неделя, 13 май 2018 г.

Атентат с нож в Париж - 1 убит и 4-ма ранени


Нападател с нож уби човек и рани други четирима, крещейки „Аллах Акбар“ в центъра на Париж, предаде Би Би Си.

Снощи малко след 21 часа мъж, въоръжен с нож, напада хора по улица „Монсини“, близо до операта, район пълен с барове, ресторанти и туристически атракции. Нападението предизвика паника.

"Франция отново е потопена в кръв и мъка, но няма да дадем и сантиметър от свободата си на враговете", написа в туитър френският президент Еманюел Макрон.

Убитият е мъж на около 30 години, а жена на 34 години и мъж на 54 години са тежко ранени. По-леко пострадали са 26- годишна жена и 31-годишен мъж.

Френският премиер Едуард Филип обяви, че полицаите са пристигнали на мястото на атаката в рамките на пет минути. Девет минути по- късно нападателят е бил убит. Полицейски източник разкри, че първо е имало опит терористът да бъде обезвреден с електрошок, който е бил неуспешен и друг полицай го е застрелял.

„Бързината на реакцията очевидно е предотвратила повече жертви“, добави Филип.

Разследващите не са намерили документи у нападателя. Описват го  като млад мъж с кафява коса и брада, облечен с черен анцуг. „Ислямска държава“ е поела отговорност за случая.

На тази дата: 13 май 1917 г. Света Дева Мария се явила пред три овчарчета в Португалия

1917 г. три селски деца виждат обявлението на Света Дева Мария край Фатима (Португалия). Историята разказва, че в малкото португалско градче Божията майка се явила пред овчарчетата, за да им разкрие важни пророчества, които светът трябва да чуе.

Според легендата Лусия, е десетгодишна, а братовчедите и Жасинта и Франсишку, са съответно на девет и на седем, когато Дева Мария им се явява за пръв път близо до местността Кова да Ирия. Необичайното събитие се случва на 13 май 1917 г. и след това Светата майка се явява пред трите деца на тази дата всеки месец до 13 октомври. Няколко години по-късно Жасинта и Франсишку умират при грипна пандемия, а Лусия става монахиня. Четири десетилетия по-късно явяванията на Дева Мария са признати от Ватикана като Чудесата от Фатима, а градът се е превърнал в едно от най-светите места за поклонение.

Дева Мария разкрила на пастирчетата пророчества за ключови събития на 20 в., сред които краят на Първата световна война, началото на Втората световна, възникването и падането на комунизма. Казват, че една от неразкритите допреди 7 години тайни е била свързана с предсказанието за опита за покушение срещу папа Йоан-Павел Втори, което се случва отново на 13 май, само че през 1981 г.

Днес Фатима представлява огромен площад, застлан с мраморни плочи. В дните на поклонение картината е неописуема и просто трябва да се преживее. Тогава към „същинското” светилище в редица един след друг по пътеката към олтара се придвижват хора - по колене, привели глави, задължително със свещ в ръка. Службите обичайно са в неделя, но през седмицата също има посетители на святото място. Част от тях са туристи, дошли да видят култовото светилище, други - да се помолят... И едните, и другите задължително палят поне по една свещ.

Вицове, май 2018 г.

Стоножка живяла преди 300 млн. години и достигала
дължина от 2,5м.

- Скъпи, изглади си ризата. Хората си мислят, че не се грижа за теб...


***

Скучно ти е? Напиши на някоя групова женска снимка във фейсбук:
- А, коя е оная грозната?
И веднага ще стане интересно и забавно...

***

Докато Стивън Кинг обясняваше на катаджията защо е карал с превишена скорост, полицаят два пъти се напикa...

***

Според статистиката на всеки мъж над 85 години се падали по седем жени. Хубаво. Ама късно.

***

Само жена може да чете два часа конско, и да завърши с:
- Просто нямам думи...

събота, 12 май 2018 г.

И в лагер 3 не откриха Боян Петров


Алпинистът Боян Петров не е бил открит и в последния лагер под връх Шиша Пангма в Хималаите, съобщи БНР. Утре хеликоптери няма да летят отново над района, защото ще има много хора на този склон и е опасно за тях. Това са съобщили за "Хоризонт" от екипа на българина.

Двама китайски алпинисти и двама шерпи са достигнали в късния следобяд лагер 3, най-високият лагер под връх Шиша Пангма. Това съобщи Деян Петков от екипа на нашия Боян Петров.

"Там не са намерили палатката на на Боян. Намерени са стари вещи от стари експедиции. Четирима, а може и да са петима алпинисти в момента са на лагер 3. Там ще изкарат нощта и не можах да разбера точно дали утре ще се изкачват към върха, но така или иначе има изглежда голяма група на лагер 2, които утре може би ще се качат при лагер лагер 3. До лагер 2 всички възможни места са огледани. Между Лагер 2 и 3 e едно голямо плато, което е почти невъзможно да бъде изследвано, но от хеликоптера показаха, че Боян не е там или е затрупан от много сняг."

В неделя сутринта спасителите ще потърсят на дневна светлина възможни ниши около лагер 3.

От хеликоптерната компания, чиито машини участват в издирването на алпиниста Боян Петров, увериха, че са направили всичко възможно. Прелетели са над връх Шиша Пангма, но следи от българина не са намерени. Забелязаните съмнителни обекти при повторен оглед са се оказали скали и камъни. След изчерпване на горивото, хеликоптерите са се върнали в Катманду в очакване на нова мисия.

За "Хоризонт" Деян Петков от екипа на Петров съобщи, че хеликоптерите не са открили палатката на българина на трети лагер:

"Означава две неща - или е слязъл надолу към Лагер 2, или вятърът я е издухал".

Другата надежда е сънародникът ни да е в някоя ниша, която не е забелязана от хеликоптерите.  

Петков опроверга появилата се по-рано информация, че хеликоптерите са забелязали подозрителен обект по маршрута:

"Нищо не са забелязали. Говорих с пилота, той категорично отрича. Имало е нещо, което са забелязали, върнали са се втори път да го разгледат, но се е оказало скала. На борда на хеликоптера има много опитен алпинист, който знае къде да гледа и какво."

В мащабната спасителна операция в Хималаите участват над 100 китайски спасители, шерпи, алпинисти, както и два непалски хеликоптера. Утре се очаква спасителите да стигнат до самия връх. В момента хеликоптерите са в Катманду. При облитането са направени снимки, на които ще бъде направен обстоен преглед.

Борисов: Не може всеки, който иска пари, да идва под прозорците на правителството


И в събота ли? Милите - така премиерът Бойко Борисов коментира днешния протест на медицинските сестри под прозорците на Министерския съвет.

Близо 5 милиарда лева отделя държавата за здравеопазване. Чрез бюджетите на министерството на здравеопазването и на Националната здравноосигурителна каса средствата се разпределят. Справедливото им разпределение зависи от тях, каза Борисов в Стара Загора, където участва на конференция на ГЕРБ.

С цялото ми уважение към тях. И ги разбирам. Но не може всеки, който иска пари, да дойде под прозорците на Министерския съвет. И хайде на другия ден... Не е правилно така, ще си счупим държавата накрая, добави премиерът.

Борисов коментира още пред журналистите в Стара Загора, че мораториумът върху строежа на АЕЦ „Белене" трябва да отпадне, за да може Народното събрание да даде мандат за разговори с инвеститори. По думите му, това трябва да се случи преди срещата на държавните и правителствени ръководители на страните от Централна и Източна Европа и Китай през юли в София.

За предлаганите промени в Пакет „Мобилност" министър-председателят заяви, че в понеделник предстоят разговори с ресорния еврокомисар Виолета Булц.

Премиерът припомни позицията на българското правителството, че твърдо стои в защита на българските превозвачи, но допълни, че последната дума по въпроса има Брюксел.

Шерпите са намерили палатката на Боян


Предаваме актуална информация директно от спасителния отряд на връх Шиша Пангма.

Информацията се актуализира постоянно:

Шерпите са намерили палатката на Боян Петров, но в нея не са открили нищо. Шерпите в момента се движат към лагер 3 по пътя на Боян. Хеликоптерите са в Катманду и чакат сигнал от издирващият екип. При нужда могат да стигнат до мястото за около 50 минути.



Боян Петров не е открит в лагер 2, остава надеждата за лагер 3


Към 12:00 часа се съобщава, че Боян Петров не е бил открит в Лагер 2 на осемхилядника Шиша Пангма, пише bTV. По-рано Деян Петков от екипа на алпиниста Боян Петров разкри, че в Лагер 2 са открити две добре поставени палатки. Шерпите пък се предвижвиха натам, за да направят оглед.

По-рано днес Йогеш Сапкота, маркетинг директор на Simrik Air, който координира спасителната акция по въздух и земя от Непал разкри, че няколко "подозрителни обекта" и палатка са били забелязани от спасителните екипи в района на Лагер 3 под връх Шиша Пангма. След това тази информация бе отречена от Деян Петков. Ако в действителност палатка в Лагер 3 не е открита, то това означава, че алпинистът или я е взел със себе си, или е била издухана от вятъра.

Очакванията са на 13 май, неделя, времето да е по-благоприятно и тогава да се разгърне акцията. Проблемът е, че шансовете на Боян намаляват все повече, както обясниха алпинисти, които се намират под върха. На 13-и изтичат и разрешителните за хеликоптерите.

Два хеликоптера търсят Боян Петров тази сутрин


Тази сутрин два непалски хеликоптера са излетели над района около връх Шиша Пангма в търсене на алпиниста Боян Петров. Това съобщават хора от екипа на алпиниста. Хеликоптерите са излетели тази сутрин в 2:30 ч. българско време (5:30 ч. непалско) с екип от по двама пилоти, двама спасители и техник. За първи път Китай допуска на територията си непалски хеликоптери.

100 китайски спасители пък са ангажирани със спасителната операция по земя. Част от тях днес са потеглили към втория височинен лагер, където има надежда да се намира българинът. Отделно, няколко шерпи, които вчера останаха да нощуват в лагер едно, както и алпинистите от различни държави, намиращи се в района на експедицията, също продължават търсенето на Боян Петров. Той е в неизвестност от 3 май, а издирването му продължава вече пети ден и досега беше затруднявано от лошото време.

Към 100 души се включиха в спасителната акция по издирването на Боян Петров, който изчезна на 3 май под връх Шиша Пангма в Хималаите, съобщи вчера на брифинг посланикът на Китай в България Н. Пр. Джан Хайджоу.

„В базовия лагер китайската страна вече е събрала около 100 души, заяви Хайджоу. Около 25 от тях са спасители. Останалите са  медицински и логистични екипи. Спасителите са разделени на три групи, ръководи ги известен китайки алпинист“.

Вчера не започна спасителната акция с хеликоптерите - отново заради силните ветрове. Те излетяха от Непал до базовия лагер, но си останаха там, така и не осъществиха планирания полет до 7000 метра.

Очакванията са на 13 май, неделя, времето да е по-благоприятно и тогава да се разгърне акцията. Проблемът е, че шансовете на Боян намаляват все повече, както обясниха алпинисти, които се намират под върха. На 13-и изтичат и разрешителните за хеликоптерите. Друг проблем - след неделя-понеделник се очаква ново влошаване на атмосферните условия.

На тази дата: 12 май 1926 г. Трима авантюристи прекосяват Северния полюс с аероплан

1926 г. норвежецът Руал Амундсен, италианецът Умберто Нобиле и американецът Линкълн Елсуърт прекосяват Северния полюс с аероплан. 1880 г. е роден забравеният полярен изследовател Линкълн Елсуърт.

На 12 май 1880 г. в Чикаго е роден малко известният в България полярен изследовател Линкълн Елсуърт, чието име обаче носят в Антарктида полярна станция на шелфовия ледник Филхнер-Роне, подледено езеро и планина, в която се намира най-високата точка на Антарктида (масив Винсън - 5140 м).

Бащата на Елсуърт е милионер и се занимава с търговия на въглища. Синът обаче, след като завършва Йелския и Колумбийския университети, отначало работи като дървосекач по време на строителството на Първата Канадска национална железопътна линия. След това известно време е минен инженер в златоносните мини в Аляска. През 1924 г. възглавява геоложка експедиция в Перу, като пресича Андите до изворите на Амазонка.

Последните 27 години от живота Елсуърт посвещава на изследователска дейност. Най-голяма известност му донасят полярните експедиции от 1925 до 1941 г. През 1925 г. бащата на Линкълн Елсуърт, Джеймс, спонсорира със 100 000 долара експедицията на Руал Амундсен, в която като щурман на един от самолетите-амфибии „Дорние-Вал” (370 к.с.) участва Линкълн. Тези средства обаче се оказват недостатъчни.

Норвежкото правителство и „Норск-Луфтсейландс-Форенинг“ (Норвежко въздухоплавателно дружество) обаче подкрепят идеята, като привличат на помощ филателията.

Пуснатите са пощенски марки, изобразяващи бяла мечка, гледаща летящ самолет, с печат отгоре „Северен полюс”, представляват неустоимо изкушение за филателистите. А и тиражът е внушителен - 2 215 500 броя. От тях 1 795 000 са пуснати в полза на експедицията.

От Пиза (Италия), където са построени, самолетите са докарани в Тромсьо. На 9 април 1925 г. корабите „Хоби” с двата аероплана и придружаващият го „Фарм” отплават за Шпицберген. Като база за отлитане е избран датският остров Ню Олесунд, намиращ се на 1165 км от Полюса. Взети всички мерки за случай на злополука: ски, шейни, палатки, спални торби, сгъваеми лодки по 11 кг, годни да издържат един тон товар.

Условията позволяват излитане чак на 21 май. Аероплан № 24 е пилотиран от Лейф Дитрихсон с навигатор Елсуърт и механик Оскар Омдал. Пилот на №25 е Рийсер-Ларсен, навигатор е Амундсен, а механик - X. Фойхт. Излитането е назначено за 17 часа в условията на бялата полярна нощ.

Самолетите трябва да се завърнат на следващата сутрин, но това не става. Първи се поврежда аероплан №24 и пилотът Дитрихсон е принуден да кацне принудително върху вода. После се приземява върху лед и самолетът на Амундсен. Намират се само на 250 км от Северния полюс. Събират се случайно на следващия ден - ледът под Дитрихсон и Омдал се чупи и те едва не се удавят, спасява ги Елсуърт.

Оказва се, че повредата на аероплан № 25 е по-лека и поправима. В продължение на 24 дни двата екипажа с помощта на една брадва и две лопати къртят леда, за да си направят достатъчно гладка писта за излитане. Намаляват храната до 250 грама на ден.

Двата екипажа едва се вместват на една машина, като е изоставено всичкото имущество, включително и храната. От Шпицберген ги делят 850 км, всяко допълнително кацане ги обрича на гибел.

Излитат на 12 юни сутринта. Претовареният хидроплан не може да набере скорост над 120 км/ч. След 7 часа с последните литри бензин кацат край закотвения кораб „Сьолив”, който ги взема на буксир до Порт Вирго.

Линкълн Елсуърт с голям ентусиазъм поддържа идеята на австралийския изследовател Хуберт Уилкинс за достигане на Северния полюс с подводница под ледовете. Тъй като опитите се оказват неуспешни, Елсуърт приема предложението на Амундсен да участва в експедицията му с дирижабъл от Шпицберген през Северния полюс до Аляска - 3500 км. Дирижабълът е построен от Умберто Нобиле, който дотолкова е ентусиазиран, че също се включва в екипажа и то като командир на кораба „Норвегия-1”.

В утрото на 11 май 1926 г. „Норвегия” започва полета си над Северния ледовит океан от Кингсбей, Шпицберген. Екипажът на дирижабъла се състои общо от 17 човека: шестима италианци, шестима норвежци, един швед и трима участници в експедицията, нямащи отношение към управлението на въздушния кораб: Руал Амундсен, Линкълн Елсуърт и журналистът Рам.

На 12 май „Норвегия” достига Северния полюс и от борда на дирижабъла са хвърлени три флага: норвежки, американски и италиански. Полетът продължава по-нататък, като „Норвегия” се движи по меридиана 150º з.д., и на 13 май пресича северното крайбрежие на Аляска.

По план дирижабълът трябва да кацне в Уайнрайт, но след проверка на останалото гориво той е насочен към Ном. Беринговият проток ги посреща с ураганен вятър и гъста мъгла, което налага нова промяна в маршрута и дирижабълът се приземява в ескимоското селище Телер, на 100 км от Ном.

Полетът от Кингсбей до Телер с дължина 5300 км над неизследваните простори на Северния ледовит океан става едно от най-значителните достижения в историята на въздухоплаването.

През 1931 г. Елсуърт като представител на американското географско дружество прелита на борда на дирижабъла „Граф Цепелин” над територията на Съветска Арктика.

Въпросът дали се съединяват море Уедъл и море Рос, отдавна занимава умовете на видните полярни изследователи. С решаването на този проблем се заема Елсуърт. Имайки необходимия опит от Арктика, знаейки възможностите на съвременните самолети и след като изучава отчетите за походите във вътрешността на Антарктида, Елсуърт идва до заключението, че почти във всеки район на ледения континент е възможно кацането и излитането на самолет на ски.

Неговият план е смел, но прост: да се лети от единия край на континента до другия само при добро време, а при най-малките признаци за разваляне на времето да се каца и се чака, докато отново настъпи подходящо време. Корабът, стоварил експедицията на единия край на континента, трябва да се придвижи до противоположния и там да натовари кацналите летци на борда си. В този случай летците няма причина да се притесняват за горивото за обратен полет.

Елсуърт оповестява своя план през 1931 г. и започва осъществяването му през 1933 г. На 7 януари 1934 г. корабът стоварва в Китовия залив на брега на море Рос един самолет, с който са направени пробни полети, но 12 януари ледът, на който се намира самолетът, внезапно се пропуква и пропадналата машина е силно повредена. Полетът е провален.

През следващия летен сезон (декември-март 1934-1935 г.) Елсуърт решава да извърши полета от море Уедъл до море Рос, но и този път намеренията му се провалят поради лошото време. На 3 януари 1935 г. екипажът на самолета прави опит да стартира по маршрута, но отново поради настъпилото лошо време се връща обратно.

За третия си опит Линкълн Елсуърт и пилотът Хърбърт Холик-Кеньнон избират самолета „Полярна звезда”: звездообразен двигател с големи жалузи за регулиране на въздуха, двойна кабина (пилотите един зад друг), неприбираем колесник с внушителни обтекатели, мощно тяло с големи горивни резервоари.

През ноември 1935 г. експедицията отново е свалена на брега на Антарктида, недалеч от остров Дънди. На 21 ноември е направен поредният опит, но отново прекратен, този път поради неизправност в самолета.

От 23 ноември до 5 декември Елсуърт и Холик-Кеньнон извършват на самолета „Полярна звезда” първия трансантарктически полет от остров Дънди до Китовия залив с дължина около 4000 км. По време на полета двамата откриват платото Холик-Кеньон, хребета Етернити, Земя Джеймс Елсуърт и планината Сентинел.

През тези 12 дни на полета са извършени четири кацания в ледовете за извършване на астрономически наблюдения. След първите 14 часа полет времето се влошава и се налага първо кацане на 110 км. от Полюса. След като престояват 19 часа, двамата излитат, но много скоро времето отново се разваля и се налага пак да кацнат, като в лагер №2 престояват три дни.

На 27 ноември „Полярна звезда” се издига във въздуха, но само след 170 км поради гъстата мъгла се налага ново приземяване. Скоро след кацането се разразява буря, която продължава една седмица и те я прекарват без отопление в самолета. Едва на 4 декември отново излитат, но след няколко часа се налага отново да се приземят, за да определят координатите си, тъй като наближават Китовия залив и има опасност да пропуснат базата. Кацат в лагер №4.

На 5 декември „Полярна звезда” отново е във въздуха, но след час и пет минути горивото свършва и се налага принудително кацане на 30 км южно от базата Литл Америка. След десетдневно блуждаене летците се добират пеша до нея на 15 декември и прекарват там повече от месец, преди да бъдат спасени от британската океанографска експедиция на кораба „Дискавъри ІІ” и след това прибрани на своя кораб.

Заради направените открития и изследвания Конгресът на САЩ удостоява Линкълн Елсуърт със специален златен медал.

През 1938 г. Елсуърт за четвърти път се отправя към Антарктида, този път с намерение да прелети от брега на Индийския океан до море Рос. Поради неблагоприятните ледови условия едва в началото на януари 1939 г. корабът успява да се добере до бреговете на континента, но лятото е доста напреднало и Елсуърт се опасява, че начинанието му ще претърпи неуспех.

На 11 януари Елсуърт, заедно с пилота Лимбарнер, излита от точка на 2350 км от Южния полюс и вземат по меридиана на юг, но преди да изминат 400 км се връщат поради влошаване на времето. Направени са обаче аерофотоснимки, които дават възможност да се внесат значителни поправки и уточнения в географската карта на Антарктида.

За изследванията си в Антарктида Линкълн Елсуърт е удостоен с медали от Норвежкото, Италианското и Британското географски дружества. През 1941 г. Елсуърт се завръща в Перу и продължава своите геоложки изследвания почти до смъртта си в Ню Йорк на 26 май 1951 г.

Вицове, май 2018 г.


Американец:
- Аз мога да застана насред нашия площад и да псувам нашия президент и няма да ме арестуват!
Руснакът:
- И аз мога да застана насред нашия площад и да псувам вашия президент и няма да ме арестуват!

***

Не искам да живея в Париж! Първо, не знам френски и второ - далече ми е от работата.

***

На интервю:
– Защо напуснахте предишната си работа?
– Фирмата се премести в нов офис, но не ми казаха къде е той.

***

Аз съм смес от достойнствата на двама души - Шварценегер и Айнщайн! От Шварценегер съм взел мозъка, а тялото от Айнщайн...

***

- Келнер, в бирата ми има муха!
- Е, стига, де! Колко ще изпие една муха?!