четвъртък, 30 август 2018 г.

На тази дата: 30 август 1984 г. „Протурска” терористична група извършва атентати на гарите в Пловдив и Варна

На 30 август 1984 г. в 17:29 ч. е взривена бомба в чакалнята на гара Пловдив. Взривното устройство е поставено в дъното на залата, при обществените телефони, до кошче за отпадъци. Убита е една жена, а 42-ма души се ранени. Разрушени са металният покрив и някои стени в гарата.
След 36 минути, в 18:05 ч., е взривена нова бомба пред сградата на аерогара Варна. Взривното устройство е поставено в бетонен цветарник на паркинга. Ранени са две жени.

Двата атентата са координирана терористична атака на "протурски" терористи в двата най-големи провинциални града в България. Планирани са така, че да съвпаднат с посещението на държавния глава Тодор Живков в тези градове.

Взривните устройства са еднотипни, изработени са от свързани шашки амонит 6 по около 200 грама всяка, детонирани с електрически взривател, захранван от плоска 4,5V батерия и часовников механизъм - будилник "Слава", поставени в консервна кутия (Варна) и буркан (Пловдив).

Следствието заключава, че организираната през пролетта на 1983 г. група се състои от 3-ма терористи с няколко помагачи. Твърди се, че това е единствената "протурска" терористична група, извършила системно атентати преди и след ескалацията на Възродителния процес. Първите им изяви са опожарени 750 декара гора при яз. Камчия и земеделски земи, неуспешен опит за саботаж на гара Карнобат с цел да доведе до тежка влакова катастрофа.

В периода 1984 - 1987 г., когато е в ход т.нар. Възродителния процес, в България има разкрити 42 нелегални "протурски" групи. Те са съставени от етнически турци, на част от които принадлежността към Държавна сигурност е официално установена. Някои от членовете на тези групи са осъдени за противодържавна дейност, планиране или извършване на тероризъм - атентати, саботажи и диверсии, контакти с турски задгранични функционери в България. Според следствието на Държавна сигурност, само една от тях, разкрита с делото за оперативна разработка "Мерзавците", извършва многобройни убийства с атентати. По тактиката си - две терористични атаки с по два едновременни атентата в различни точки на страната и вълна саботажи между тях, нейните актове могат да се определят като терористично настъпление.

През 1985 г. следва втора вълна от терористични нападения на „Мерзавците”. Първият взрив е на гара Буново. В 21:32 ч. на 9 март 1985 г. същата група протурски терористи взривяват вагона за майки с деца на бърз влак Бургас-София. Планирано е бомбата да причини максимални поражения, като избухне в тунела Гълъбец (дълъг 3200 метра), но влакът закъснява с 2 минути и поради това взривът се инициира на гарата. Загиват 7 души (2 деца, една жена и трима мъже), тежко ранени са 9 души (включително 2 деца).

Само след 30 минути, в 22 ч., в Сливен е взривенa бомба във фоайето на хотел „Сливен" - централният многоетажен хотел в града. Взривното устройство е скрито в гардероба на сладкарницата, известна като "Епруветката". Стените на гардероба намаляват ударната вълна. Ранените са 23 души. Разрушен е таванът на залата.

Следствието установява, че до 10 август 1987 г. са осигурени взривни вещества, часовников механизъм и всичко необходимо за трето поредно терористично нападение с цел в курорта Слънчев бряг. Планираната дата на атентата е 15 август, но терористите са разкрити и арестувани два дни по-рано и нападението е предотвратено.

Терористите по делото за оперативна разработка "Мерзавците" са разкрити от оглавяваното от ген. майор Сава Джендов "Шесто управление" на Държавна сигурност, направление "Т" /терор/. Следствието е ръководено пряко от майор Георги Сотиров.

На 13 август 1987 г. са арестувани двама от терористите, а на 19 август същата година е задържан третият от групата. Задържан е и един техен помагач, осигурил отровата за изливане във вододайна зона на едно село, брат на единия терорист. Арестувани са също трима съпричастни към разследването.

През 1987 г. е арестуван и Ахмед Доган, който лежи в килия за осъдени на смърт. Дали е вярно, че това е свързано с разследванията по атентатите и той е осъден за атентата, както се твърди в някои сайтове, няма безспорни данни.

На 25 април 1988 г. тримата терористи са осъдени на смърт. След няколко месеца присъдата е потвърдена от Държавния съвет на НРБ и те са екзекутирани. Помагачът им е осъден на 6 години затвоp, лежи 2 години, амнистиран е от президентската администрация в мандата на Желю Желев и е освободен през 1990 г., като получава 50 000 лева обезщетение от държавата. От осъдените за съпричастност един получава 2 години затвор, а двама - по една година лишаване от свобода.

Координиранaта терористичнa атакa с взривове на важни публични транспортни обекти едновременно в отдалечени едни от друг големи градове надхвърля обикновения атентат. Тактиката на терористично настъпление с последователни атаки е нетипична до този момент. Ударите са планирани като мощни "слепи" атентати, т.е. нямат конкретна мишена, а целят граждански жертви, максимални разрушения и психическо въздействие върху обществото.

Атентатите водят до ескалацията на кампанията за насилствена промяна на арабско-турските имена в периода от 24 декември 1984 г. до 19 януари 1985 г. -
около 850 000 граждани са тежко репресирани при смяна на имената им.

Установено е, че терористите са агенти-сътрудници на Държавна сигурност, a помагачът им - на милицията /МВР/. Следствено дело №72/ІV.1987 и оперативните дела "Мерзавци" и "Двуличник 87", както и личните досиета, работни дела на терористите-сътрудници в ДС, все още не са разсекретени. Единият от терористите е работел и за турските служби под псевдонимите Абдула, Дениз и Моряка. Друг също има връзки с тях, чрез разузнавача Кадир Сойлу от консулството на Турция в Бургас.

Освободеният предсрочно помагач издига чешма, посветена на брат му и другите терористи, и поставя паметна плоча за тях с текст на турски език. Организационно този помагач израства до областен координатор за Бургас на ДПС, за чийто лидер е известно, че е доказан сътрудник поне на Държавна сигурност /има съмнения, че Доган сътрудничи на повече от едно разузнаване/. Плочата е премахната след 6 години по заповед на Бургаския окръжен прокурор Емил Христов, възстановена самоволно година по-късно, разбита е с кирки след 8 години от младежи и всичко е съборено, като теренът е подравнен по заповед на Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК) след решение на Върховния административен съд през 2009 г.

През петте години на кампанията по преименуването на българските турци жертвите (убитите) са общо 32 души: една жена при атентата на гара Пловдив; 8 протестиращи (включително едно бебе) в периода на кампанията от 24 декември 1984 г. до 19 януари 1985 г.; 7 (включително 2 деца) при атентата на гара Буново; 3 разстреляни осъдени на смърт през ноември 1988 г.; 9 протестиращи и един войник в периода 19-27 май 1989 г. Към тях следва да се добавят и двамата взривени терористи и един впоследствие разстрелян заради отвличането на две деца. Припомняме: На 7 юли 1987 г. Дарин Христов /12 г./ и Николай Петков /15 г./ от Добрич са отвлечени с кола от трима "протурски терористи", за да ги ползват като жив щит в осигуряването на коридор за бягството им в Турция. Терористите са въоръжени с 12 осколочни бойни гранати, взривяват 3 от тях пред хотел "Интернационал" в Златни пясъци и раняват трима души - двама чужди летовници и един българин. Обградени от специалните части, те се оттеглят в осигурения им коридор към турската граница. При устроената в Странджа засада терористите взривяват колата, в която са те и взетите за заложници деца. Децата са ранени, едното - тежко и остава инвалид, двама терористи са убити от взрива, а третият е осъден на смърт и разстрелян.

Вицове - само сока, август 2018 г.


Деца, не вярвайте на родителите си, когато казват:
- Като пораснеш, можеш да станеш какъвто си поискаш!
Ето, аз съм на 38 години, а още не съм Батман...

***

Няма лошо да тичаш след някоя жена... Стига да не е Ивет Лалова...

***

Съпругата към окъснелия си мъж:
- Я по-добре си признай веднага всичко, че започна ли да си фантазирам, жална ти майка!!!

***

Пластичен хирург съветва сина си, също пластичен хирург:
- Сине, търси си умна жена... хубава можем и ние да я направим...

***

Исках да станат космонавт, докато не разбрах, че ги принуждават да се връщат.

сряда, 29 август 2018 г.

Френски и британски рибари се биха заради лов на миди! Видео

Френски и британски рибари се изправиха едни срещу други в битка заради лова на миди в Ламанша.

Около 40 френски корабчета атакуваха 5 съда под британски флаг заради лова на миди в пролива.

Недоволството на французите е заради решение на Европейската комисия отпреди 15 години, което разрешава на британците да събират миди целогодишно.

На френските кораби това е забранено от средата на май до края на септември.

Среднощната битка в Ламанша се разрази, тъй като френските рибари се опитват да запазят голям район, богат на миди.

Британският екоминистър обяви, че неговите сънародници имат правото да са в района. Френските власти обаче решиха да изпратят допълнителни полицейски лодки, за да предотвратят нови стълкновения.



Варна, лято 2018 г. - таланти на всяка крачка


Красота: Новият лимитиран звяр на Bugatti


Bugatti Chiron (вероятно) е най-бързият шосеен автомобил в света. Ако активирате специалния "Top Speed" режим, той е електронно ограничен до скорост от 420 км/ч. От Bugatti обаче посочват, че реалната върхова скорост без ограничение ще е най-вероятно повече от 450 км/ч.

Компанията вече обяви новия си модел – Bugatti Divo. Супер спортният автомобил е изключително лимитиран – ще бъдат създадени едва 40 бройки като всяка от тях струва 5 милиона евро. Без да са готови, колите вече са разпродадени на хора, които притежават и Chiron.

Кръстен е на френския състезател Албер Диво, който през 20-те години на миналия век два пъти печели прословутото състезание "Тарга Флорио" по планинските пътища на Сицилия с Bugatti.

В случая на Divo говорим за автомобил, който е едновременно и по-бърз, и по-бавен от Chiron, върху който е базиран. Как се получава така?

Chiron е създаден с идеята да е изключително комфортен като същевременно ускорява до 100 км/ч по-бързо, отколкото самолет Boeing 747 при излитане. Това означава, че на права отсечка колата е умопобъркващо бърза.

Divo, от своя страна, е с електронно ограничение на скоростта до "само" 379 км/ч. То обаче може да премине през прословутата пръстенообразна писта Nardo с осем секунди по-бързо от Chiron.

Nardo е собственост на Porsche – друг дъщерен бранд на VW AG, също като Bugatti, и често се използва при разработката на спортните коли от висок клас.
Инженерите на компанията са отделили месеци в опити да направят Divo възможно най-бърза при завоите чрез премахване на около 35 килограма от тежестта и осигуряване на 90 кг повече притискаща сила (downforce или сила на тежестта). Колата притежава същия осемлитров 16-цилиндров двигател с 1479 конски сили като Chiron, но благодарение на новите си аеродинамични елементи генерира около 455 килограма обща притискаща сила.

Тя е мярка за това в каква степен въздухът, минаващ над колата, я притиска към земята. Мислете за това като за обърнат самолет – вместо да издига колата, за да полети тя, то я притиска към земята при завои.

Повече притискаща сила се равнява на повече скорост, когато се взимат завоите. Оттам идва и разликата. Или както казва президентът на Bugatti Щефан Винкелман: "Divo е създаден за завои".

По колата има множество подобрения, чиято цел е да насочват въздуха точно там, накъдето инжeнерите на компанията искат. Хиперагресивната, напомняща за изтребител предница намалява съпротивлението, докато в същото време подобрява движението на въздуха около колата. Предният спойлер спомага за по-голям натиск към земята, а също така насочва въздуха навътре, за да подобри охлаждането.

Въздухът може да е от основно значение за скоростта на Divo, но също така играе основна роля и за спирането на колата. Има четири различни зони, от които въздух се насочва към спирачките, за да ги поддържа хладни. Защото все пак с високата скорост идва и голямата отговорност... спирачките ти да не прегряват.

Покривът на колата създава въздушен канал, което помага за насочване на въздуха към отделението на двигателя. В задначата част на колата е масивният 180-сантиметров заден спойлер, който е с 23 процента по-широк от този на Chiron. Неговата височина може да се регулира. Прави го и автоматично в зависимост от избрания режим за шофиране и условията на пътя.

Същевременно налице са множество козметични промени, чиято идея е да са своеобразен поклон към работата на Bugatti в началото на 20-и век, когато компанията изработва купета на автомобили и ги прикрепя към съществуващи шасита.

Промяната в дизайна има за цел да покаже, че Divo е самостоятелна кола, а не просто някаква модификация на Chiron.

40-те коли ще изкара над 200 милиона евро на Bugatti, макар че не се знае каква част от парите всъщност покрива разходите и каква ще е чистата печалба. Един стандартен Chiron се продава на цени, които започват от 2,4 милиона евро.

На тази дата: 29 август 1698 г.Руският цар Петър I издава забрана за носене на бради

698 г. руският цар Петър I издава забрана за носене на бради и предписание руснаците да се
обличат с европейски дрехи.

Забраната на знаменития указ „О ношении немецкого платья, о бритии бород и усов, о хождении раскольникам в указанном для них одеянии” (За носенето на немски дрехи, за бръснене на брадите и мустаците, за ходене на разколниците в указаните им одеяния) влиза в сила от 1 септември.

Същият месец 26-годишният Петър І се е завърнал от продължителна обиколка из Западна Европа и още на следващият ден събрал болярите в Преображенския дворец. Заповядал да му донесат ножица и веднага започнал собственоръчно да реже брадите на велможи от знатни родове. Болярите били така шокирани от постъпката на царя. После Петър повтаря процедурата с думите „Сега брадите, после и главите!”.

Новите порядки се налагат трудно. Някои от болярите слагат край на живота си, защото не приемат позора. Цяла Русия роптае, тъй като се счита, че бръсненето на брадите е грях, и свещениците отказват да благословят действията на царя. Той дори е отъждествяван с Антихриста. В действията на Петър болярите виждат покушение на самите устои на руския живот и упорстват в бръсненето на брадите.

За страха от западната мода допринася и фактът, че на иконите и фреските бесовете са изобразявани бръснати и западно облекло, патриарсите през 17 в. заплашват с анатема мъжете, които бръснат „Божия атрибут” - брадата.

Петър все пак си дал сметка, че мерките му са прекалено сурови и на 5 септември 1698 г. разрешил носенето на брадите и мустаците, но срещу заплащането на определен данък. За контрол бил въведен специален металически жетон - „бородовой знак”, с големината на една копейка, представляващ своеобразна квитанция за платения данък.

Вицове - само сока, август 2018 г.


Пещера Проходна, „Очите на Бога“. 
Община Луковит, Стара планина, България
Служителка по телефона: - Кажете си ЕГН-то? Клиентът: - Моето ли? - Еми, ако можете,
кажете моето...

***

“Дееба скапаната държава” - мислеше си Пешо, неуспявайки да уцели контейнера за боклук, от осмия етаж!

***

Самоковските стриптизьорки не излизат от торта, а от чувал с картофи...

***

Откакто Пена си сложи халка на пъпа, започна да прилича на граната!

***

На протест: - За какво протестираш? - Ми, щото нямам работа... - Ето ти визитка, утре в 9 ч. започваш при мен! - Еееее, ти па от 3000 човека баш мен ли уцели?

вторник, 28 август 2018 г.

Фотофакт:Ориент експрес във Варна




Симеон Сакскобургготски: Грозно е да ме принудят към второ изгнание


"Има един момент, в който си мислех колко би било грозно да ме принудят и то в една демократична България към второ изгнание".

Така Симеон Сакскобургготски коментира пред журналисти съдебните дела за т.нар. царски имоти.

Наскоро Софийски градски съд постанови, че "Врана" е собственост на държавата, а не на Сакскобургготски.

"През 1946 г. получихме един списък и то от Отечественофронтовското правителство, а не някакво монархическо, за имотите. След това през 1998 г. се потвърди собствеността, а изведнъж започнаха всички тези много неприятни и унизителни за мен преследвания. За да видя сега, в края на живота ми, така да ме изтезават и мъчат с някакви измислени и фалшиви претенции е тежко", каза още Сакскобургготски.

Според него в цялата сага има политически отенък.

"Мисля, че това е откровено, защото ако се погледнат фактите в една цивилизована, демократична и европейска страна, частната собственост е неприкосновена", поясни Симеон.

Според бившия премиер хората, които са се заели "да го тормозят" трябва да знаят как е бил възпитаван от родителите и дедите му, какво е тяхното разбиране за държавно, частно и лично.

"При наличие на днешните обичаи и навици мога да кажа много повече, но днес сме тук по друг повод", каза още Сакскобургготски.

Той и съпругата му присъстваха в Рилския манастир на панахида по повод 75 г. от смъртта на цар Борис III.

Фотофакт: Камион надвисна над Лъвов мост в столицата