вторник, 10 юли 2018 г.

Първи български самолет от десетилетия... или не съвсем?


Да пренасяш товар по въздух е бързо и удобно, но е и невероятно скъпо. Пренасянето по въздух съставлява само 1% от световния транспорт на стоки и 35% от общата му стойност.

И докато в момента автономните дронове, които могат да пренасят до няколко килограма храна или лекарства например, привличат доста внимание, двама братя в България виждат свободна ниша в превоза на дълги разстояния.

Те смятат, че са разработили технология, която може да пренася десетки килограми товар и освен това не изисква пилот на борда.

Свилен и Константин Рангелови са съответно изпълнителен директор и главен технологичен директор на компанията си Dronamics. Двамата прекарват последните четири години в разработването на летателен апарат, който може да превозва над 360 килограма на разстояние до над 2400 километра.

Цифрите са впечатляващи на фона на модерните дронове, които стандартно изминават не повече от 15-20 километра.

Свилен Рангелов казва, че повечето малки дронове за доставки са създадени с цел придвижване на малки разстояния. Прави сравнението, че те са "куриери на велосипеди", докато Dronamics се цели в "транспорт из целия свят".

Проблемът със системата за въздушен товарен транспорт в момента е, че разчита на пренос, извършен от малко на брой, но големи и много скъпи самолети, които летят само между главните летища. Когато това се комбинира с дистрибуцията на стоките по земя, за да стигнат до крайния клиент, цената скача още повече.

Ако имате парите, времето, в което да изчакате товарът да стигне от точка А до точка Б, и необходимият обем от стоки, разходите са оправдани.

В противен случай става дума за излишна загуба на време и пари. Затова и в повечето държави по света вътрешните товарни полети са рядкост.

Решението на братята Рангелови е специално разработен за пренос летателен апарат, наречен "Черния лебед". Той използва бензинов двигател и моторно витло, може да бъде проследен чрез сателит и би могъл да бъде с повече от 50% по-евтин от стандартните, пилотирани от хора самолети.

Dromanics вече разполага с прототип с разстояние между върховете на двете крила от 4 метра. В бъдеще оригиналът трябва да е четири пъти по-голям.

Крайната версия ще има размерите на малък конвенционален самолет, много по-масивен от средностатистическия дрон с четири витла, използван за доставки. Прототипът вече е излитал на пробни полети на военни и цивилни летища в България, за да могат инженерите да оценят аеродинамичността му, системата за автопилот и спътниковите комуникационни технологии.

Самолетът е проектиран за по-компактни товари, типични за електронната търговия на дребно, за разлика от тежките и масивни палети, които се пренасят с товарните машини.

Това означава, че е идеален за пренасянето на неща като смартфони, дрехи, обувки, храна и медикаменти.

Константин допълва, че с брат му се съсредоточават върху създаването на самолет, който може да носи малки товари - такива, каквито биха се побрали във ван например. Така летателният апарат ще може да каца почти навсякъде, дори и при много къса писта на летището, а това ще свърже повече градове.

Системата е разработена и да бъде достъпна - и като производство, и като начин на работа. В противен случай няма да може да се конкурира с наземните превозни средства, дори и с преимуществото си откъм бързина. За да постигнат това, инженерите на Dronamics усъвършенстват аеродинамиката по начини, по които не биха могли, ако имаше предвидена и пилотска кабина.

Това влияе много на дизайна и баланса. Братята използват композитни материали за производство, които са далеч по-евтини. Затова и Рангелови не могат просто да приспособят военен дрон - те са направени за по-тежки товари като огромни палети с храна.

Една ключова разлика с другите автономни дронове за доставка е, че тук не се използват електрически батерии за задвижването. Засега "Черният лебед" използва бензинов двигател, който е широко разпространен в авиацията по света.

Така където и да кацне, екипите ще могат да го поддържат. А и батериите са тежки и с ограничени часове на работа.

От Dronamics очакват цената на летателния апарат да бъде под 100 хил. долара - много по-малко от товарен самолет, чиято цена започва от 500 хил. долара.

Братята мислят да се насочат към нарастващите пазари на Азия, Африка и Латинска Америка. Там онлайн търговията изживява своя бум, което повишава нуждите от превоз на стоките. В тези региони и регулациите на летателните средства са по-либерални.

Свилен Рангелов се надява прототипът в реални размери да бъде завършен до края на 2019-а, за да бъде представен пред широката публика.

Ако "Черният лебед" успее, това ще бъде първият самолет, проектиран в България от 70 години насам. А ако постигне набелязаните цели - най-вероятно няма да бъде последният.

На тази дата: 10 юли 1985 г. Френските специални служби потопяват кораб на „Грийнпийс”

1985 г. френските специални служби потопяват кораба „Рейнбоу Уориър”, собственост на екологичната организация „Грийнпийс”. Съгласие да се осъществи „проектът на неутрализация” дава лично френският президент Франсоа Митеран.

Два взрива, заложени от френски агенти, потапят „Рейнбоу Уориър” за 4 минути в новозеландското пристанище Оукланд. От експлозията загива португалският фотограф Фредерико Перейра, а 12 други активисти на „Грийнпийс” са ранени. Нареждането е издадено, тъй като Париж искал да възпре „Рейнбоу Уориър” да достигне до атола Муруроа, където еколозите имали намерение да протестират срещу извършваните от Франция ядрени опити.

За операцията са заловени френските агенти Ален Мафар и Доминик Прийор, които се представили за швейцарска туристическа двойка. Арестът им е извършен на 12 юли, а през декември с.г. били осъдени на 10 години затвор в Нова Зеландия.

Любопитен факт е, че официално президентът Митеран винаги е отричал участието си в тази „идиотска” по неговите думи афера и се е оправдавал, че е бил поставен пред свършен факт.

„Рейнбоу Уориър” е корабът символ на „Грийнпийс”. С него еколозите провеждат акциите против избиването на китовете и против ядрените оръжия през 70-те и 80-те години на 20 в. След потапянето му през 1987 г. под световен натиск френското правителство плаща 8,16 млн. долара компенсация на екоорганизацията.

Вицове, юли 2018 г.

Добро утро!
Американец разказва:
- При нас, когато минава Тръмп, всички го псуват, плюят и хвърлят по него развалени плодове.
Руснакът:
- При нас, като минава Путин, всички се изпикаваме върху него.
Американецът:
- Аз малко преувеличих - псуваме полугласно, плюем настрани, а като хвърляме, гледаме да не улучим.
Руснакът:
- И аз преувеличих - пикаем, но не си сваляме панталоните.

***

Продавач в Лафка:
- Купете си билети, може да спечелите милион!
- Оставете ме на мира! Нищо не искам да печеля!
- Имаме и такива билети!

***

На руските футболисти им е много мъчно, че след загубата от Хърватия не могат да си тръгнат от Русия...

***

Отидох на ресторант. Беше пълен, нямаше къде да седна. Сложих си телефона на ухото и казах:
- Братле, ела тук, тя е с друг!
Шест двойки станаха веднага и напуснаха заведението.

***

- Подарявам ти луната, подарявам ти нощта, подарявам ти тихия шепот на вятъра, подарявам ти...
– Да разбирам че нямаш никакви кинти ли?

понеделник, 9 юли 2018 г.

Фотофакт: "Летящо бебе" чака Тръмп в Лондон


Хиляди протестиращи, балон с недвусмислено послание и обтегнати от месеци отношения очакват американския президент Доналд Тръмп при първата му визита във Великобритания, откакто пое поста през януари.


Заедно с първата дама Мелания Тръмп той ще долети във Великобритания в четвъртък - след срещата на върха на НАТО в Брюксел - и ще участва в официална вечеря в някогашния дом на бившия премиер Уинстън Чърчил. В петък ще разговаря с британския премиер Тереза Мей, а в събота ще отиде в Шотландия, за да прекара там края на седмицата.

Любопитно: Неймар е лежал почти 14 минути по терена


Близо 14 минути е прекарал Неймар в лежане по руските терени от началото на световното първенство по футбол, сочи статистиката.

Той е обвиняван, че често прави опити да симулира с цел да излъже съдиите.

Статистици изчислиха, че в четирите мача на Бразилия на Световното първенство Ней е лежал по терена точно 13 минути и 50 секунди. Това прави средно по около 3,5 минути/двубой.

Сидеров проплака, че не го поканили на срещата с китайците


Водачът на парламентарната група на „Обединени патриоти“ и лидер на „Атака“ Волен Сидеров обяви на страницата си във фейсбук, че е обиден от отношението на правителството към него.

„Преди 8 години аз настоявах пред Борисов България да работи с Китай за АЕЦ „Белене“, а сега не ме поканиха на форума 16+1. Ще поискам обяснение от вицепремиера Валери Симеонов и от кабинета за това“, заканва се Сидеров.

Фотофакт: "Дуварите" в Старо Железаре


На тази дата: 9 юли 1972 г. Ядрен взрив в украинско село

На 9 юли 1972 г. с цел затваряне на изригнал газ от сондаж е извършен първият в Украйна
подземен ядрен взрив с еквивалентна мощност от 3,8 килотона. Това става на около 100 км югозападно от Харков.

Предистория

През 1970 г. недалеч от село Крестище е открито петото по големина в Европа газово находище, чиито запаси се определят на 300 млрд кубометра природен газ. Още през 1971 г. там действат 17 сондажа.

През юли 1971 г. при пробиване на нов сондаж още преди да се достигне планираната дълбочина оттам изригва ненормално силна газова струя под налягане 400 атмосфери. От най-горната площадка на сондажната кула двама инженери са изхвърлени на земята, които падайки от височина 30 м. веднага загиват.

Цяло денонощие не се удава спирането на изхвърления газ и за предотвратяване на взрив и пожар от насъбрал се газ в околността е взето решение сондажът да бъде запален. Факелът се издига на десетки метри и нощем наоколо е светло като ден, като цяла година пламъкът не е загасен.

Целият сондажен комплекс постепенно е погълнат от образувала се огромна котловина. Отчитайки положителния резултат в използване на ядрен взрив при гасене на газов факел, горял три години на находището Урта Булак в Узбекистан (1966), специалистите предлагат авариралият сондаж да бъде ликвидиран с помощта на ядрен взрив.

Подготовка за взрива

Постановлението за използване на промишлен ядрен взрив за спиране на газовия факел е подписано лично от държавния ръководител Леонид Брежнев и от премиера Алексей Косигин. Изпълнението на взрива е възложено на Министерството на средното машиностроене. Нито една войнска част не е привлечена за изпълнение на специалната задача. Охраната на района е възложена на войски на КГБ и подразделения на МВР от Москва. Всички участници в експеримента подписват декларация за неразгласяване на информация в продължение на 15 г.

Подготовката за взрива отнема почти 4 месеца и преминава в обстановка на най-дълбока секретност. Към средата на лятото на 1972 г. подготвителните работи са привършени. Отстрани на авариралия сондаж е пробит отвор с дължина 2483 м. и в него е разположен специалният заряд – ядрено взривно устройство.

Прилежащата към факела територия е разделена на три кръгови зони с радиус с 3, 5 и 8 км. Вътрешният кръг с радиус 400 м. от епицентъра на бъдещия взрив е ограден като особено опасен и е засипан със слой речен пясък с дебелина 20 см. На границата на всяка зона са разположени опитни животни – кокошки, кози и кошери с пчели.

На разстояние 400-500 м. от сондажа започва село Першотравневое, където живеят около 400 души. Час преди взрива всички негови жители временно са евакуирани на 2 км в село Крестище. Спряна е цялата система за водоснабдяване и е изключена електросистемата.

На 9 юли 1972 г. точно в 10 часа местно време ядреното устройство е задействано на дълбочина 2483 м. След 20 секунди от кратера на сондажа изригва мощен газов фонтан на височина около 1 км., смесен с твърда порода, а чрез минута се образува характерния гъбообразен облак на ядрения взрив.

Последствия

Експериментът не се оказва успешен и изхвърлянето на газ продължава. Хората се връщат в селото 30 минути след взрива. Всички опитни животни в специалната зона загиват. В село Першотравневое ударната вълна избива стъклата на прозорците, стените на много къщи се напукват и дори се срутват.

Възстановяването на жилищата е за сметка на държавата и продължава над година. Впоследствие всички жители получават отново построени къщи на мястото на разрушените, но съществуващият колхоз постепенно престава да функционира и животът в селото замира.

Газовият факел е потушен след няколко месеца със стандартни методи – чрез разкопаване на сондажа. Около него е изрината кръгова кариера с диаметър 400 м. и дълбочина 200 м. Окончателното загасяване на пламъка е постигнато едва през юли 1973 г.

Официални данни за влияние на взрива върху здравето на хората няма, тъй като след обръщането на жителите към инстанциите и към правителството никой от тях не е признат за виновен.

Справка

Мирни ядрени взривове в СССР са извършвани в периода от 1965 до 9.9.1988 г. По официална информация са извършени 124 ядрени взрива в интерес на народното стопанство (от тях 117 са извън границите на ядрените полигони). От тях един в Ивановска област и два в Якутия са придружени от аварии, при които има изтичане на продукти от радиоактивното разпадане.

Същевременно академик А.В.Яблоков сочи други цифри: В 169 мирни ядрени взрива са задействани 186 ядрени устройства. А по данни на ЦНИИатоминформ на Минатом към 1994 г. (тоест 20-30 г. след ядрените взривове) в 24 случая от 115 са констатирани „локални надфонови замърсявания около сондажите”.

По-интересни са следните взривове:
•             Май 1981 г. В Ненецка автономна област със заряд от 37,6 килотона е гасен нефтен сондаж и това не е единственият подобен случай;
•             На 40 км от Астрахан през 1980-1984 г. с 15 ядрени взрива до 15 килотона е създаден подземен резервоар за газ;
•             В Башкирия с два ядрени взрива през 1973 и 1974 г. с мощност по 10 килотона е създадено подземно хранилище за нефтени и содово-циментови промишлени отпадъци. Има почти 10 подобни взрива;
•             1969-1980 г. Множество взривове за усилване на добива от нефт и газ;
•             Повече от 10 взрива за сеизмично сондиране;

Вицове, юли 2018 г.


Чиниите на Шрьодингер.
Те са счупени и не са счупени, докато
 не отвориш витрината.
Прибира се турист от Карибите весел, отпочинал. Митничарят на летището гледа ухиленото му лице, гледа паспорта му и намусен пита:
– Каква е целта на вашето завръщане?

***

- Какво може да е по-страшно от китайската азбука?
- Китайската морзова азбука!

***

Чукча след екскурзия в Египет разказва:
- Там снегът е жълт и горещ, а елените плюят!

***

Две приятелки си говорят:
– Ленче, посъветвай ме какво да правя?! Моят нали преди две години отиде в Америка и сега ме вика да отида с двете деца.
– Ама, ти си луда! Защо изобщо питаш, стягай куфарите и заминавай.
– А бе, то да замина, ама децата станаха четири...

***

Хората, които стават от леглото веднага след първия звън на будилника, са най-опасни! Кой знае на какво още са способни!!!

неделя, 8 юли 2018 г.

Лили ще ръководи глобален център за партньорство с Китай


Министър-председателят Бойко Борисов предложи министърът за Българското председателство на Съвета на ЕС Лиляна Павлова да поеме организацията по създаването и управлението на бъдещия Глобален център за партньорство на държавите от Централна и Източна Европа и Китай (Global Partnership Centre of CEECs and China).

Това обявиха от пресслужбата на правителството след разговор на българския премиер с председателя на Държавния съвет на Китай Ли Къцян.

Двамата се срещнаха днес в София преди отпътуването на Ли Къцян, който беше на официално четиридневно посещение в България.

По време на днешния разговор Борисов и Къцян са подчертали "важността на договореностите в София – ангажираността на китайската страна към проекта АЕЦ „Белене“, участието на Китай в реализирането на инфраструктурни проекти, съгласието за създаването на Глобален център за патрньорство на държавите от ЦИЕ и Китай (Global Partnership Centre of CEECs and China) и подписаните документи за насърчаване на икономическото и търговското сътрудничество."

Успяхме да постигнем големи резултати не само в двустранните ни отношения. Срещата на върха на „16+1“ също дава тласък за сътрудничество на едно по-високо ниво, заяви Ли Къцян.

На тази дата: 8 юли 1876 г. Акробатката Мария Спелтерини пресича Ниагара по въже

1876 г. акробатката Мария Спелтерини пресича Ниагара по въже. 23-годишна италианка изпълнява номера няколко пъти, като дори минава по въжето, опънато над водите на водопада със затворени очи.

Първият опит на цирковата артистка е на 8 юли. Тогава стига от единия до другия край на въжето за единайсет минути. Поема си дъх и се връща заднишком за десет. Четири дни по-късно - на 12 юли, смелата Спелтерини повтаря акробатичния номер. Този път обаче е сложила на краката си кошници за праскови. Фурорът е пълен.

След седмица цирковата артистка поема по същия маршрут. За разнообразие завързва очите си. Отново извървява опасното трасе, без да обръща внимание на грохота под нозете й. Минават още три дни и Спелтерини пак е на въжето над Ниагара - с белезници на глезените и китките. Невъзмутимо пази равновесие пред очите на всички. Подвизите є са запечатани от обектива на фотографа Джордж Къртис и снимките й се появяват в пресата.

Вицове, юли 2018 г.

Първите безвизови туристи от ОАЕ в Русия

Ако пропускаш часовете по химия, физика и математика в училище, целият ти живот ще бъде изпълнен с вълшебства!

***

Първият урок на водопроводчиците започва със:
- Забравете всичко, на което са ви учили порнофилмите!

***

Спиралата на Max Factor прави миглите да изглеждат до три пъти по-дълги... Мисля, че Max Factor трябва да почне да прави презервативи!

***

Еротика е когато галиш с перо, а извращение когато ползваш цялото пиле...

***

Карам си аз измежду дупките и изведнъж гледам път.
Викам си:
- Ужас... Дали не минах границата...

събота, 7 юли 2018 г.

Цитати на великите! Соломон Паси предлага "Ориент експрес" до Китай. Със спирка в София


Бившият външен министър Соломон Паси лансира нова идея, която според него щяла да улесни връзките между Европа и Китай. И в която България има своята роля.

"Идеята, която ние предлагаме е рестарт на "Ориент експрес", новото е мащабът на мисленето между Европа и Китай, това е ествественото продължение на пътя на коприната", обясни той по бТВ.

Влакът ще се движи по маршрут Лондон- София - Пекин. Като според замисъла на Паси това огромно разстояние ще бъде преодолявано за 15 часа. Бившият външен министър предлага да се използва технологията на Илон Мъск и така влакът развива 1200 км/ч. Това било по-бързо и от пътуване със самолет.

"На всеки китаец да продадем по една кибритена клечка, по едно бурканче кисело мляко, една капка розово масло или чаша българско вино - в рамките на една година, това ще е достатъчно, за да има икономическа революция в България", изчисли още Паси.