сряда, 6 май 2020 г.

За българските медии - толкова!


Варна - отворени кафенета ден 1-ви! Фоторепортаж

В първия ден на отворените кафенета проверка на Таралеж установи, че повечето обекти в центъра на Варна и на плажа останаха затворени. Там където бяха отворени клиенти почти липсваха.

В ЦЕНТЪРА
Там където бяха отворени:
На плажа почти всички бяха затворени


Там където бяха отворени на плажа

На тази дата: 6 май 1651 г. В Рим е отпечатана първата печатна книга на новобългарски език



„Абага̀р“ е първата печатна книга на новобългарски език, отпечатана на кирилицаи хърватски („илирийски“).  Съставена и издадена в Рим през 1651 г. от бъдещия никополски католически епископ Филип Станиславов в чест на легендарния цар Абгар V Уккама. Книгата представлява молитвеник за нуждите на католическата църква в България.  От „Абагар“ днес са запазени 17 екземпляра, един от които е в България, в Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“.

Състои се от 5 листа. Текстът, отпечатан само върху едната страна на листовете, е на кирилица и има няколко илюстрации. Съдържа апокрифни молитви и разкази с религиозен характер в разрез с католическите догми. Това принуждава Конгрегацията на пропагандата в Рим да премълчи своята фирма като издателство. В езика на „Абагар“ се вмъкват някои новобългарски елементи, личи и влиянието на сърбохърватския език. Полиграфически е оформен с оглед да се носи „наместо силни мощи“.

Страниците са оформени в 4 колони, има и илюстрации /ксилогравюри с изображения на светци/. Заглавието, с което е известна книгата, идва от включеното апокрифно послание на едеския цар Абагар (Авгар) до Иисус Христос.

Според древно предание Иисус го излекувал чрез силата на Божието слово и чрез Убрус – кърпа запазила образа на Христос. Този текст, смятан за апокрифен още през IV век, заляга в основата на множество амулетни (апотропейни) текстове разпространявани из цяла Европа. Другите апокрифи са също с амулетен характер (за помощ при болест, за зачатие, за закрила по време на път, спасяващи от „всякаква злина", 72-те имена на Господа и др.)

Книгата била предназначена да се носи като амулет „наместо силни мощи“, във вид на свитък, навит около кръста или около лявата ръка. В края е поместено послесловието на автора, който се нарича „епископ на Велика България“.

Абагар е отпечатан анопистографски на пет големи хартиени листа с широчина 44.5 и височина 33.5 cm. Шрифтът му носи белезите на босненската кирилица и е изработен от известния френски гравьор Робер Гранжон /Robert Granjon/ (1582 г.) по поръчка на папа Григорий XIII. Книгата е украсена с девет гравюри, рязани на дърво, с размер 6.5х10 cm, разположени между отделните текстове. Без първата, те са дело на майстор славянин, по недоказани предположения.

Вицове - само сока, май 2020 г.


Вечер. Проливен дъжд. На вратата на кръчмата "Св. Георги и змеят" чука пътник. Вратата отваря свирепа кръчмарка. Пътникът се обръща към нея с думите:
- Аз съм беден пътник, цял ден съм пътувал, уморен съм и съм гладен, но нямам никакви пари....
Кръчмарката изръмжава зловещо:
- Разкарай се и не припарвай повече тук.
Пътникът:
- А мога ли да говоря с Георги...

***

Баси, хората как се изнервиха още на първата година от карантината!

***

В кафенетата ще може да се седи само с членове на семейството.
- Супер, да се покараме малко и пред хората...

***

Копчето и закопчалката на дънките ми, започнаха да спазват социална дистанция.

***

- Знаеш ли, скъпи, че пред блока две деца бяха нарисували пентаграма и призоваваха демон?
- И как точно в този момент ти се появи там?

вторник, 5 май 2020 г.

Варна, момент от деня

На тази дата: 5 май 1876 г. Извършено е Баташкото клане при потушаването на Априлското въстание

1876 г. При потушаването на Априлското въстание е извършено Баташкото клане. То е извършено от османски башибозук от съседните села под прякото командване на Ахмед ага Барутанлията. След клането той получава отличия и повишение от султана.

След началото на Априлското въстание на 20 април 1876 г. част от въоръжените оеспособни мъже от населението на село Батак, водени от войводата Петър Горанов, Войводата Стефан Трендафилов Керелов-петстотник въстават срещу турската власт. Както е застъпено в плана, бунтовниците отстраняват част от турските власти, когато срещу тях е изпратена 5-хилядна армия от башибозуци, предвождани от Ахмед ага Барутанлията. Водачът на въстанието в Батак - Петър Горанов e делегат на местния революционен комитет в събранието в Оборище.

Първенците на селото и чорбаджиите решават да спасят живота на хората в града и за това извикват Барутанлията, да му предадат оръжието си, като той заявил с клетва, че ще си отиде, веднага щом получи боеприпасите на въстаниците.

Марга Горанова, съпруга на водача на въстанието
в Батак - Никола Горанов. С кости е изписано
отстрани – „Останки от 1876 година”.
На 1 май 1876 г. врагът е извикан от чорбаджиите на селото, за да предадат оръжието си. След като бунтовниците предали оръжието си, башибозуците ги нападнали и отсекли главите им. По време на „предаването” на оръжието обаче някои от хората в селото успели да избягат, след него селището било обкръжено, за да не може никой да го напусне. Башибозуците се разпределили по къщите и започнали да ги ограбват. Много от по-крайните домове в селото били изгорени, башибозуците стреляли напосоки към всичко, което се движело или не. Хората започнали да се крият в сградите с по-здрава конструкция в селото, които щели да издържат на пожар, като църквата и училището, но и някои от къщите на чорбаджиите.

На 2 май скритите в Богдановата къща се предали, като повярвали на агата, че, ако предадат оръжията си, ще получат милост от неговата войска. Повече от 200 мъже, жени, деца и старци били изведени от къщата, претърсени за ценни вещи, съблечени, за да не измърсят дрехите с кръвта си, и накрая избити.

Българските мъченици. 
Картина на Константин Маковски.
Барутанлията, поискал по-видните хора от селото да отидат при него в лагера на башибозука, за предадат всичкото оръжие на батачани и за да успокоят населението. В лагера били изпратени кметът на Батак - Трендафил Тошев Керелов, заедно с Вранко Димитров Паунов, Георги Серафин, Петър Трандафилов Керелов, Петър Кахведжийски и Георги Вълюв. Разбрали се, че, ако предадат оръжието на селото, башибозукът ще го напусне, като всички видни хора, които отишли за мир били взети заложници - оръжието или животът им. Боеприпасите били натоварени на коне и пренесени до лагера. След което обаче всички заложници били набучени на колове и изпечени живи или обезглавени. Хората отново се изпокрили в църквата и училището.

На 20 януари 1878 г. оцелелите жители на град Батак посрещат пристигащата руска освободителна армия.

Баташките мъченици са канонизирани за светци от Българската старостилна православна църква на 17 май 2006 г. Първата икона, посветена на тях, е нарисувана в манастира Св. Велика Княгиня Елисавета в Етна, Калифорния, специално за канонизацията. През март 2011 г. Светият Синод на Българската православна църква реши да бъдат канонизирани за светци просиялите от рода български Баташки и мъченици. На 3 април 2011 г. в храм-паметника „Свети Александър Невски” по време на Света литургия, отслужена от Негово Светейшество Българския патриарх Максим, бяха канонизирани новите български светци, убити през 1876 г. в църквата в Батак.

Разследвания на турските зверства в България (1876)


Дж. Макгахан отразява неговото кърваво потушаване и неговите репортажи представят пред Европа трагедията на един поробен народ. Русия е принудена да обяви война на Османската империя, за да не загуби авторитет и влияние на Балканите.

„ ...Ние огледахме вътре в църквата, почерняла от изгорялата дървения, но не и разрушена, не и особено пострадала. Сградата бе ниска, с нисък покрив, поддържан от тежки неравномерно разположени сводове, които, доколкото можехме да видим, поглеждайки вътре, бяха с такива тавани, колкото висок човек да стои изправен под тях. Това, което видяхме вътре, бе твърде страшно, ако човек задържеше погледа си. Огромно количество частично обгорели тела лежаха там, техните овъглени и почернели останки, натрупани до половината от разстоянието до тъмния таван, правейки го да изглежда още по нисък и мрачен, тъй като лежащите в процес на гниене тела бяха прекалено страшни за гледане. Човек не би могъл да си представи чак такъв ужас.
Всички отвърнахме поглед отвратени и замаяни и се заклатушкахме навън от тази къща на страшната напаст, щастливи да се озовем отново на улицата. Обиколихме селото и видяхме същото нещо отново и отново над сто пъти. Скелети на мъже, с прилепнали към тях дрехи и все още висяща плът, гниещи заедно, глави на жени, чиято коса се въргаляше в прахта, кости на деца и пеленачета, разхвърляни навсякъде. На едно място ни показаха къща, където двадесет души били изгорени заедно; на друго място десетина момичета били изклани до едно, след като се скрили – изобилно свидетелство за което са останалите там кости. Навсякъде – ужас след ужас...“
Макгахан съобщава, че турските войници насила вкарват някои от селяните в църквата, която след това е запалена, а останалите живи са измъчвани, за да кажат къде са скрили ценностите си. Макгахан сочи, че от общо седем хиляди души население оцеляват само две хиляди. По негови изчисления петдесет и осем села в България са били разрушени, пет манастира са изравнени със земята и общо петнадесет хиляди души изклани.

Тези репортажи, публикувани във вестник „Дейли Нюз“ и препечатани от други вестници, предизвикват във Великобритания широка вълна от обществено негодувание срещу Турция. Бенджамин Дизраели, министър-председател на Великобритания, чието правителство подкрепя Османската империя, се опитва да омаловажи кланетата, твърдейки, че българите също имат вина. Тези аргументи са опровергани от последващите репортажи на Макгахан.

Като резултат от публикациите на Макгахан, Уилям Гладстон написва памфлета „Уроци по клане или поведението на Турското правителство във и около България. Българските ужаси и Източния въпрос.“, в който заявява: „ Обръщам се към своите сънародници, от които това зависи в много по-голяма степен, отколкото от който и да било друг народ в Европа, да изискват и настояват пред нашето правителство да промени своята едностранчива позиция и да насочи в съзвучие с европейските държави цялата си енергия към премахването на турското управление в България. Нека турците сложат край на своите безчинства по единствения възможен начин, а именно като сложат край на собственото си присъствие....“

Като резултат от неговите публикации може да се считат и последвалите дипломатически действия на великите сили: свикването на т. нар. „Посланическа конференция в Цариград“, според декларацията на която султанът на Османската империя трябвало да даде автономия на българите в техните етнически граници, територия, която по-късно, през 1878 г., става известна като „Санстефанска България“, в границите на която не влиза Северна Добруджа, дадена от руснаците на Румъния в замяна на Бесарабия, за да може Русия да има излаз на р. Дунав.

ВИДЕО
Баташкото Клане - В памет на Загиналите

Вицове - само сока, май 2020 г.


Щели да пуснат и басейните на открито... и ако сме послушни, можело и с вода да ги напълнят!

***

Току-що изгорих 3000 калории. Забравих пицата във фурната...

***

Попитах 100 жени:
- "Какъв шампоан за коса предпочитате?"
100 от 100 отговориха:
- "ПРОСТАК, КАК ВЛЕЗЕ ТУК?!"

***

Поради по-чистата вода в Северно море се завърнаха викингите.

***

Понякога си казвам:
- Спри да ядеш шоколади ма Бонкеее!!!
После се сещам, че не съм Бонка и продължавам...


понеделник, 4 май 2020 г.

Депутатите продължили да си взимат по близо 3 хиляди на месец, въпреки, че се отказаха от заплатите си

Снимка: Свободна Европа
Депутатите всъщност получават пари - по над 2800 лева месечно, въпреки че публично се отказаха от заплатите си. А всички министри, техните заместници, членовете на политическите им кабинети и шефовете на агенции е трябвало да подпишат документ, с който се съгласяват с решението на парламента и се отказват от заплатите си.

Това става ясно от разследване на "Свободна Европа" чрез документи, разкази на потърпевши и разяснения на експерти.

Преди месец народните представители изцяло се отказаха от заплатите си, за да ги дарят за борбата с COVID-19. В действителност обаче те продължават да получават пари. За месец април народните представители са си поделили над 679 000 лева. Предстои същата сума да им бъде раздадена и за месец май.

И управляващи, и опозиция

Оказва се, че в решението, взето в късните часове на 6 април, депутатите не са включили т. нар. „безотчетни пари“, които те получават всеки месец. Въпреки пунктуалното изреждане на членове и алинеи, по които те сами си отнемат възнагражденията, и управляващи, и опозиция, не са включили в тях точка 11 от Финансовите правила към правилника за дейността на парламента. Именно в този законов текст са регламентирани средствата, които всеки народен представител получава допълнително към заплатата си. Разходването им зависи само от вътрешния правилник на парламентарните групи.

Парите са в размер на 2/3 от основното възнаграждение на депутатите. След актуализацията от месец април основната заплата на депутатите стана 4248 лева. 2/3 от нея са 2832 лева. За 240 народни представители това прави малко над 679 000 лева. Средствата би следвало да се ползват за сътрудници, консултации, експертизи, представителни разходи и други. За изразходването на тези пари отделните депутати трябва да дават отчет пред парламентарните си групи на всеки три месеца.

От парламентарната група на БСП потвърдиха пред "Свободна Европа", че допълнителните пари за месец април са получени.

И негов колега от ГЕРБ потвърди, че 2/3 над заплатите за месец април са разпределени. „Предстои да се получат и за месец май“, каза парламентарист от ГЕРБ.

С уговорката, че няма да бъде цитиран по име, той обясни, че тези пари нарочно не са включени в решението на парламента.

„И ние, и опозицията знаехме, че като не споменем точка 11 от финансовите правила, ще продължим да получаваме тези средства", добави той.

От парламентарната група на ГЕРБ потвърдиха официално, че допълнителните пари са разпределени. В позицията на партията обаче се казва, че това не са заплати на депутатите, а средства, които те трябва да ползват за експерти и работа в районите си.

Откъде идва "тулуп" ?


Откъде идва "тулуп" във фигурното пързаляне?
- От английското “toe loop”– скок, който се изпълнява за първи път от американския фигурист Брус Мейпс през 1920 г. 


Варна, момент от деня