четвъртък, 21 декември 2017 г.

На тази дата: 21 декември 1971 г. самолет на БГА „Балкан” катастрофира - загиват 32 души, сред които и Паша Христова

1971 г. самолет на БГА „Балкан” Ил-18 катастрофира при излитането на летище София. Загиват 32 души, сред които е и естрадната певица Паша Христова.

Самолетът трябва да излети за Алжир в 23.30 ч. Машината току-що е минала през основен ремонт. Естрадните звезди, сред които и Мария Нейкова и Борис Годжунов, заминават с оркестър „София” за дните на българската култура в Алжир. Компания им правят народната певица Янка Рупкина и танцьори от състава за народна музика към столичното читалище „Аура”.

Половин час преди полунощ Ил-18 със 73 пътници на борда се отправя към изходния старт. След като набира скорост, машината се отлепя на 7-8 м от земята и в следващите неколкостотин метра продължава да лети така неестествено. Крилата на няколко пъти се накланят, носът се вдига рязко нагоре, самолетът се накланя силно наляво и се забива в тревната площ край полосата.

Двигателите избухват в пламъци. Тялото на самолета се пречупва на две - задната част остава на място, а предната с крилата продължава напред. Междувременно единият двигател изскача на пистата. Предната част на самолета се влачи още около 300-400 м.

Минути след катастрофата пистата е осеяна с човешки тела. Половината от пътниците загиват, а останалите са тежко ранени. Спасяват се част от пътуващите в задната част на самолета - Борис Годжунов е със счупени крайници, а Янка Рупкина получава с леки изгаряния. Сред оцелелите са командирът и механикът на резервния екипаж, който трябва да върне самолета.

Оцелелите се възстановят в продължение на месеци и години, някои не могат да се преборят с психологическата си травма.

Официалната версия за тежката катастрофа е „случайна техническа грешка при свързването на елероните”. Проведеното разследване след инцидента достига до извода, че въжетата на елероните били погрешно свързани. Вместо да коригира положението на самолета в хоризонталната плоскост, като парира силата на вятъра, командата на пилотиращия увеличава наклона на самолета заради обратното свързване на елероните. По този начин пилотът не е имал никакъв шанс да овладее неуправляемия Ил-18.

Заключителната експертиза е категорична, че случилото се е плод на нещастно стечение на обстоятелствата. Въпреки че според част от разследващите причините за инцидента, тази техническа грешка е, меко казано, „странна”.  

Вицове, декември 2017 г.

Зима е!

СмЕх/Таралеж/


На руснак му откраднали колата, тъжи се в милицията.
- Какво виждаш зад мене - пита милиционерът.
- Портрет. Ленин сред работници.
- И какво държи Ленин в ръката си?
- Каскета си.
- Тъй значи! Ленин сред работници си стиска каскета, да не му го свият, а ти си оставил колата на улицата!

***

- Марче, ожени се за мене, моля те!!!
- Да бе да... Утре ще изтрезнееш и ще размислиш...
- Милo, кълна се, няма да изтрезнея....

***

- Женен ли сте? - пита шивач свой клиент.
- Да.
-В такъв случай ще добавя и таен джоб в сакото...

***

Седи съпружеска двойка и гледат фигурно пързаляне.
Мъжът /замечтано/: Ех, ако бях с нея каква волна програма бих направил !
Жена му: Сега да те видим как ще се справиш със задължителната...

***

"Ако си купите китайско синьо одеяло, много е вероятно сутринта да се събудите като Аватар..."

- Древна мъдрост от Стоков Базар "Илиянци"

Всяка сутрин нови вицове в /Таралеж/

сряда, 20 декември 2017 г.

Валери Симеонов: ГЕРБ и ДПС пак ни извъртяха

Вицепремиерът Валери Симеонов и един от лидерите на "Обединените патриоти" отново тежко се разгневи на коалиционните си партньори от ГЕРБ.

"Пак ни извъртяха!", написа той във фейсбук.

Причината - гласуваните днес промени в Закона за административния контрол върху стопанската дейност. С тях концесиите за плажовете остават по стария по-облекчен режим за още една година. По предложение на шефа на правната комсия Данаил Кирилов (ГЕРБ) влизането в сила на новия Закон за концесиите по този въпрос се отложи до 1 януари 2019 г. Така концесиите остават по досегашния режим, описан в Закона за Черноморското крайбрежие, и продължават да бъдат изцяло от компетенциите на Министерството на туризма. Процедурата по закона за концесиите е по-тежка, но по-прозрачна.
В поста си във фейсбук Симеонов пряко нападна Министерството на туризма и Николина Ангелкова.

"Явно при това ръководство на министерството България няма да има съвременен и прозрачно-регламентиран туризъм", написа той в социалната мрежа.

Според него "това е поредният саботаж на опитите за въвеждане на нормално управление и реална конкуренция".

Той не пропуска и да подчертае подкрепата на ДПС, за да бъдат приети промените. Изброява и кои плажове на кого от сенчестия бизнес принадлежат. В списъка са и "сараите на Доган-плаж Отманли на ДПС".


Напрежението в управляващата коалиция става все по-видимо. Наскоро Симеонов обвини премиера и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов, че го саботира за втория кабинков лифт в Банско. Той заяви, че не иска да вижда министър- председателя, който го "изработил", имайки предвид оттеглянето на решението за промяна на концесионния договор с фирмата "Юлен" за ползване на част от парка "Пирин" за нуждите на ски зоната в Банско.

Арестуваха певица от "Пуси Райът" за плакат срещу ФСБ

Руската полиция арестува днес Мария Альохина от пънк групата "Пуси райът", съобщиха медиите в Москва.

Певицата била задържана пред сградата на Федералната служба за сигурност (ФСБ), където разпънала плакат с надписа "Честит рожден ден, палачи".

Днес ведомството, добило печална слава в съветската епоха под името КГБ, чества 100 години от създаването си. На 20 декември 1918 г. е учредена Извънредната комисия (ЧК), оглавена от Феликс Едмундович Дзержински.
Служителите на ФСБ и днес с гордост наричат себе си "чекисти". Такъв е бил и президентът Владимир Путин.

Заедно с Марина Альохина била активистката Олга Борисова. Тя успяла да се отдръпне. Альохина закрепила плаката към една от колоните на сградата. Тя била задържана заедно с двама фотографи.
Мария Альохина бе задържанапрез март 2012 г. заедно с още две певици от "Пуси райът" - Надежда Толоконникова и Екатерина Самуцевич. Трите бяха обвинени в хулиганство в московския храм "Христос Спасител" по време на организиран от тях пънк молебен.


Певиците се молиха на Исус Христос да освободи Русия и тях от Путин. Те обаче бяха обвинени в оскърбление на религиозните чувства. Трите бяха осъдени на по 2 г. в колония с общ режим. По-късно присъдата на Самуцевич бе заменена с условна.

На тази дата: 20 декември 1943 г. загива „Живата торпила“ Димитър Списаревски докато защитава небето над София

Поручик Димитър Списаревски е български летец на изтребител. Роден е в Добрич на 19 юли 1916 г.
Загива на 20 декември 1943 г. при първия си боен полет, след като сваля тежък американски бомбардировач Б-24 чрез въздушен таран по време на бомбардировките над София през Втората световна война.

Въздушен бой на 20.12.1943. Ето така започва последният бой на героя от защитата на София:


На 20 декември 1943 г.  на височина от около 8000 метра групировка от 15-та въздушна армия на САЩ  от 150 американски бомбардировачи "Либърейтър" B-24 Liberator (Бе-24 "Освободител") от 376-та тежка бомбардировъчна групировка (376th Bomb Group – Heavy), охранявани от 50 тежки двумоторни двутели изтребители Lockheed P-38 Lightning (Локхийд Пе-38 "Светкавица") от 82-ра изтребителна група (82th Fighter Group), се насочва за поредната "терористична бомбардировка" на София, както операциите красноречиво се наричат в английските военни планове.

Българите смело се изправят с едва 36 машини срещу 200 вражески. Противника е посрещнат от изтребители Bf-109, излетели от Божурище и „Девоатин” , излетели от Враждебна. Българският орляк 3/6 имащ по списъчен състав 17 изтребителя Bf-109G-2 вдигайки се от летище Божурище има задачата да завърже бой с противниковите изтребители, а в това време другият орляк от Враждебна – 2/6, имащ по списъчен състав 24 изтребителя Девоатeн D.520, да удари бомбардировачите и да ги принуди да хвърлят бомбите си извън София.

Изтребител Месершмит Bf 109-G какъвто е
пилотирал кап. Списаревски
Летците добре разбират, че с при съотношение 1:6 в полза на нападателите нямат шанс да
разбият и унищожат противника, но трябва да спечелят време за мирното население да се укрие в скривалищата и могат да нанесат болезнени загуби на нашественика като свалят няколко негови самолета, основната им тактическа цел е да разстроят противниковата формация и отклонят "Освободителите" от курса, да не ги оставят необезпокоявани да нанесат точен удар по българската столица и да ги принудят да хвърлят бомбите си извън града. Тази цел е постигната от българските летци изтребители. В този бой ПВО изстрелва 805 снаряда. В него загиват поручик Списаревски и подпоручик Георги Кюмюрджиев. Българите свалят 5 самолета - 2 бомбардировача и 3 изтребителя.

Бойният дневник на 3/6 изтребителен орляк, в който лети Списаревски, свидетелства за битката:
"Либърейтърите" идват към София откъм Панчерево в клинов строй по тройки, ешелонирани в тилна колона, краят на която се губи до хоризонта. Българите смело се изправят с едва 36 машини срещу 200 вражески. Формират насрещен боен ред, ешелонирани поятно, по четворки в тилна колона. Летят срещу противниковите самолети на 6000 метра височина. Българският орляк 3/6 имащ по списъчен състав 17 изтребителя Bf-109G-2 вдигайки се от летище Божурище има задачата да завърже бой с противниковите изтребители, а в това време другият орляк – 2/6, имащ по списъчен състав 24 изтребителя Девоатeн D.520, да удари бомбардировачите и да ги принуди да хвърлят бомбите си извън София. 

Формация бомбардировачи В-24 "Либърейтър"
 над Балканите, каквито два са поразени от кап. Списаревски.
В битката са поразени 8.
Летците предварително добре разбират, че с малочислените си сили нямат шанс да разбият и унищожат вражеската американска въздушна армада, но трябва да спечелят време за мирното население да се укрие в скривалищата и могат да нанесат болезнени загуби на нашественика като свалят няколко негови самолета, основната им тактическа цел е да разстроят противниковата формация и отклонят "Освободителите" от курса, да не ги оставят необезпокоявани да нанесат точен удар по българската столица и да ги принудят да хвърлят бомбите си извън града. Тази цел е постигната от българските летци изтребители. При това нападение на американската авиация върху София са разрушени 113 сгради и е прекъснат релсовият път на околовръстната железопътна линия. Убити са 64 души, а други 93 са ранени.

Когато започват бомбардировките над София, всяка сутрин пилотът подпоручик Дереков излита със своята „Врана” с окачени на крилата индикатори за измерване на температурата, влажността, налягането и други показатели, необходими за извършване на полетите. През 1942 г. той е награден с немски железен кръст за храброст за военни заслуги, а от ноември 1943 г. е на летище Божурище. При завръщането си от такъв един полет на 19.12.1943 г. вижда, че на неговата стоянка е Месершмит Bf-109 и при опит да се приземи отнася с крилото на „Враната” си опашните кормила на Месершмита. Това е самолета на капитан Списаревски , който известен с буйния си нрав предизвиква юмручен бой и едва е удържан от саморазправа. До сутринта самолетът му е ремонтиран и на 20 декември 1943 г. капитан Димитър Списаревски излита за последния си полет.

Поручик Димитър Списаревски от 3/6 изтребителен орляк е един от пилотите на бойно дежурство на летище Божурище с Месершмит Bf-109G-2, които трябва на 20 декември 1943 г. да пресрещнат нападащите „освободители“ преди да достигнат града. Това е първият му боен полет, за който той се готви отдавна. Самолетът на Списаревски не успява да стартира веднага, затова той излита с резервна машина, след другите. Когато достига бомбардировачите, въздушният бой вече се води.

Сам, с безумно смела виртуозна маневра, измъквайки се от два американски изтребителя, се насочва към група от 16 "Либърейтъра", отървала се от българските изтребители и взела необезпокоявана курс към София. Той взема на прицел една машина, атакува устремно, без да се интересува от огъня на изтребителното ѝ прикритие, с непрестанен точен огън прострелва, поврежда тежко и подпалва този бомбардировач, но в ожесточената си битка за по-малко от две минути изразходва всички боеприпаси на бордовата картечница, а самолетът му е сериозно прострелян от бомбардировачите и охраняващите ги британски изтребители.

Гробът на Димитър Списаревски в
 Централни софийски гробища.
Българинът разбира, че жив няма да излезе от котела, в който се намира. Тогава, без колебание, той насочва изтребителят си и нанася унищожителен таранен удар на водещия формацията тежък американски бомбардировач. Бомбардировачът е разцепен и са разпада във въздуха, спасява се само опашният стрелец, който е изхвърлен заедно с картечниците от ударната вълна.

Самолетът на Списаревски пада разбит на височините над село Пасарел, Софийско. Тялото му е открито от спусналите се да спасяват летеца местни хора сред отломките. От другата страна на селото падат късовете на поразеният четиримоторен бомбардировач наблизо до единствения оцелял от него - картечаря подофицер Робърт Хенри Ренър, който местните също намират и отвеждат в кметството, където вместо очакваната от него враждебност той среща най-човешко добродушие и дори е нахранен от тях.

Вследствие на лютата съпротива врагът е отблъснат, принуден е да хвърли бомбите си в полето и да се оттегли.

Има различни свидетелства за тарана, но единствен близък очевидец е Лейтенант Джон Маклендън (американски пилот на "Лайтнинг" от изтребителното прикритие, бордов номер 43-2352, 97-а изтребителна ескадрила (97th Fighter Squadron), който малко след това също е свален и пленен. Той дава може би най-точното описание и оценка на извършения от капитан Списаревски военен подвиг. Спасилият се в боя на 20 декември 1943 г. американски лейтенант разказвайки за стореното от Списаревски, той споделя:

„Шест минути преди да бъда свален станах свидетел на нещо нечувано и страшно … летящия като вихър български изтребител се отдалечи от поразената вече и падаща към замята наша «летяюща крепост» и хвърляйки се с цяла мощност към друга се стовари върху нея, отсече опашката ѝ и крепостта се разруши като голям дъб ударен от мълния...Наистина страшна смърт дори и за най-смелия пилот!"     “
Лейтенант Едуард Тинкър (пилот на «Лайтнинг» от изтребителното прикритие, бордов номер 43-2413, от 97-а изтребителна ескадрила), участник във въздушния бой на 20 декември 1943 година, заявява:

„              "Българските летци се бият с ожесточение, като че ли защитават най-скъпата светиня на света. За мен те изчерпват понятието ненадмината ярост в авиацията”          “
Подофицер Робърт Хенри Ренър (24 г, въздушен стрелец, единствения по чудо оцелял от екипажа на протаранения бомбардировач), след тарана на българина ужасен казва:

„              „Настана истински ад. Ударът на вашите летци беше изключително лют.“
Димитър Списаревски, защитавайки населението на София, става първата българска жива торпила, за свалянето на един четиримоторен тежък бомбардировач са му признати три въздушни победи и е произведен посмъртно в чин капитан. Погребан е в Централните софийски гробища в Алеята на летците.

Подофицер Робърт Хенри Ренър, единственият оцелял от екипажа на сваления с таран бомбардировач, по-късно по време на своето лечение в болницата, моли да се види с майката на Списаревски, за да ѝ предаде своите лични медали и ордени в знак на дълбоко уважение пред подвига и родолюбието на нейния син.

Радио Лондон посвещава отделна емисия на този бой, от Токио искат подробности за въздушният таран и  “торпилата на японците на Балканите”. Немците го изучават подробно и вземат мерки за усилване корпуса на изтребителите за да прилагат и те тази тактика. Факт е, че пилотът на следващия български таран, изтребителят Неделчо Бончев благополучно оцелява след като сваля така поредната летящата крепост.

Плененият Макландън ще си спомни: “Дълго време, всяка нощ, ми се привиждаше как българският изтребител връхлита върху нашия бомбардировач. Не, това не е камикадзе. Достатъчно ми е да знам, че е е бил поручик и се е казвал Списаревски.”

Вицове, декември 2017 г.

СмЕх/Таралеж/


Зима.Къща.Седя пред камината в хола.Пия уиски,пуша цигара...Спокойствие.Изведнъж с трясък се разбива стената и в хола се натресе един тир.Питам изплашения шофьор:
–За къде бързате,сър?
–За Пловдив!
Викам:
–Ще стигнете по-бързо през кухнята...

***

Домакинята:
-Да ви сложа ли гъби?
-Не, благодаря, аз гъби обичам само да събирам!
-Както желаете! Мога и по пода да ги разпръсна…

***

Моряк се прибира след дълго пътуване и пише радиограма на жена си:
" Шест месеца без секс, в твоя интерес е да ме срещнеш директно на трапа."
Отговорът е:
"Шест месеца без секс В твой интерес е първи да слезеш по трапа."

***

Мъж се бръсне сутринта пред огледалото.
- Ей така, като се избръсна и се чувствам мъж !
Жена му в отговор :
- ...и защо не се обръсна снощи!

***

99% от българите ще си отдъхнат, едва когато Биткойн изчезне, щото не са се закачили за далаверата навреме.

Всяка сутрин нови вицове в /Таралеж/

вторник, 19 декември 2017 г.

Новият австрийски канцлер пътува за Брюксел в икономична класа

Новият австрийски канцлер Себастиан Курц отпътува за Брюксел за първа задгранична визита и за среща с европейските лидери със самолет на австрийския авиопревозвач "Остриън еърлайнс", в икономична класа, въпреки че вече оглавява австрийското правителство.


Съгласно протокола канцлерът трябва да пътува със специален самолет, но Курц пътуваше в икономична класа още като министър на външните работи.

Бизнесдама от Септември с награда от конкурса Мисис Свят! Ми хубава е кво

Ми хубава е кво
Бизнесдамата Танита Стойчева, съпруга на бившия кмет на Септември Томи Стойчев, се върна от конкурса Mrs. Globe 2017 с награда за най-позитивна жена. Световният конкурс за красота се проведе от 4 до 13 декември в Китай.


През октомври Танита, която по лична карта е Стоянка, предизвика фурор с първата си победа на новото за нея поприще. Тогава беше определена за Мисис Глоуб България от авторитетно жури. Победата ѝ отвори пътя към световния подиум, на който тя представи родината.

Сигурно се чудите какво ли прави Бареков


И Леонардо ди Каприо се включи в защитата на Пирин

След като холивудският актьор Джаред Лето изпрати писмо до премиера Борисов за съдбата на природен парк "Пирин", в разговора се намеси и Леонардо ди Каприо чрез своята фондация.

В Туитър, организацията на актьора DiCaprio Foundation сподели кампанията на WWF за Пирин, която има за цел да алармира премиера Борисов за опасностите от разширавянето на ски зоната в Банско.

Текстът на писмото, който се генерира автоматично от системата на сайта WWF, призовава Борисов да вземе мерки казуса, да спаси вековните гори и да опази околната среда.

Преди дни писмо до Борисов прати и Джаред лето. Звездата на филма Suicide Squad и фронтмен на 30 Seconds To Mars е споделил линк в своя Туитър акаунт, в който има близо 5 млн. последователи.

"Присъединиете се към мен и WWF, за да спасим вековните гори на Пирин от разширяването на ски зоната. Споделете и разпространете", е написал Лето в социалната мрежа.


Неговото послание е харесано от над 2,5 хил. потребители и споделено над хиляда пъти.