четвъртък, 22 юни 2017 г.

През нощта болтовете на колите на НСО се саморазвиват, а сутрин шофьорите ги затягат

През нощта болтовете на колите на НСО се саморазвиват, а сутрин шофьорите ги затягат. 

Горе-долу това обясни Бойко Борисов по „Нова“ за развитите болтове на колата на Лозан Панов.

Премиерът Бойко Борисов видимо се изнерви, докато коментираше пред Нова ТВ казуса с развитите болтове на служебния автомобил от НСО на шефа на Върховния касационен съд Лозан Панов.

Борисов предложи на водещите на предаването да слязат пред сградата на телевизията и да попитат шофьорите на НСО за случая. Според техните обяснения, развъртането на болтове често се случвало. Обяснението:

"Понеже са ни на по 8-9 години колите, летни, зимни гуми се сменят - леглата на блотовете се износват и затова всеки ден шофьорите в НСО били длъжни да подпишат, че лично проверяват болтовете.

„Мерцедес“ не е съгласен с прокурорите, че болтовете падат сами

Болтовете на гумите на автомобилите „Мерцедес“ не могат да се развиват сами, освен ако не са предварително разхлабени. Разхлабването е възможно само ако са манипулирани умишлено или ако има човешка грешка. Никога досега „Даймлер“ не е изтеглял от пазара коли заради подобен дефект.

Това е есенцията от становището на „Силвър стар“, официален представител на марката у нас, изпратено до „Сега“. Отговорът на компанията е въз основа на въпроси на в. „Капитал“ дали е възможно болтовете сами да се развият, както твърди прокуратурата по повод случая с колата на НСО, която возеше Лозан Панов.

Председателят на Върховния касационен съд съобщи преди 10-ина дни след среща с президента Радев за инцидент с колата на НСО, която го вози – липсвали крепежни болтове на задната гума. Прокуратурата претупа проверката и отказа да разследва съмнителните обстоятелства. В понеделник военният прокурор Спас Илиев отказа да разследва случая, защото според заключението на експертите имало две вероятности: или неравностите по пътя са предизвикали разхлабването на болтовете, или шофьорът от НСО да ги е развил. Категорично нямало информация за намеса на трети лица. Именно допускането, че болтовете са паднали заради дрифт на място, неравностите и острите завои, стои в основата на отказа за разследване.

Позицията на фирмата, че болтовете не могат да се развинтят от само себе си, се разминава рязко с цитираната уж дословно от прокуратурата експертиза на инж. Б.К.В. – ръководител на сервиз на официалния представител на „Мерцедес“ за България. В прокурорското постановление неговата теза е представена наопаки: „Възможно е по време на движение по път с неравности и множество остри завои и в резултат на нараняване целостта на главината от вибрациите болтовете да се разхлабят и саморазвият до изпадане.“ Така се внушава, че гумите на „Мерцедес“ могат да изпаднат при всяко по-екстремно шофиране по лош път.

Пред „Капитал“ шефът на сервиза категорично е отрекъл да е твърдял подобно нещо, „защото най-малкото не е логично“. „При смяна на гумите е възможно болтовете да не са стегнати със зададения от производителя момент на стягане и да се разхлабят от вибрацията на колелото“, категорични са от „Силвър стар“. По-късно от пресофиса на фирмата заявиха пред „Сега“, че не са отправяли критики към прокуратурата, но че поддържат твърдението си, че болтовете не могат да паднат от само себе си.

Прокуратурата вчера остави без коментар скандала с „Мерцедес“.

На тази дата: 22 юни 1675 г. крал Чарлз II избира Гринуичкия меридиан

Кралската обсерватория в Гринуич, 1902 г.
На 22 юни 1675 г. английският крал Чарлз II основава обсерваторията в Гринуич, приемайки, че меридианът, който минава над нея, е нулев. Това твърдение става международна норма едва в края на XIX век.

През 1851 г. сър Джордж Бидъл Еъри избира гринуичкия меридиан за главен. Преди това имало четири други предложения. Сър Еъри е британски астроном и математик, заемал най-високата длъжност в Кралското астрономическо дружество от 1835 г. до 1881 г.

Наред със заслугата му за установяване на Гринуич като главен меридиан, той е откривател и на стъклата, с които се коригира астигматизъм. Единственото петно върху репутацията му е за... бездействие, поради което Англия пропуснала възможността да открие Нептун.

Около 1884 г. вече близо 2/3 от всички кораби по света ползват Гринуич като отправна точка на своите карти за навигация. Същата година на международна конференция в САЩ меридианът официално е избран за главен.

След тежки спорове Гринуич печели честта с 22 гласа, като само Сан Доминго е против, а Франция и Бразилия се въздържат. На същата конференция е решено Средното гринуичко време да се използва като стандарт по света, като денонощието започва в полунощ и продължава 24 часа.

Главният меридиан.
Великобритания печели нулевия меридиан, измествайки кандидатурите на Вашингтон, Берлин
и Париж, благодарение на морските си карти. 72 % от световното корабоплаване тогава разчита на тях, а те използват Гринуич като отправна точка.

До XIX век много държави и отделни градове имат собствено местно време на база на положението спрямо Слънцето. Международни правила за началото и края на денонощието няма. С бързото развитие на железниците и комуникациите през 50-те и 60-те години на века стандартът за време става много необходим.

Въображаемата линия по земното кълбо, която минава от полюс до полюс през Великобритания, Франция, Испания, Алжир, Мали, Буркина Фасо и Гана и дели земята на източно и западно полукълбо, не само улеснява пътуването по света, но и осигурява стандарт за време.

Както показва гласуването на конференцията във Вашингтон, Гринуичкият меридиан има своите противници. Те искат нещо по-неутрално, без национални връзки. Франция предлага меридианът да преминава през Канарските острови. Има и предложение, поддържано от Италия, нулевият меридиан да минава през Йерусалим.

Крайната цел на конференцията във Вашингтон - да бъде създадена проста централизирана система от 24 еднакви часови пояса за 24 часа не се реализира. Много държави излизат от системата, за да демонстрират независимост, да имат едно и също време със съседите или да поддържат едно време за цялата си територия.

През 2007 г. венецуелският президент Уго Чавес промени часовия пояс на страната с решение стрелките на часовниците да бъдат върнати с половин час.
Има и други държави със зони от половин час, както и такива, като Китай и Индия, където часовият пояс е един, макар и територията им да е по-голяма. Франция и Испания също би трябвало да са в един часови пояс с Великобритания, но за тях е по-удобно да имат едно време със съседите си на континента.

В ролята на Гринуичкия меридиан, като стандарт за време, се намесват и научно-техническите постижения. От 60-те години на XX век световното време се определя от атомните часовници, а Гринуичкото време ги следва. С добавянето на високосни секунди заради разминаването в часовниците и въртенето на Земята се поддържа Координирано универсално време. То осигурява връзката между показателите на атомните часовници и земното въртене.
От 1984 г. GPS системата поставя нулевия меридиан вече на 100 м от Гринуичката обсерватория. Въпреки това туристите продължават да се снимат с един крак в източното, а с другия - в западното полукълбо.

Вицове, юни 2017 г.

Япония

СмЕх/Таралеж/


Обява:
Търся работа. Опит в търсене на работа - 12 години.

***

В театъра:
- Хубава ли е постановката? - господин пита гардеробиерката, докато му окачва шлифера.
- О, това е интересно представление. Съветвам ви обаче, да си тръгнете след втората част.
- Защо?
- Защото след първата, тук става голяма блъсканица.

***

Средновековен спам.
15-ти век. Стои принцът, чака писмо от любимата. Три дни и три нощи чака. Пристига пощенски гълъб. Щастливият принц развълнувано отваря писмото. А там: “Точа мечове. Изгодно.”

***

Баба се хвали на внучката си: – Снощи пак цяла нощ сънувах, че летя. – Ама, бабо, колко пъти да ти казвам, че твоите хапчета са в другото чекмедже!

***

– Е? У вас или у нас? – Господине, защо решихте, че съм съгласна? – Г-жо, нека си го кажем направо: коя друга 35-годишна жена ще дойде на изложба на карбуратори?

Всяка сутрин нови вицове в /Таралеж/

сряда, 21 юни 2017 г.

Цитати на великите: Борисов: Рибарят ще се удави - въдица ли да държи, дневник ли да попълва?

До понеделник всички министри да са готови с информация какви административни услуги предоставя тяхното ведомство и изискваните за това документи.

Това е възложил премиерът Бойко Борисов на министрите от кабинета, стана ясно от стенограмата от правителственото заседание днес, посветено на мерките за намаляване на административната тежест и въвеждането на електронна система за обмен на данни между отделните ведомства. 

„И да считате, че е заповед! От 2000 г. е законът, а не се прилага 17 години!“, гневи се Борисов.
„Всъщност, ако искате да бъда болезнено откровен, ние в част от случаите не знаем коя администрация на какво законово основание иска от гражданина даден документ“, отговаря вицепремиерът Томислав Дончев.
В този момент се включва транспортният министър Ивайло Московски с пример от своя ресор:

„Сега се сещам за рибарите, искаха им прошнурован, прономерован корабен дневник, да попълват данни за вятър, вода“, обяснява той.
„Тормоз на рибаря, това правят! Той въдицата ли да държи, компас ли да гледа, температурата на водата ли да измери? Накрая ще се удави докато излезе, защото няма ръце кое да...“, обобщава административните тегоби на граждани и бизнес премиерът Борисов.

Пълно единодушие за пенсиите: Минималната ще е 180 лв. от юли, 200 лв. - от октомври

За първи път 44-ият парламент гласува единодушно за повишаване на минималната пенсия. Със 187 гласа "за" депутатите решиха от 1 юли минималната пенсия да стане 180 лева, а от 1 октомври тя да се повиши на 200 лева. Народните представители гласуваха това на първо четене чрез законопроект за промяна в Закона на бюджета за 2018 г., внесен от Министерски съвет.

Така минималната пенсия тази година ще бъде повишена с около 11% на два пъти. В резултат от предложената промяна със същите проценти ще се повишат минималните размери и на останалите пенсии за трудова дейност, които се определят в процент от пенсията за осигурителен стаж и възраст, пенсиите за инвалидност поради общо заболяване, пенсиите за инвалидност поради трудова злополука и професионална болест и наследствените пенсии.

Според направените разчети всички пенсии, които след преизчисляването от 1 юли с тежест 1,126 за всяка година осигурителен стаж ще останат с размери под 180 лв. или под минималния размер на пенсията за съответния вид, ще бъдат приравнени на новия минимален размер. В резултат на увеличението на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст на 180,00 лв. броят на пенсиите в минимален размер ще се увеличи от 547 300 на около 668 000, или около 31,5% от пенсионерите за трудова дейност ще бъдат с минимални пенсии. Необходимите допълнителни средства за изплащането на новите минимални размери са в размер 8,8 млн. лв. месечно.

Необходимите допълнителни средства за увеличението на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст от 180 лв. на 200 лв. са в размер 14,7 млн. лв. месечно. За 2018 г. необходимите средства са около 280 млн. лв.

И макар в дебатите всички да заявиха, че ще подкрепят увеличението на парите на българските пенсионери, ГЕРБ не пропуснаха да се похвалят, патриотите да се защитят, а Воля и БСП да поискат повече.


Цитати на великите: Румяна Арнаудова: При лош път може да изпаднат два-три болта

Заради лошия път е възможно "да се саморазвият болтовете и да изпаднат два или три от тях", обясни тази сутрин пред бТВ говорителката на главния прокурор Сотир Цацаров Румяна Арнаудова. Тя цитира заключението на двамата използвани експерти, чието мнение е цитирано в решението на Военноокръжна прокуратура - София за отказ за образуване на наказателно производство за случая с развинтените болтове на мерцедеса на НСО, който вози председателя на Върховния касационен съд (ВКС) Лозан Панов.

"Няма данни за извършена конкретна намеса от конкретно лице, което да е довело до развинтването на болтове. Затова Военноокръжната прокуратура е постановила отказ", каза Арнаудова.

Тя обясни какъв е възможният вариант според заключението:

- Да се саморазвият болтовете и да изпаднат два или три от тях;

- Дължи се на пътя и на възможните препятствия по него – дупки, завои и т.н.

Вчера Лозан Панов се отказа от услугите на НСО и обяви, че ще използва автомобил на съда. Заключенията на прокуратурата за болтовете на мерцедеса обаче провокираха вълна от сатирични коментари в социалните мрежи.

"Няма как да коментирам решението на г-н Панов, той има право по закон да се откаже от услугите на НСО, така че това е негово право", продължи Арнаудова.

"Нямаме основание да считаме, че другите автомобили също имат подобни проблеми" - така отговори тя на въпрос дали има данни и другите автомобили на НСО да имат подобни проблеми с болтовете на джантите. Прокуратурата не е изпатила и указания на службата, защото това не било в правомощията им.

"Постановлението е изпратено на НСО и ако те преценят, биха могли да се запознаят".

На тази дата: 21 юни 1919 г. Германия потапя морския си флот, за да не бъде предаден на Великобритания

Германия създала най-добрата по време на Първата Световна Война
подводница: истински подводен крузер с широк обсег на действие.
 Подводниците от клас „UA” били дълги 68 метра, тежали около
1500 тона развивали скорост от 15.3 възела на повърхността и обсег
 от 12.63 мили при скорост от 8 възела.

/Таралеж/ 

1919 г. Германия потапя морския си флот, разположен край архипелага Оркни (Шотландия), за да не бъде предаден по силата на Версайския договор на Великобритания.

Първите успешни опити за създаване на подводници са от края на 19 в., като в началото на 20 век започва въвеждането им за нуждите на военноморските сили. В Русия началото е сложено в 1878 г., във Франция - в 1884 г., в Испания и Великобритания - в 1887 г., в САЩ - в 1892 г.

Идеята за създаване на подводен флот намира реализация в Германската империя, в която до началото на Първата световна война са въведени на въоръжение 48 подводници с още 29 в строителство. В стремежа си да противодейства на военноморските амбиции на Райха, Британската империя е въвела към 1914 г. на въоръжение 77 подводници с още 15 в строителство, които обаче са технологично по-изостанали от немските. Франция към онзи момент е имала 62 подводници, а Русия - 58.

По силата на Версийския договор, целия военноморски флот на Германската империя е унищожен, като особенно стриктно това е следено от съюзническата контролна комисия по отношение на германските подводници с които се е водела неограничената подводна война в Атлантика.

Германската империя е първата държава използвала подводниците си ефективно за военни цели. Още през Първата световна война немските подводници потапят 11 млн. тона бруто товари на Антантата, кoето обстоятелство поставя Британската империя пред зависимост от ефектива от действията на немския подводен флот, защото на Албиона започнали да изпитват недостиг от доставки на храни, руди и суровини за военната индустрия. Въпреки неголемия си брой, използваните германски подводници показали невероятен потенциал през Първата световна война, което било успешен тест за стратегията при изграждането на Кригсмарине.

Въпреки версайското споразумение, германските военни инженери продължили да работят по развитието на немския подводен флот. Те изнесли разработките си в други държави и още през 1922 г. възложили на проектантско корабостроително бюро намиращо се в Хага разработката на три подводници, а след още три години същата фирма поела задачата да конструира и построи две подводници за турския флот.

Германски специалисти се заели и с изграждането на подводния флот на Испания. Така още в първите години след Версайската система от договори, Германия продължила в тайна разработката на подводници. Oрганизирани били и курсове за подводна техника и водене на морски бой с подводници от бивши германски морски офицери от войната. От 1919 до 1932 г.

Германия изживява най-трудните години в развитието на подводното си дело, но въпреки клаузите на Версайския договор, успява не само да запази в голяма степен военния си и научен потенциал в тази област, но и да го развие в сравнителен план доста успешно. В периода между двете световни войни, продължава разработването на нови подводници в други държави базирани на германския опит от Първата световна война.

Вицове, юни 2017 г.

Президентски двойки

СмЕх/Таралеж/


- Келнер! Мога да споделя с вас като специалист - тази пържола беше първо качество!
- А вие майстор - готвач ли сте?
- Не, обущар.

***

Две блондинки разговарят: - Интересно какво ли са намирали жените в мъжете преди време? - Преди колко време? - Преди да измислят парите...

***

Строителен обект. Идва главният инженер и гледа - шахта. Три метра в диаметър и 50 метра дълбока. А на дъното ѝ запален прожектор. - Какво е това чудо?! - Ами по проект е така! Инженерътвзема проекта, обръща го на 180 градуса и вика: - Това е фар, бе идиот! Фар!!!

****

- Докторе, помните ли какво ме посъветвахте, когато не бях добре с нервите? - Да, да си намерите любовник. - Така, така, обяснете сега на мъжа ми, че не кръшкам, а се лекувам...

***

Две блондинки се разхождат в гората. Едната: – Каква красива природа!!! Другата: – Аз пък от тия дървета нищо не виждам…

Всяка сутрин нови вицове в /Таралеж/

вторник, 20 юни 2017 г.

Борисов ще чества Илинден в Македония

Нашият пръв съсед има огромно желание да помогне на Македония за интеграцията й в НАТО и ЕС. Разговаряхме за помощта и подкрепата, която България може да даде на нашата страна в процеса на интеграцията. Това заяви премиерът на Македония Зоран Заев след срещата си с премиера Бойко Борисов, предаде репортер на БГНЕС.

 Разговаряхме, приближихме мненията ни към подписване на договора за добросъседство, остава още много малко и заедно ще честваме Илинден в Македония на 2 август. Разбрахме се тогава да завършим подписването на договора за двустранно сътрудничество между нашите две страни. Премиерът Борисов ще посети Македония и ще се поклони пред паметника на нашата обща история, добави Заев. Първият път ще е днес, когато ние ще се поклоним пред паметника на цар Самуил в София.

Договорихме и други сътрудничества. Договорихме с кметовете на София и Скопие да дадем име на една улица на нашите президенти, които не са живи – в Скопие - на президента Желю Желев, а в София на Борис Трайковски. Това ще е израз на уважение, израз на голямото ни приятелство, подчерта премиерът на Македония. България е на върха на използването на еврофондовете, поискахме да ни помогне със своя опит в тази сфера. Опитът, който има България, ще бъде много ценен за нашите перспективи, за солидарността в европейското семейство.

Имаме желание да открием преговори с ЕС, също така желание да станем член на НАТО. Приятелска България ще ни е от голяма помощ. Вярвам, че нашите граждани ще бъдат много щастливи. Това посещение за нас представлява исторически момент, то потвърди голямото приятелство, желанието на приятелска България да помогне на Република Македония, каза още Заев.