сряда, 29 април 2020 г.

Демонстративно учение на военноморските сили във Варна! Видео, снимки

"Таралеж" показва видеа и снимки от днешно демонстративно учение на Военноморските сили на България по освобождаването на завзет от пирати кораб.

Учението се проведе на Морска гара Варна и беше документирано от www.daniivanov.blogspot.com













































ВИДЕА НА "ТАРАЛЕЖ" ОТ ДНЕШНОТО ДЕМОНСТРАТИВНО УЧЕНИЕ НА ВМС ВЪВ ВАРНА: 



И качване на вертолет:






На тази дата: 29 април 1879 г. Александър I Батенберг е провъзгласен за княз на България

На днешната дата 29-ти Април през 1879г. Александър I Батенберг е провъзгласен за княз на България.

Роден е на 5 април 1857 г. във Верона, Италия. Пълното му име е принц Александър Йозеф фон Батенберг.

Втори син на германския принц Александър фон Хесен-Дармщат от морганатичния му брак с полската графиня Юлия фон Хауке, руска придворна дама. Потомците им се наричат „фон Батенберг“ (по името на едно владение в Хесен), защото цар Александър II, женен за сестрата на принц Александър фон Хесен-Дармщад, е бил против този морганатичен брак.
Получава военно образование. Служи като младши лейтенант в Лейбдрагунски Хесенски полк. 

На 20 годишна възраст, младият принц Александър фон Батенберг получава разрешение от император Александър II да постъпи в Руската армия. Участва в Руско-турската война (1877-1878) в състава на Лейбгвардейския Улански полк. Държи се достойно по време на похода на Предния Руски отряд (командир, генерал-лейтенант Йосиф Гурко) в Южна България. Награден с „Георгиевски кръст“ IV ст. (18 / 30 юли 1877 г.). След кратко завръщане в Санкт Петербург, отново е в България. Участва във военните действия през заключителния етап на войната.

Александър Батенберг става първият български княз след Освобождението на България, след като е избран от I Велико народно събрание на 17 април 1879 г. измежду трима кандидати. В изборната декларация народните представители изтъкват участието му в Освободителната война. На 26 юни същата година полага клетва в Търново и поема управлението. От 13 юли 1881 до 5 юли 1882 година България няма министър-председател и княз Александър I управлява при т. нар. „Режим на пълномощията“.

По негово време (1885 година) се прокламира и извоюва Съединението на Източна Румелия с Княжество България.

Вицове - само сока, април 2020 г.


Жените не клюкарстват. Те просто търсят "Групово решение на проблема."

***

- Теб нещо друго, освен ракия, интересува ли те?!
- Да, къде е?!

***

- До колко Пи?
- До 3.14!

***

Не подписвам нищо, преди да се престоря, че го чета...

***

Моя мъж е много мил с мен! Прегърна ме страстно, отметна косата ми и ми прошепна в ухото:
- Ко ши ям?

вторник, 28 април 2020 г.

На тази дата: 28 април 1965 г. Тодор Живков произнася прословутата фраза: „Сега откриваме завод за полупроводници, догодина за цели”


Точно преди 55 години, на 28 април 1965 година Тодор Живков реже лентата на Завода за полупроводници в Ботевград.  И произнася прословувата фраза, която отдавна надживя самия завод: „Сега откриваме завод за полупроводници, догодина за цели”.

ЗПП – Ботевград е проектиран  от „Машелектропроект”София , технологията за производството на германиеви диоди и транзистори е закупена от CSF Франция
ЗПП е построен само за 19 месеца от фирмата  „Заводски строежи” – район Враца. Първите работници от основното производство са назначени на 23.12.1963 г, като основната част от тях преминават 30 дневен курс на обучение в завода на CSF в гр. Гренобъл, Франция.

Преди това на 45 дневен курс в същия завод са изпратени 13 специалисти, а през 1964 г още 14.

През септември 1964 е пусната линията за производство на точкови диоди и Маргарита Вутова произвежда първия диод.

На 13.11 .1964г е извършена първата продажба  на диоди и транзистори .  Първият директор на ЗПП е инж. Лазар Данчев, а от  февруари 1969 г.  директор е инж. Марин Маринов. Заводът за полупроводници става основа за възникването на „Микроелектроника” АД.

Краят на ботевградската „Микроелектроника”  е на 19.11.1996 г, когато  с решение на Софийския окръжен съд дружеството   е обявено в несъстоятелност. За синдик е назначен Иван Стаменов, а от август 1998 г. Стойчо Стойчев
  
С решение от 12.08.1999 г. Бургаският  окръжен съд   вписва прекратяване на „Микроелектроника” порадади вливането й  в „Океански риболов” ЕООД.
В момента на площадката на бившата „Микроелектроника” работят 26 фирми с близо 4000 души персонал. По-голяма част от дейността на фирмите  е свързана с електрониката.

Вицове - само сока, април 2020 г.


Къпе се Айшето, Асан гледа:
- Какво гледаш, като че не си ме виждал гола бе?
- Виждал съм те, ама не съм те виждал да се къпеш!

***

Във всички американски филми американците спасяват света от катаклизъм... ето, че настъпи истинска глобална криза и те взеха да пият дезинфектант и белина...

***

Откакто ходя с маска по улиците не се притеснявам, че си говоря тихичко сам и че се хиля!

***

Първо баба ми, майка ми, сега пък и Мутафчийски за да отида в парка. Всички искат дете... Айде, стига сте ме притискали!

***

Гледаш - уж интелигентен човек, пък току вземе, че ти изпрати ценна информация, която да препратиш на още 4998 човека...

понеделник, 27 април 2020 г.

На тази дата: 27 април 1963 г. открита е първата в България електрифицирана жп линия София - Пловдив

На 27 април 1963 г. е открита първата в България електрифицирана жп линия София - Пловдив. Дължината й е 156 км.
Това става почти 100 години, след като е построена първата жп линия между Русе и Варна (1865), открита за движение на 7 ноември 1866 г., с дължина 223 км. Скандалното е, че за построяването ѝ са използвани камъни от останките на средновековния български град Плиска, който до този момент е бил сравнително добре запазен. Година след построяването на първата електрифицирана жп линия е открит и първият удвоен участък между Варна и Синдел.

През 1936 г. дължината на всички нормални линии в експлоатация е 3533 км, от които 2618 км са открит път, а 916 км са линии в гарите. Има 80 тунела с обща дължина 19 км. Най-дългият тунел е на линията Раковски - Момчилград, с дължина 1121 м.

Първата електрифицирана линия, София - Пловдив, открита за експлоатация през 1963 г. От тогава досега са електрифицирани 4882 км жп линии, което прави 69,5% от текущия път на страната.

Любопитен факт е, че сред множеството приветствия най-искрени чувства предизвиква това на пионерката Петя Петрова, която говори от името на 700 000 български пионери. От трибуната тя обявява, че нейните връстници със своя труд са допринесли за закупуването на пет електрически локомотива от Чехословакия, като са набрали 7 348 000 кг билки.

Вицове - само сока, април 2020 г.


– Не слушай винаги мнението на болшинството...!
– Но защо...?!
– Защото, даже един цял милиард мухи не могат да ме убедят, в това, че едно лайно е вкусно...!

***

- Не можем да пратим космонавти на слънцето, г-н Тръмп, ще изгорят!
- Ще ги пратим през нощта.

***

- Аз вече цял месец си се разхождам спокойно в парка!
- Как бе, Пешо!?
- Е па, с полицейската униформа от театъра...

***

На една жена и трябва мъж! Не може за всичко да и е виновно правителството!

***

Мъжът е като каймата - 60% свиня, 40% говедо и две яйца. А сместа е предназначена за принцеси...

неделя, 26 април 2020 г.

Браво на братята македонци!


На тази дата: 26 април 1986 г. Аварията в Чернобил!

На 26 април 1986 г. четвърти реактор на атомната електрическа централа в Чернобил
(Украйна) експлодира и се запалва. Инцидентът е най-голямата ядрена авария в света.

В историята на ядрената енергетика има само още една авария – тази в АЕЦ "Фукушима I“ от 2011 г., която е от ниво 7 по Международната скала за ядрени събития.

Аварията в Чернобил създава облак от радиоактивни отпадъци, който преминава над части от СССР, Източна Европа и Скандинавия. Обширни райони в Украйна, Беларус и Русия са замърсени, а около 200 хил. души са евакуирани от родните си места. Близо 60% от радиоактивните отпадъци падат на територията на Беларус.

Инцидентът повдига въпроса за безопасността на съветската ядрена енергетика, като за известно време забавя развитието ѝ. Вече разделените държави Русия, Украйна и Беларус понасят значителни разходи за обеззаразяване и здравеопазване, вследствие на чернобилската авария.

Строежът

Строежът на централата започва през 1970 г. При настъпването на инцидента АЕЦ разполага с 4 атомни реактора, въведени в експлоатация съответно през 1977, 1978, 1981 и 1983 г. Реакторите на централата са от тип РБМК (реактор с висока мощност канален) и използват графитен забавител. Основната причина за използването на този тип реактори е, че те са били със значително по-висока мощност от еквивалентните реактори с воден забавител строени по това време.
Реакторите от тип РБМК са разработени след първите реактори от тип ВВЕР и до инцидента в Чернобил са смятани за един от най-надеждните типове реактори строени на територията на СССР. Конструктивното им предимство е, че позволяват презареждане на реактора по време на работа (т. е. без спиране на производството за презареждане). За съжаление се оказва, че в конструкцията на първото поколение реактори от тип РБМК има допуснати редица грешки, една от които е достатъчно сериозна, за да предизвика най-сериозната авария в историята на атомната енергетика.
Интересен факт е, че 3 години преди аварията в Чернобил става авария с реактор от подобен тип (1-во поколение РБМК-1500) в Игналинската АЕЦ (Литва). Аварията в Игналина възниква при условия, които са до известна степен подобни с чернобилската авария — при работа на реактора на висока мощност сработва аварийната защита (с цел бързо понижаване на мощността на реактора), която поради същия конструктивен дефект вместо да понижи мощността на реактора, временно я повишава многократно, като довежда до изключително сериозна повреда в активната зона на реактора, но въпреки това игналинският РБМК оцелява.
Инцидентът в Игналина е бил известен на конструкторите на чернобилските реактори (тъй като се случва именно по време на строежа на 4-ти блок в Чернобил). Въпреки това не са взети мерки за промяна на конструкцията на контролните пръти на реакторите от тип РБМК, тъй като се е считало, че причината за аварията в Игналина е била грешка на оператора.

Кратка история

1970 г. - начало на строителството;

26 септември 1977 г. - пускане на I енергоблок;

21 декември 1978 г. - пускане на II енергоблок;

3 декември 1981 г. - пускане на III енергоблок;

9 септември 1982 г. - авария на I енергоблок, която довежда до временното му извеждане от експлоатация;

21 декември 1983 г. - пускане на IV енергоблок;

26 април 1986 г. -

- 1:23:40 ч – активиране на аварийната защита на IV блок (защитата е активирана от началник-смяна в контролната зала);

- 1:23:43 ч – активиране на алармените сигнали за повишаване на мощността на реактора на IV блок;

- 1:23:49 ч – разрушава се активната зона на реактора. Контролните пръти спират да се движат преди да достигнат долно положеине. Пълна загуба на всички средства за контрол на реактора на IV блок;

- 1:24:00 ч – разрушава се корпусът на реактора на IV блок, в атмосферата се изхвърлят радиоактивна пара, частици от горивото на реактора, графит и други компоненти от активната зона на реактора. Непосредствено след взрива те са изхвърлени на височина до 2,5 км;

22 май 1986 г. - взето е решение за възстановяване на работата на I и II блок на АЕЦ;

1 октомври 1986 г. - пускане на I блок, след края на програмата по дезактивация на работните помещения;

5 ноември 1986 г. - пускане на II блок, след края на програмата по дезактивация на работните помещения;

30 ноември 1986 г. - завършване на строежа на саркофага на IV блок, т.нар. обект „Укритие“;

4 декември 1987 г. - пускане на III блок след разделяне на IV блок и дезактивация на работните помещения на трети блок;

11 октомври 1991 г. - пожар на турбогенератор 4 довежда до предсрочно закриване на II енергоблок;

30 ноември 1996 г. - окончателно спиране на I енергоблок;

15 декември 2000 г. -

- 13:17:00 ч – окончателно спиране на III енергоблок, с което активният живот на Чернобилската АЕЦ приключва.

Веднага след аварията са хоспитализирани 213 души, от които 31 умират - 28 от тях умират от остра лъчева болест. Повечето са пожарникари и работници по сигурността, опитващи се да овладеят аварията. От зоната на инцидента са евакуирани общо 135 000 души, в това число и 45 000 от съседния град Припят.
Над 600 000 запасняци, военни и граждани са работили по затварянето на реактора и
овладяването на всички заплахи (втори взрив, заразяването на река Припят, намаляване на радиоактивния прах и затварянето му в 30 километровата зона, ограничаването на опасността радиацията да бъде разпростанена от животни, изграждането на обходна стена, изграждането на саркофага и т.н.) в опасната зона през първите 6 месеца.

От тях около 25 000 са починали под 40-годишна възраст, а 200 000 са обявени за инвалиди. Неизвестен брой хора са заразени поради опита на правителствата в различни държави (това включва и България) да отрекат инцидента. Кръвните ракови заболявания в Европа повишават честотата си 60 пъти в последните 20 години, спрямо статистиките, правени през 70-те. 

Само в Русия над 1152 деца са оперирани от рак на щитовидната жлеза, директен ефект на Чернобилската авария. Същият тип "чернобилски" рак се наблюдава из цяла Европа, включително във Франция. Само в Беларус след аварията се раждат 300 000 деца, които страдат от различни проблеми, причинени от нея.

Между 0,05% и 0,1% от населението на Земята е пряко засегнато от аварията в Чернобилската АЕЦ, а 1% е косвено засегнато от инцидента.

Вицове - само сока, април 2020 г.

По морето мацки и гларуси

Всеки разговор след четвъртата ракия, вече е изтичане на информация.

***

Мъжът ми казва, че съм ревнива, ама толкова хубаво изглеждаме двамата на личната му карта...

***

Иванчо влязъл в магазин за плодове и зеленчуци. Продавачката:
- Така, 5 кг круши по 3,50 лв, 10 кг ябълки по 2,80 лв, 8 кг банани по 3,20 лв. правят общо 71,10 лв. Ти имаш ли толкова пари бе, момченце?
Иванчо:
- Не, исках само да ми решите задачата от домашната работа по математика.

***

Ставам сутрин, пия кафе, а около мен пясък, море и палми. В живота е много важно човек да знае... какви тапети да си избере.

***

- Кой е най-тъжният човек на света?!
- Катаджията... Който наблюдава Формула 1.