петък, 3 април 2015 г.

Добруджански мост стана световна сензация

Добруджанското село Славеево се прочу с уникално съоръжение не само в региона и страната, но и в цял свят.

Причината е, че снимката, която вчера са показали медиите, е била качена и в най-известния в света сайт за забавни снимки и картинки 9gag.com. 

Мостът, поставен в Славеево след наводненията от миналото лято, веднага се превърна в онлайн хит.
Става въпрос за мост, издигнат в средата на нищото.

Интернет потребители от различни краища на планетата коментираха уникалното съоръжение
в добричкото село. Доста забавни и остроумни са коментарите на чужденците в 9gag.com.

На тази дата: 3.4.1879 г. София е избрана за столица на Княжество България

Шареният мост, днес Лъвов мост
1879 г. Учредителното събрание избира София за столица на Княжество България. Днес София е 13-ят по големина град в Европейския съюз.

София е обявена за столица по предложение на проф. Марин Дринов, като стар български град, отдалечен от турската граница и средищно разположен в българските земи според тогавашното разбиране.

София носи името на късноантичната катедрала на града „Света София”. Това се допълва от всенародната почит към светата мъченица София, майка на трите свети мъченици - Вяра, Надежда и Любов. И тъй като „Божествената премъдрост”, т.е. Христос, е предмет на постоянно преклонение, неподвластно на определен ден от годината, то празникът на светиците - 17 септември, е приет за Ден на София. Чества се и 4 януари, когато градът е освободен от турско робство през 1878 г. от руските войски.

Вицове, април 2015 г.

Американска компания продава обувки за селфи.

СмЕх


Танцьорките от няколко столични фолк клуба излязоха на протест, да бъдат изплатени заплатите на футболистите на ЦСКА и Левски...

***


Пепеляшка:
- Обувчицата ми стана, кога е сватбата?
Принца:
- Това беше полуфинала. Сега ще мерим сутиен.

***

Вижте кво, къпят се само тези, които ги мързи да се чешат.

***

В частен кабинет лекарят казва на пациента:
- Почистих ви ушите, мога да ви гарантирам, че вече ще чувате великолепно! Ще ви струва сто долара.
- Двеста ли казахте?
- Да, точно така, чувате прекрасно!

***

Пилот на хеликоптер се загубил в бурята. Видял небостъргач и показал табела с надпис: "Къде съм?". От там му показали друга табела: "В един хеликоптер". Спътникът му казал:
- Карай наляво!
- Откъде знаеш?
- Това може да бъде само офисът на Microsoft!
- ?!?
- Отговорът беше също като Help-а на Windows. Абсолютно точен, и също толкова безполезен.

***


четвъртък, 2 април 2015 г.

Защо всички боледуваме от десинхроноза тази седмица

В 3 часа след полунощ на 29 март, неделя, отново преместихме стрелките на часовника с час напред. Същия ден в България станаха няколко много тежки катастрофи в Кресна, Килифарево, Русе и на други места, при които загинаха 7 души, а десетки бяха тежко ранени.

Световните медии пък цитираха професор Чарлс Цайслер от Харвардския университет, който обяви изследване в САЩ, установило, че в понеделника след преминаването към лятното време в страната има увеличение на автомобилните катастрофи с между 6 и 17%.

Учените твърдят, че местенето на часовника с час напред не е съобразено с биологичните потребности на организма или с природата. На първо място страда връзката между отделянето на мелатонин и съня. Между хормона на епифизата и съня съществува пряка връзка и недостигът на мелатонин значително затруднява и прави невъзможно заспиването.

Симптоматиката на десинхронозата е сходна със състоянието на хроничното недоспиване:

- гадене и чувство за тежест в стомаха;

- главоболие и замаяност;

- дезориентация в пространството;

- ирационално мислене;

- безсъние или патологична сънливост;

- депресивно настроение;

- изгубване на апетита.


Какво съветват специалистите?

- Прекарайте първиите дни след смяната на времето с по-големи физически натоварвания, уморете се повече. Хранете се пълноценно. Така ще заспите по-лесно, макар и по-рано с един час отпреди.

- През първата седмица на април не планирайте работа, която изисква прекомерна концентрация и напрежение.

- Не злоупотребявайте с алкохол и кофеин, които допълнително затрудняват заспиването.

- Могат да помогнат добавките и препаратите, съдържащи мелатонин.

Иван Иванов (ДСБ) е новият шеф на КЕВР

Иван Иванов, бивш депутат от ДСБ, е новият шеф на КЕВР, а изборът му бе съпроводен със скандал в
парламента. БСП напусна пленарна зала, защото не искаха да унижават техните кандидати.
Социалистите се опитаха да оттеглят кандидатурите си, за да не унижават хората, защото подозираха, че управляващите предварително са нагласили квотите.

Председателят на парламента Цецка Цачева обаче на допусна оттеглянето на кандидатите на БСП, защото процедурата вече е изчерпала времето на БСП.

Последва гласуване, при което Иван Иванов бе избран за нов председател на КЕВР.

Решено: Точкова, а не Чочкова!

Теодора Точкова
Парламентът избра Теодора Точкова за главен съдебен инспектор. За нея гласуваха 195 депутати от общо 197 регистрирали се в пленарна зала.

Независимият депутат Велизар Енчев каза по повод решението, че изборът на Точкова е позорна коалиция между ГЕРБ и БСП, договорена преди много време.

1 час пътуване от Гарата до Летището с метрото!

По повод очакваното официално пускане в експлоатация на отсечката на метрото от Летище „София” до метростанция „Цариградско шосе”, което най-вероятно днес ще стане с много фанфари и рязане на лентички, добре би било да видим събитието и от една по-различна гледна точка.

Вижте анализ разпространен от Гражданска инициатива за релсов и обществен транспорт.

А именно, от гледната точка на обикновения пътник, който твърде често страда най-много от зле построена, зле проектирана и неефективна инфраструктура.

Какво ще бъде реалното време на придвижване само с метро?

Слизайки от влака на Централна гара, заедно с целия багаж и разстоянието, което е поне 400 метра по права линия (а има и две стълбища – от перона на влака и до перона на метрото), времето за придвижване на един здрав човек, с нормално темпо, би било поне 5-6 минути. А след като слезем на метростанцията, средното време за чакане на мотриса (тъй като обикновено по 2-рия метродиаметър интервалът е 8 мин.), би било 4-5 минути.

Само дотук, вече се натрупаха 9 минути.

По разписание, в сайта на Метрополитен излиза, че влакчето ще пътува от метростанция „Централна ЖП гара” до метростанция „Сердика” 3,30 мин. Тъй като се качихме на 2-рия метродиаметър, ще трябва да се прекачим на метростанция „Сердика” на 1-вия метродиаметър. Само ходенето пеша из тунелите, без да се загубите (защото има и такава опасност), ще ви отнеме още 5 минути. Следва чакане на влака, средно – 3-4 минути. Предвид, че в час пик влаковете са през 2-3-4 минути, но извън този часови пояс, достигат 8-10 мин. като интервал. Дотук станаха минимум 21,30 минути, а още не сме потеглили за летището.

Пропуснахме да споменем, че не всички влакове ще стигат до летището. Влаковете през един ще ходят и до „Бизнес парк София” в  „Младост 4”, така че чакането може да се окаже и 6-7 и повече минути, но ние приехме, че имаме късмет.

Качваме се благополучно на влакчето и продължаваме да си гледаме часовника. В сайта на Метрополитен, според разписанията се вижда, че от метростанция „Сердика” до метростанция „Цариградско шосе”, метрото пътува 20 минути. Тъй като ще има още 4 метростанции до летище „София”, залагаме поне още 12 минути пътуване. Достигаме до метростанция „Летище София - Терминал 2” и като прибавим още 2-3 минути ходене, за да стигнем до местата за чекиране на багаж, успяхме да се придвижим от Централна гара до Терминал 2 за около 56 минути.

А какво да кажем за хората, които пътуват за Терминал 1?

И за да не звучи като заяждане, отворете си страницата на http://tfl.gov.uk/ (Лондонското "ЦГМ") и вижте как се изчисляват времената за придвижване.

Това не означава, че сме против метрото в София, но категорично смятаме, че то се изгражда така, че не се взима предвид най-важното - удобството на пътника.

Това изключително ясно се вижда от изградената метростанция на летището, която вместо да е под терминала или долепена плътно до него (за да се спести време за ходене, а и възможността хората да се придвижват изцяло на закрито, а не да ги вали дъжд и сняг), е отдалечена на поне 30-40 метра от входа на летището.
От друга страна, стигането от гарата до летището има и друг алтернативен маршрут - градска железница плюс метро. Реално при този вариант (както е почти в цяла Европа), директно пътувате от Перник, Банкя, Своге и влакът ви продължава след Централна гара до гара "Искър" да речем (тоест тук обслужвате цялата Софийска област, а не само град София). Ако пътническите влакове на БДЖ са на интервал дори 30 минути от всяка от дестинациите в най-натоварения участък от Централна гара до гара "Искър", влаковете могат да достигнат такт от 10 минути , времето за пътуване ще се скъси значително, още повече, че вече е изградена специална жп спирка "Дружба" между гара "Подуяне" и гара "Искър".

Какво показва проучването ни?

Ако влаковете на градската железница са през 10-15 минути (нещо съвсем естествено в час пик дори в страна като Чехия) от "Ларго"-то ще можем да стигнем абсолютно конкурентно с метро и градска железница за същото време, за което ще стигнем само с метро по първия метродиаметър до летището. И това не е непременно лошо и опасно. Това е друга алтернатива за гражданите и възможност общественият транспорт да привлече нови пътници и съответно шанс да намалеят пътуванията с личен автомобил. Само сътрудничеството между видовете обществен транспорт, а не фаворизирането на един единствен такъв за сметка на всички останали може да даде реалната алтернатива на тези, които пътуват към и от летище "София".

Днес в парламента първа точка - Чочкова или Точкова!

Първа точка на днешното заседание на Народното събрание е провеждането на избор за нов главен инспектор в Инспектората към Висшия съдебен съвет, който трябваше да стане още преди 2 години. Депутатите ще избират между кандидатурите на двете съдийки – Вера Чочкова и Теодора Точкова.
За да се стигне до избор са нужни гласовете на минимум 160 народни представители, т.е. формиране на конституционно мнозинство. Именно липсата на политически консенсус направи невъзможно избирането на главен съдебен инспектор в изминалите повече от две години, в края на мандата на 41-то НС и в краткия мандат на 42-рия парламент.

Чочкова и Точкова бяха номинирани от Съюза на съдиите в България, а внасянето на кандидатурите им в НС бе подкрепено от депутати от осемте парламентарни групи, което дава надежда за постигане на консенсус. Неофициално се твърди, че депутатите от БСП лява България имат нагласа да подкрепят кандидатурата на Теодора Точкова, което може да е наклони везните в нейна полза, ако тя има подкрепата и на най-голямата парламентарна група - ГЕРБ.

Преди две седмици Чочкова и Точкова бяха изслушани и в Правната комисия.

Вера Чочкова има над 18 години юридически стаж. Тя е съдия в Софийски градски съд. От декларацията й за имотното състояние става ясно, че семейството й има два апартамента в София, един гараж, както и къща край Мездра. Доходът на съдия Чочкова от трудови правоотношения за предходната година е 40 хиляди лева.

Теодора Чочкова има над 20 години юридически стаж. Тя е председател на Административен съд-Хасково. От декларацията й за имотното състояние става ясно, че семейството й има по един апартамент в Хасково и Кюстендил, къща в Павликени и къща в Равногор. Доходът на съдия Точкова от трудови правоотношения за предходната година е 43 хиляди лева.

Инспекторатът към ВСС е самостоятелен орган, с основна функция да проверява дейността на органите на съдебната власт, без да засяга тяхната независимост. Мандатът на главния инспектор е петгодишен.

Екстра СмЕх

Произведено от "Таралеж", следва продължение...Част 10 ( ТУК)







Откриха доказателства за живот след смъртта в роден Супермаркет.











Развълнувана млада американка целува родна земя.
















Котки осветяват улиците на
Западна Европа в разгара на икономическата криза.























Тук можеше да се измисли текст, но не успях да разархивирам снимката.








54 удавени след потъването на руски кораб

Руският траулер „Далечен Изток“ потъна в Охотско море, южно от Шелейховския залив при бреговете на полуостров Камчатка. 54 моряци са се удавили, а 63 - спасени. 15 души все още са в неизвестност. На борда е имало 78 руснаци и 54 чужденци.

Близо 40 от пострадалите вече са били откарани с хеликоптер в болница в град Магадан, който се намира на около 300 км от мястото на крушението. В лечебното заведение спешно е събран екип от специалисти, в това число и психолози, които лекуват ранените.

26 морски съда, които са в района, продължават издирването на оцелели моряци. Освен руснаци те са от Маянма, Украйна, Литва и Вануату.

Предполага се, че причина за трагедията е удар с парче дрейфащ лед и получена пробойна, през която бързо е нахлула вода на траулера.

Вече е започнало разследване на корабокрушението.

Четирима шефове на "Булгартабак" със заплати по 75 хиляди

Членовете на Съвета на директорите на "Булгартабак холдинг" - Венцислав Чолаков, Миглена Христова и Радослав Рахнев, както и прокуристът Иван Биларев са си разпределили точно 3 593 000 лева за заплати и осигуровки през 2014 г. или с 1 384 000 лева повече от общата сума за 2013 г. Това става ясно от публикувания годишен доклад за дейността на дружеството.

Така, средно всеки от тях е получил по 898 250 лева годишно или 74 854,17 лв. месечно.

В същото време печалбата на дружеството се е сринала до нов исторически минимум- за 2014г. тя е в размер на 1 735 хил. лв. Това е следствие взетите решения на основните дъщерни дружества Благоевград БТ АД, София БТ АД и Плевен -Булгартабак АД, да не разперделят дивидент, става ясно от доклада за дейността. Година по-рано тези дружества му осигуриха приходи от над 80 млн. лв.

Общите приходи в края на 2014г. са 68 662 хил. лв., което е с 50.81 % по-малко спрямо предходния период. Общите разходи отчитат ръст от 15.07 % спрямо предходния период до 66 437 хил.лв.

На тази дата: 2.4.1972 г. Чарли Чаплин се завръща в САЩ за първи път, откакто е обявен за комунист

1972 г. актьорът Чарли Чаплин се завръща в САЩ за първи път, откакто е обявен за комунист по време на Маккартизма. Чаплин не е бил любимец на американските власти, особено на консерваторите и нерядко си е навличал гнева заради сатиричните си роли в киното - достатъчно прозрачни, за да могат зрителите да разпознаят в тях конкретни хора от тогавашното време. За 40 години живот в САЩ Чаплин така и не получава американско гражданство. Положението се утежнява, когато в края на 1940-те години идва маккартизмът. Дотогава вече ФБР разполагало с досие от 2000 страници за Чаплин.

Преди няколко години Националният архив на Великобритания разсекрети досието на Чарли Чаплин, от което стана ясно, че актьорът е бил под наблюдение от контраразузнаването МИ-5 по молба на ФБР, което го подозирало във връзки с комунистите.

През 1952 г., когато комикът отива в Лондон за премиерата на фирма си „Светлините на рампата”, не може да се върне в САЩ, тъй като под натиска на ФБР имиграционните служби не го пускат отново в страната. Чаплин заминава за Швейцария, където живее до смъртта си през 1977 г. Само веднъж за този период - именно през 1972 г., той посещава САЩ, за да получи почетния си „Оскар”.

От публикуваните сега документи става ясно, че преди и след забраната за влизане на Чаплин в САЩ американските и британските спецслужби активно са си сътрудничели в търсенето на компромат за комика. Работата им обаче не оправдала очакванията. Така например през есента на 1952 г. агент на МИ-5 предал на американските си колеги думи на Чаплин, произнесени от него десетилетие по-рано по време на заседание на комитет за американско-съветската дружба, че „в комунизма има много хубави неща и ние може да вземем доброто и да се откажем от лошото”.

Разсекретените материали показват ролята, която е изиграл в живота на Чаплин писателят Джордж Оруел, автор на антиутопиите „1984”. Оказва се, че малко преди смъртта си Оруел е предал на познат от МИ-5 списък с 35 души, които той считал за „лакеи на комунистите” и сред тях било името на Чарли Чаплин. Подозренията срещу актьора били подхранвани и от познанството му с кинокритика Айвор Монтегю, който се оказал агент на съветските служби. По тази връзка обаче е открита само една телеграма до Чаплин, в която кинокритикът изказва съжаление, че не може да го посрещне в Лондон. В крайна сметка контраразузнавачите били принудени да признаят, че Чарли Чаплин не представлява заплаха за сигурността на САЩ и Великобритания.

Самият Чаплин винаги е отричал да има нещо общо с комунизма. „Аз съм либерал, мен винаги ме е вълнувал проблемът със световния мир, но това не значи, че се интересувам от комунизма. Не са ми нужни никакви организации за прикритие, аз винаги действам от свое име”, заявил комикът през 1948 г. по време на събеседване в имиграционните служби на САЩ.

Вицове, април 2015 г.

Добро утро!

СмЕх


Обир на банка. В суматохата на един от грабителите му пада маската. Той пита касиера:
-Видя ли ми лицето?
-Да.
Изстрел и касиера се възнася. Обирджията се обръща към заложниците и пита:
-Някой от вас да ме видя?
Глас някъде отзад:
-Тъщата,ама тя сега си е вкъщи...

***

Тя избира бельото си според настроението. Например, днес е без настроение...


***

Обява:
Склад за боеприпаси ОТНОВО набира персонал.

***

Веднъж в годината, на 1-ви април, народонаселението преценява критично всяка новина, преди да я приеме за вярна.

***

Още от времето на Хан Кубрат се знае, че с много селски пръчки на едно място никой не може да се справи...


сряда, 1 април 2015 г.

Опит за рекорд: Пикасо за 140 млн. долара!

Women of Algiers
„Кристи’с“ ще направи опит за рекорд с картина на Пикасо, която ще предложи за 140
милиона долара, съобщава „Уолстрийт джърнъл“. Творбата се нарича Women of Algiers, а началната й цена е най-високата, предлагана някога на търг. Преди две години аукционната къща предложи за 85 милиона долара триптиха „Три изследвания на Лусиан Фройд“ на Франсис Бейкън и цената му стигна 142, 4 милиона долара.

Търгът, на който ще бъде предложена творбата на Пикасо, ще бъде на 11 май в Ню Йорк. „Кристис“ ще запази в анонимност самоличността на продавача. Работата смени собственика си преди 18 години, когато американските колекционери Виктор и Сали Ганц я продават на търг в Лондон за 31, 9 милиона долара.

Women of Algiers е част от серия от 15 произведения, които Пикасо рисува между 1945-а и началото на 1955 г. Цялата поредица е била продадена на фамилия Ганц за 212 500 долара – по-късно творбите са препродавани не като колекция, а една по една.

Картината показва разголена жена, чието лице напомня това на музата на Пикасо Франсоаз Жило. Платното е вдъхновено от сцена, нарисувана от Йожен Дьолакроа през 1834 г., изобразяваща алжирски жени във фантастичен интериор.

Задръстване на София-Кулата!

Огромно задръстване от ТИР-ове и автобуси се е образувало на главен път Е-79 София- Кулата. Наш читател ни изпрати снимка на ситуацията при село Мурсалево.

Измама във Фейсбук призовава да изпращате sms-и!

Читател на „Таралеж“ алармира, че върви измама във Фейсбук.  Хакери проникват в профили, пишат лични съобщения от чуждо име и призовават за изпращане на sms-и. Те обаче струват по 6 лв.
За специалистите неприятното преживяване не е нищо ново. Напротив - с масовото използване на социални мрежи става масово и нарушаването на интернет идентичността.

Текстът, който е получул нашя читател е: neshto kartata mi blokira, ste mojes li da mi izpratish 2 sms kato si doida shte cherpq. Nomer 1096 s tekst fullfp.

Внимавайте когато ви помолят ваши познати да изпращате sms-и!

Някой заснел последните секунди на катастрофиралия самолет А320

Пилотската кабина на А320. Снимка: „Пари мач“
Видеозапис на последните секунди преди падането на самолета А320, направен в салона от телефона на пътник, е намерен сред останките в Алпите, съобщиха немският таблоид „Билд“ и френското списание „Пари мач“.

На видеото е запечатан хаосът в самолета. Записът е направен откъм задната част на салона, но не е ясно кой е снимал – пътник или член на екипажа.

Виждат се паникьосани хора, които са схванали в какво отчаяно положение се намират. Чуват се викове „Боже мой!“ на различни езици. Картината е размазана и не могат да се различат хората, но автентичността на записа е вън от съмнение.

Самолетът A320 авиакомпанията „Джърмануингс“, нискотарифен филиал на „Луфтханза“, пътуващ от Барселона за Дюселдорф, се разби на 24 март в труднодостъпен район на френските Алпи. Загинаха 150 души. Запис от единствената намерена черна кутия, съдържаш звукова картина от пилотската кабина, разкри, че катастрофата е предизвикана от втория пилот Андреас Любиц.

Ударът в земята е бил толкова силен, че самолетът се е разпръснал на малки парчета. Представителят на френската жандармерия Патрик Турона заяви, че не е намерено "нито едно цяло човешко тяло ".

От ЦКБ продължават да паркират, като араби в пустиня!

Снимка напраена преди месец от Йордан Цонев
Месец след  излъчен материал по Нова тв за това как ТИМаджииската банка ЦКБ си е направила незаконен паркинг върху тротоар решихме да проверим дали от Общината са го премахнали. Днес към 9 ч. видяхме, че няма никаква промяна. Банкерите продължават да си паркират, като араби в пустиня.

Става въпрос за паркинга в близост до офис на банка ЦКБ, на територията на бившия т.н. Понеделничен пазар.

Снимка днес от 9 ч. "Таралеж"
Освен този навес за колите ,който са си
Снимка от днес 9 ч. "Таралеж"
направели, банкерите паркират където намерят за добре, пречейки на пешеходците. Само на двадесет метра от колите има детски кът, а по този тротоар се движат майки с деца.

Явно на Община Варна ще им е леко трудно да премахнат този незаконен обект, за разлика от бързите им действия в други случаи.




В правителството най-обичали банички с айран!

Само ден след като премиерът Бойко Борисов се обяви за спиране на обществената поръчка за доставка на омари, калмари и стриди за правителствения "Авиоотряд 28" стана ясно, че подобни кулинарни глезотии всъщност са напълно излишни. бТВ излъчи интервю с шефката на кабинния състав в самолетите на властта Диана Андонова... и истината лъсна!

"В дневните полети всички пътници предпочитат едно и също нещо. Това не са морски деликатеси и някакви впечатляващи лакомства, а обикновени банички с айран", обясни началничката на стюардесите.

Иначе кетърингът с омари определено е доста скъп. Един брой от големите червени раци с извити мустаци, поръчан от кетъринг компания, струва около 180 лева, а за блюдо с морски деликатеси се плащат 66 лева.

Цветан Василев: След моето интервю много хора позеленяха от яд

След моето откровено интервю за „Гласове“ от миналата седмица, много хора си изпуснаха нервите, други направо позеленяха от яд, а трети започнаха да теоретизират на „експертно ниво“. Ето защо се чувствам задължен да направя редица разяснения и уточнения, пише Цветан Василев на личния си сайт.

Ето какво казва той:

Предвид широкия обхват на дебата, ще разделя моите публично споделени мисли в няколко основни направления, които ще публикувам в личния си сайт от днес нататък:

Банка или фонд, проектни компании (SPV) или нестандартни методи за управление на банка при пълна неадекватност на държавата в условията на криза;
Сделките с компанията на г-н Пиер Луврие – митове, факти, реалности;
Пагубната роля на специалния надзор за загубите на Фонда за гарантиране на влоговете на гражданите, клиентите на банката и нейните акционери;
Принос на държавното обвинение и неговите доверени лица в съсипването на банката и способстване за разграбването на нейните активи;
Някои може би не толкова интересни факти за моето (семейно) благосъстояние.

Не смятайте това за форма на отговор на некоректните въпроси на „изгубените в превода“ журналисти от уважавания преди време от мене вестник „Труд“. На тях и техния г-н Блъсков ще отговоря, когато той и компанията-собственик на злополучния вестник издължат по сметки на своите кредитори в КТБ АД дължимите суми.

Преди обаче да започна по същество, ще подчертая, че не съм учуден от факта, че всички в консенсус приемат за нормална атаката срещу Корпоративна търговска банка АД, а оттам и последствията от тази атака.

Напъните да се обяснява моделът на управление на КТБ АД от хора, които нито имат опит в менажирането на банка или финансова институция, нито квалификация по темата, както и от хора, на които „гроздето е кисело“, ме наведоха на мисълта да направя следната информация достояние на обществото.

Днес започвам с първите две теми:

        I. Mетоди за управление на банка при пълна неадекватност на държавата в условията на криза

На онези, които анализират и обвиняват (някои от тях дори квази ласкателни – „перфектно работещ инвестиционен фонд“), ще трябва да отговоря за голямо тяхно съжаление по следния начин:

Корпоративна търговска банка АД е банка съгласно всички изисквания на закона:
Има собствен капитал – към началото на атаката около 650 милиона лева
Поддържа минимално изискуемите капиталови показатели
Поддържа минимално изискуемата ликвидност (около 25% първична и вторична)
Поддържа минимални задължителни резерви в БНБ
Не е ограничена със срок, както инвестиционните и хедж фондовете – тук му е мястото да почертая, че банката се е развивала успешно повече от 14 години
Извършва пълния обем от банкови операции

Стратегията на КТБ АД

Многократно съм имал възможността да подчертая, че стратегията, която изградихме и следвахме, включваше по-скоро по-нестандартни форми на банков бизнес. Впрочем на онези, които претендират, че това е изключение, само бих искал да кажа, че почти всички големи банки ги прилагат чрез различни свои подразделения. Нима лизинговите компании, съществуващи в практиката на почти всички банки, опериращи на вътрешния пазар, не са точно тип SPV, които са финансирани от банките за тяхната дейност? Някои забравят, че аз все пак съм мажоритарен собственик на КТБ АД. За това са отговаряли други хора, които в момента са доверени лица на прокуратурата.

Не считам, обаче, че това е било най-важното, защото точно срещу ангажиментите на тези компании (повтарям, в огромната си част по никакъв начин не принадлежащи ми) успяхме да финансираме придобиването и контрола върху редица структуроопределящи компании. Активите надхвърляха 2 милиарда евро, а годишната ЕБИТДА – 250 милиона евро.

Сега очаквам пак някой да каже: „О, ужас! Този Цветан Василев е контролирал всичко това?! Колко лошо!“

Ами „лошо е“, разбира се, защото:

Много по-добре е да е някой чужд – като например и досега нелигитимиралите се бивши собственици на Виваком
Да се правиш на собственик и да точиш компания като Петрол години наред като бившите й собственици
Да завлечеш няколко банки и да си чист като сълза като бившите собственици на Корабострoителница - Русе, Стъкларски завод Рубин – Плевен и др.
Да харижеш най-безотговорно завод пред колапс, както държавата заряза Дунарит и Авионамс (а сега много им се искало да ги национализират)

Изреждам ги, защото всички те от губещи (без Виваком) се превърнаха в печеливши, след като ги придобихме и преструктурирахме. И беше естествено въпрос на време да ги продадем и да възстановим средствата на фирмите, респективно на банката, каквато е била нашата практика винаги. Ето в това са били част от нашите конкурентни предимства!

И за да сложа край на спекулациите за това могла ли е банката да продължи по този начин, ще подчертая, че ние имахме разработена стройна и реалистична програма, включваща постепенно намаляване на кредитния портфейл чрез продажба на някои от най-ликвидните активи като:

Петрол – работехме по оферта за около 300 милиона евро цена на компанията (при съществуваща оценка от 400 милиона евро);
НУРТС – имахме избрана инвестиционна банка за инвестиционен посредник и приета минимална цена от 120 милиона евро. Тук му е мястото да подчертая „изключителната“ роля на българските правителства в компрометирането на проекта „Дигитализация“. И сега някои се вайкат защо не била предпочетена  австрийската ОРС. Ами, да ви кажа – защото те искаха да плащат на Виваком разсрочено за няколко години. А не искам да си мисля колко искове щяха да са завели австрийците досега в Брюксел заради безхаберието на държавата. Нещо, което е договорено с новия собственик на НУРТС, и той ще го направи;
Виваком – имахме предложения, които се обсъждаха. За по-непросветените ще кажа, че телекомпания от мащаба на Виваком (междувременно станала и номер едно на пазара, за което бих искал да благодаря задочно на мениджмънта за чудесно свършената работа) се търгува в границите 5,5-6,5 пъти ЕБИТДА при продажба на мажоритарен пакет. При мене имаше оферта за 6,25 пъти ЕБИТДА (което в числа означаваше цена от около 430 мил. евро). Смешно и тъжно е, когато „експерти“ като Красимир Стойчев сравняват продажбите на незнайно как и от кого подарените лицензи с продажбата на една от най-големите компании в страната.

С една дума, заедно с мениджмънта на банката, имахме програма за намаляване на кредитния портфейл с около 1,5 млрд. лева в рамките на 1 година. Това, наред с всичко останало, щеше да освободи и достатъчно капитал. На всичко отгоре, имахме добре разработен бизнес-модел за банка „Виктория“!

Изглежда, обаче, ня#КОЙ се уплаши от това. И направи всичко възможно да ни спре! И успя! Повтарям – използвайки по недопустим начин репресивните органи на държавата и подчинявайки Централната банка и правителството на Орешарски! Което всъщност му беше дадено на концесия от безхаберниците на „Позитано“ 20. Затова е жалък Станишев, като казва, че се е опитал да спре това безумие (той си знае)! Жалък е и Орешарски, когато в непринуден разговор казва – политическо решение. И той си знае!

           II.   Сделките с компанията на г-н Пиер Луврие – митове, факти, реалности

Вече имах възможност да подчертая, че след като банката беше поставена под особен надзор, положих неимоверни усилия за нейното преструктуриране с цел ограничаване на щетите за всички. Виваком, Петрол и Нуртс бяха основните ликвидни активи, предвидени да бъдат придобити от консорциума за спасяване на банката срещу рефинансиране на значителна част от кредитния порфейл. По-късно това предложение беше обогатено и с предложението за публично-частно дружество с участието на българската държава.

За да направим реална оценка на тези активи, аз се срещнах с много потенциални инвеститори и създадох многобройни контакти. Когато всички варианти за спасяване на банката отпаднаха, реших да потърся начини за привличане на инвеститор за част от активите с цел да бъдат опазени от лапите на атакуващите КТБ АД и да се гарантира изплащането на средствата за тяхното финансиране.

Нека сега да вървим по същество. Какво беше прехвърлено на г-н Луврие?

На първо място, контролът върху компаниите Хедж инвестмънт и ТЦ-ИМЕ, които имат дългове към банката. Хедж инвестмънт е фирмата – майка на Дунарит и Авионамс, а ТЦ-ИМЕ е страна по договор с компания-SPV  на VTB Capital и съответно има права върху 33,3% от компанията – майка на Виваком. Когато погледнете дълговете на тези компании, ще разберете защо сделката е била за едно евро. Няма обаче кой да обясни поради какви причини повече от 9 месеца регистър и съд отказват смяната на директора на ТЦ-ИМЕ – защитен свидетел на прокуратурата, след като на проведените събрания е представен над 90% от капитала? Същият защитен свидетел, за който се доказа, че е фалшифицирал мой подпис и че лъже в съда.

Аналогична беше ситуацията и с Хедж инвестмънт, където пък друг защитен свидетел и доверено лице на новите господари Бисер Лазов дълго време се опитваше да прави промени в управлението на Дунарит без абсолютно никакви основания. Но за това ще трябва някой ден да отговарят всички.

Мога да говоря и с конкретика – задълженията на Хедж са от порядъка на 50 мил. евро, на Дунарит и Авионамс – още толкова. Някой да не би да смята това за подарък? Естествено никой не може да бъде обвиняван, в случая г-н Луврие, че иска да направи печалба. Особено след като ня#КОЙ направи всичко възможно да направи този актив лесна плячка за своите амбиции. Обвиняват ме, че търговското предприятие било заложено на г-н Миролио? Kакъв е проблемът, след като са изплатени задълженията към банката? Или парите на г-н Миролио имат различна стойност от тази на Фонда за гарантиране на влоговете на гражданите?

Как си представяте продажбата на такъв актив от синдици на банката? Сериозно ли е това? Имате ли представа колко са обезценките, направени от поръчковите одитиращи компании? И че това е една перфектно изработена основа за продажба на безценица на нещо, за което аз съм осигурил 100% (заедно с мениджмънта) погасяване на всички дългове.

Ако в случая с Дунарит и Авионамс ситуацията е сложна, какво да кажем за тази с Виваком?! Има ли някой, от всичките специалисти, който да познава ангажиментите и взаимовръзките между акционерите в този интернационален комплекс? Знае ли някой колко са само възможните варианти на „Промяна в контрола“, които могат да доведат до рухването на компанията като цяло?

Синдиците чрез масата на несъстоятелността ли ще я продават? Нека да говорим сериозно! Вече посочих, че за да се реши този казус, трябва комплексен подход, който при създалата се ситуация аз не бях в състояние да осигуря – преговори с българските власти, преговори с VTB, преговори с кредиторите, преговори с миноритарните акционери, и не на последно място – с регулаторните органи в Брюксел и в София. Всичко това, както и погасяването на определен обем от задължения към банката (но не по-малко от 200 милиона евро за Виваком), е залегнало в договора с г-н Луврие.

Обвиненията, че съм прехвърлил актива на люксембургско дружество, са от типа „крадецът вика дръжте крадеца“! Компанията, държател на този пакет от 43,3%, винаги е била моя еднолична собственост – Бромак, Бромак Телеком инвест. Смешният плач на слугите на Пеевски и прокуратурата, че виждате ли, дружеството Технотел инвест било ограбено, показва само едно – че за тези хора право не съществува. Иначе щяха да знаят, че този договор е отдавна прекратен и ангажимент на придобиващата компания е да изплати дълга на Технотел инвест към банката. Но в крайна сметка явно максимата „Не стреляйте по пианиста, той толкова си може“ обяснява масовата истерия по този въпрос.

Още веднъж искам да подчертая за онези, които все още не са или не искат да разберат – за придобиването на Виваком са платени малко над 150 милиона евро, а компанията на г-н Луврие е поела ангажимент да плати минимум 200 милиона евро. И независимо от опита на някои да противопоставят на моето твърдение, че това е условие за сделката, твърдението на г-н Луврие, че тя е окончателна, ще кажа – въпрос на тълкуване. Ако той предпочете да го тълкува по друг начин, от този който обявих – аз ще спра сделката.

Така че, вместо да се гадае кой, как и защо – срещнете се, уважаеми г-н Борисов, с г-н Луврие и преценете доколко е сериозен. А за разликата до минимума от 450 милиона евро, аз ще си търся правата в съда!