава индианците да се върнат обратно в родните си земи. Така на 19 юли 1881 г. Седящия бик отвежда остатъка от племето във форт Рандъл. По-късно потомците  на червенокожите са изтласкани в резерват.

През 1885 г. Бъфало Бил успява да привлече вожда на сиуксите да се включи в шоуто „Див запад”, което става популярно в САЩ и Канада. Когато обаче шоуменът предприема турне в Европа през 1887 г., Седящия бик отказва да го придружи.

По това време вождът става все по-неудобен на американските власти с критиките си към резерватите и положението на индианците в тях. В местните вестници се появяват статии, в които Седящия бик е представен като враг на заселниците. Неговото отстраняване е само въпрос на време. Няколко куршума застигат индианския вожд в резервата, а трупът му е намерен обезобразен.

Вицове, декември 2017 г.

СмЕх/Таралеж/


Млада жена поства:
"Изгоря ми лампата...Мъже, помогнете!"
Първият мъж, който коментирал:
- Репостнах го във всички групи...Каквото можах, направих....

***

Една бабичка се нарежда на опашка пред лекарския кабинет. Пред нея, с гръб стои младеж с дълга до кръста коса. Тя го пита:
- Девойче, ти ли си последна?
- Бабо, аз не съм девойка.
- Ха, намерила с какво да се хвали!

***

Maйĸa нa yчeниĸ звъни нa yчитeлĸaтa мy пo мaтeмaтиĸa:
- Ама как мoжaxтe дa дaдeтe тaĸaвa зaдaчa зa дoмaшнo... "Aĸo eднa бyтилĸa биpa cтpyвa 15 cтoтинĸи ...". Бaщa мy цялa нoщ нe e cпaл....

***

Съпруг се втурва бързо у дома, целува жена си. След малко отново я целува.
- Е, сега кажи ми харесваш ли ме без мустаци?
- А! Ти ли си, бе?!

***


Имало едно време един принц. Той бил толкова грозен, че Пепеляшка си тръгнала към 10 - 10 и нещо.

Всяка сутрин нови вицове в /Таралеж/

четвъртък, 14 декември 2017 г.

Валери Симеонов: Борисов не искам да го виждам, Ангелкова говори глупотевини

Вицепремиерът Валери Симеонов премина в яростна атака срещу прекия си началник Бойко Борисов и намекна за разваляне на управляващия управленски формат заради отлагането на решението за изграждането на втори лифт в Банско.

„Не виждам съдействие на Борисов по отношение реализацията на втори лифт. Премиерът компрометира и саботира моето предложение за промяна на концесията в Банско. В Програмата за управление пише, че трябва да се развива туризмът, да се насърчават инвеститорите, а това са текстове, които не се изпълняват, а саботират“, заяви пред телевизия Би Ай Ти вицепремиерът Валери Симеонов.

Той разкри и любопитни подробности около това как е било взето за решението за отлагане на точката, разрешаваща застрояване на Пирин.

„Разбрах, че Борисов е пуснал есемес на Тома Белев в 10 ч сутринта, че точката за концесията ще бъде отложена и събралите се на сбирка пред парламента две семейства, тези глупаци, веднага се похвалиха във Фейсбук“, заяви още Валери Симеонов.

След това вицепремиерът открито заговори за това, че не е от тези, които слушкат и папкат - явна заплаха за  разваляне на коалиционното споразумение с ГЕРБ.

„Втори лифт няма да има поради несъгласие на Бойко Методиев Борисов. Сега аз сядам и мисля до 28 декември, когато ще има заседание на Министерски съвет. Всичко е възможно да стане – да не мислите, че аз съм от тези дето слушкат и папкат, и искат да си начешат егото!“, каза Симеонов.

И добави по адрес на Борисов:
„Не искам да го виждам след това изработване, което направи“.

Симеонов нападна и министъра на туризма Николина Ангелкова.

„Министър Ангелкова говори едни обширни и напоителни глупотевини относно моето предложение. Не мога да я коментирам“.

Той коментира и атаките на опозицията и в частност лидера на БСП Корнелия Нинова.

„Кой я слуша тая въобще? Това е една жена, която ежедневно доказва прозвището си г-жа Лъжа – нея ли да коментираме?“, заяви Симеонов.


По въпроса за вота на недоверие от БСП и ДПС, той заяви: „Аууу какъв ужас! Нищо няма да направят – ще чакаме до 17-и януари, пък тогава да коментираме има ли смисъл този вот“.