четвъртък, 5 януари 2017 г.

Линчуваха мъж, приличал на терориста от "Рейна"

Мъж с иницали К. М. е линчуван на улицата в Истанбул заради физическата си прилика с терориста, който уби 39 души в новогодишната нощ в клуб "Рейна".

Инцидентът се е случил в района Пендик в Истанбул, около 1 ч. следобед на 4 януари.

Мъжът забелязал, че група непознати лица започват да го преследват по улицата, и изпаднал в паника, съобщава "Хюриет". Въпреки че е направил опит да избяга, нападателите му са го настигнали и са го пребили.

Едва след това е подаден сигнал в полицията, като разследването е установило, че К. М. няма нищо общо с атентата в Истанбул.

По данни на службите, набеденият за терорист е чужденец, чиято виза е с изтекъл срок. Той ще бъде депортиран от Департамента за чужденците.

Истинският терорист от "Рейна" все още се издирва - пет дни след атентата в заведението.


Разузнаването в САЩ с нови доказателства за руските хакери

Разузнавателните служби на Съединените американски щати са получили това, което те смятат, че е убедително доказателство след изборите през ноември, че Руската федерация е осигурила хакнатите материали от Националния комитет на Демократическата партия, съобщава Reuters.

Чрез трета страна Русия е предоставяла въпросните материали на мрежата за анонимно публикуване на секретни документи „Уикилийкс“, обясниха в сряда трима американски представители. Американски представители месеци по-рано стигнаха до заключението, че руски разузнавателни агенции са направлявали хакерските атаки, но беше по-малко сигурно, че могат да докажат, че Русия също е контролирала пускането на информация, накърняваща кандидата за президент на САЩ от Демократическата партия Хилъри Клинтън.



Държавата срещу снега

Затваряне на пътища в страната ще се прилага при снегонавявания и образуването на големи снежни преспи. Това обяви директорът на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов на брифинг тази сутрин. Спешите мерки се налагат, след блокадата на магистрала "Тракия".

АПИ има готовност да затваря пътища от третокласната пътна мрежа, като решенията ще бъдат взимани от директорите на Областните пътни управления.

"Ние надлежно ще затваряме отсечките и те ще бъдат обозначени със знаци“, посочи ижн. Атанасов. Той посъветва шофьорите да не преминават през такива пътни участъци. „Ние очакваме да минем през всички най-неприятни метеорологични изненади, които са свързани с движението по републиканската пътна мрежа“, заяви инж. Атанасов.

По думите му за почистването са мобилизирани повече от 3000 машини, които ще почистват и обработват пътищата в страната.


Министърът на вътрешните работи в оставка Румяна Бъчварова каза пред Нова тв, че постове на "Пътна полиция" ще уведомяват гражданите, когато има затворен път. По думите ѝ това, което стана в навечерието на новогодишните празници на "Тракия", е било неочаквано и "специфично метеорологично условие, което се прояви на малък отрязък от пътната мрежа". Сега прогнозите показват, че това ще се прояви на голяма част от територията на страната, аргументира извънредните мерки министърът.  

Тя обясни, че за тежкотоварните камиони има определени буферни паркинги още от миналата година, като превозвачите би трябвало да знаят местоположението им и да ги използват при затваряне на пътища.  

По думите на Бъчварова вторият рисков фактор при катастрофите на пътя е поведението на шофьорите. Тя обясни, че водачите на автомобили или ТИР-овете не спазват ограниченията или правилата за движение. Бъчварова призова гражданите, които видят шофьор, нарушил ограниченията, да подадат сигнал на спешния тел. 112. По обясненията ѝ голяма част от гумите на ТИР-овете, при задръстването на "Тракия" били "балони", което създава голям проблем и за останалите участници в движението. 


На тази дата: 5 януари 1933 г. започва строителството на моста Голдън Гейт

1933 г. започва строителството на моста Голдън Гейт в Санфранциския залив. Висящият мост отделя Санфранциския залив от Тихия океан. Над залива се простират общо пет моста - Голдън Гейт, Ричмънд-Сан Рафаел, Сан Франциско-Оукланд, Сан Матео-Хейуърд и Дъмбартън.

Мостът свързва град Сан Франциско от южната страна на пролива с градчето Саусалито на северния бряг. Завършен е през 1937 г. и остава мостът с най-голям отвор в света (1280 м) до построяването на Веразено Нероуз в Ню Йорк през 1964 г.

Преди мостът да е бил изграден, единственият практически кратък маршрут между Сан Франциско и Марин Каунти е бил с лодка през една точка на залива на Сан Франциско. Фериботната услуга започва още през 1820 г.

Много експерти са заявявали, че мост не може да бъде построена над на пролива, където в средата има дълбочина над 150 м. Експертите смятали, че силните ветрове и гъсти мъгли биха предотвратили изграждането и експлоатацията на мост.

Предложението, което се смята като начало на съоръжението, е било направено през 1916 г. от бившия инженер студент Джеймс Уилкинс. Градският архитект на Сан Франциско изчислява цена от 100 млн. долара като непрактична за времето, както и отправя въпрос до специалистите дали може да бъде построен за по-малко. Един, който отговорил: Йозеф Щраус, е амбициозен, но мечтателен инженер, който за дипломната си работа е проектирал 89-километров железопътен мост над Беринговия проток.

Първоначалната идея на Щраус е за масивни конзола от двете страни на пролива, свързани с един централен окачен сегмент. Той обещава това да бъде построено за 17 млн. долара. Местните власти се съгласяват да продължат проекта само при уверение, че Щраус промени дизайна и приеме мнението на няколко консултации проекта експерти. Поради последните достижения в металургията е решено като най-практично да се направи висящ мост.

Строежът на моста обаче среща сериозна опозиция. Американската служба United States Department of War е била притеснена, че мостът ще влияе на движението на кораби, а военният флот се страхувал от сблъсък на кораб или саботаж на моста, който би могъл да блокира достъпа до едно от основното си пристанища. Професионалните съюзи искали да се гарантира, че в строежа ще се предпочитат местни хора. Southern Pacific Railroad, една от най-влиятелните фирми в Калифорния се противопоставяла заради конкуренцията на нейния фериботен флот и дори завела съдебен процес срещу проекта, което довело до масов бойкот на фериботните услуги.

Щраус е бил основен инженер отговорен за цялостния дизайн и конструкция на моста. Но тъй като той имал малко опит с кабелни висящи конструкции отговорността за това е поверена на други експерти. Малко известният местен архитект Ървинг Мороу е направил цялостния дизайн на кулите на моста, схемата за осветяването му и декоративните елементи - улични лампи, перила и пешеходни алеи. Известният оранжев цвят е използван първоначално като корозионна защита на моста.

Вицове, януари 2017 г.

Паметник, олицетворяващ силата на книгите, Китай.

СмЕх/Таралеж/


Току-що назначен млад поп разбрал, че в селото живее 30-годишна вдовица. По тъмна доба отишъл и почукал. Отвътре се чуло: - Ти ли си ангел мой? - Не, ама съм от същата фирма!

***

Сметнах калориите от празниците.Следващото ми ядене трябва да е някъде около 17-ти януари.

***

По повод предстоящото увеличение на пенсиите съобщаваме, че резервациите за Дубай и Малдивите са на изчерпване.

***

Попитали радио Ереван:
- Защо няма жени футболни коментатори?
- Защото не е по човешките възможности да се играе толкова бързо.

***

Единствената разлика на английските автомобили от останалите е, че жена ти мрънка от ляво!

Всяка сутрин нови вицове в /Таралеж/ 


сряда, 4 януари 2017 г.

Борисов: На неразумните, които пътуват - да сме готови с помощ

Премиерът в оставка Бойко Борисов и цялото правителство се заеха с организацията в държавата в очаквания студ до минус 22 градуса и прогнозите за силни снеговалежи. Това става ясно от стенограма на част от заседанието на кабинета днес. Борисов приветства решението за грипна ваканция до понеделник за учениците. И не изключва дори удължаването й, ако се наложи.

Според премиера в оставка след ситуацията около Айтос и Карнобат на 31 декември е станало ясно, че хората не оценяват, че "природата е по-силна от нас и след това настава този хаос". Затова освен че разпорежда на всички институции, в това число и на армията да е в готовност, казва:

"...За тези, които са неразумни и тръгнат в такова време - да имаме готовност съответно да им се окаже помощ и да не бъдат и допуснати в тези трасета, където би могло да има и се очаква силен снеговалеж. Така че, използвайте и медиите да го транслирате това, да обясните още веднъж."

Ето и целия разговор между премиера, вицепремиера Румяна Бъчварова, министъра на транспорта Ивайло Московски и зам.-министъра на здравеопазването Ваньо Шарков по темата на днешното правителствено заседание:

БОЙКО БОРИСОВ: Шарков, докладвай за грипа, мислите ли да удължите ваканцията за учениците в цялата страна?

ВАНЬО ШАРКОВ: Преди малко разговаряхме с Министерството на образованието и науката. Нашата препоръка е с оглед на това, че не само че се разраства епидемията, а и с оглед на това, че ще бъде лошо времето и децата пътуват – някои с автобуси, някои водени от родителите – четвъртък и петък да бъдат неучебни за цялата страна.

БОЙКО БОРИСОВ: Фактически четвъртък и петък, събота и неделя са почивни дни. След това ще решаваме дали трябва да се продължи още.

За Щаба, който направихме- искам всички да бъдат изключително активни. Специално ДАИ искам да присъства навсякъде, да следят ТИР-овете, защото тези безобразия трябва да престанат.  Московски да се свърже с превозвачите, да ги предупреди изрично и във всички екипи да се вкарат и ДАИ. Така че, това безобразие искам да го няма следващите дни. На място: областни дирекции, пожарни, пътнопочистваща техника – всичко, което Бъчварова е подготвила, и днес когато се видите го изговорете отново, така че всеки да си знае мястото. И предупреждавайте. Явно е, че не можем да кажем на хората да не пътуват, поне от опита ми от тези няколко дни, като обиколих Айтос и Карнобат надолу…., не се оценява, че природата е по-силна от нас и след това настава този хаос. Затова имайте пълна готовност – за тези, които са неразумни и тръгнат в такова време - да имаме готовност съответно да им се окаже помощ и да не бъдат и допуснати в тези трасета, където би могло да има и се очаква силен снеговалеж. Така че, използвайте и медиите да го транслирате това, да обясните още веднъж. Армията също, Ненчев, нека да имат готовност с тежките машини.
РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Господин премиер, искам да кажа, че представителите на министерствата вчера при учредяването на този щаб докладваха, че вече са взели превантивни мерки. Всяко едно министерство е задействало мерките. Например енергетиката са увеличили двойно екипите при авария с тока, здравеопазването хоспитализират хората, които са на хемодиализа в момента, военните са в щаба, имат готовност до един час да изпратят военната техника, Министерството на транспорта- всички възможни мерки, които могат да се предприемат, Министерството на земеделието и храните са готови с екипите също да се включат и в подпомагането. Общините – възложили сме на нашите директори заедно с областните управители и кметовете на общини да подготвят местните щабове и кризисните центрове да бъдат в готовност, ако се наложи евакуация на хора, да могат да ги настанят.

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Да добавя само, че днес сутринта преди да дойда, имах заседание с мобилните оператори. Всички клетки, всички станции днес още ще бъдат проверени батериите и ще бъдат заредени агрегатите с дизелово гориво, където няма, с добавки, за да не замръзва. Така че ще се опитаме да обезпечим.

БОЙКО БОРИСОВ: Дават го минус 22 градуса и снеговалеж. Все пак обръщаме се към хората, че при такива минусови температури и нашата техника може да аварира, така че докато мине бурята поне…, само в краен случай да се предприемат пътувания.


Две земетресения бяха усетени тази нощ в страната

Около 6:34 часа сутринта в сряда в района на Чирпан е регистриран трус с магнитуд от 2.5 по скалата на Рихтер, съобщиха от Националния институт по геофизика, геодезия и география към БАН.

Няма данни земетресението да е усетено и в други населени места.

Две минути след полунощ в района на Велико Търново също беше регистриран трус. Той е бил в магнитуд 4.2 по данни на Европейския средиземноморски сеизмологичен център (ЕССЦ). Според сеизмологичния институт на БАН то е било с магнитуд 3,6 по скалата на Рихтер, а епицентърът му е бил близо до с. Майско.

Трусът е бил с дълбочина 10 км.

Трусът е усетен най-силно в най-близкото до епицентъра населено място Горна Оряховица, както и в Полски Тръмбеш. Съвсем слабо е усетен трусът и в Русе.

Няма данни за щети.


На тази дата: 4 януари 1790 г. след буря потъва кораб със съкровищата на Мария-Антоанета

На 4 януари 1790 г. вечерта при буря потъва в река Сена френският бриг (двумачтов платноход) „Телемак” (Тelemaque). Според някои информации заедно с него на дъното отиват и съкровищата на Мария-Антоанета, оценявани на 1,2 млн. британски лири.
Надвечер 150-тонният кораб навлиза в устието на Сена откъм Париж с почти спуснати платна. Появяват се облаци, вятърът се усилва. Крайбрежните улици на градчето Кийбеф опустяват. В реката излизат вълни.

Капитан Андре Каминю (36 г.) посреща митничарите в черни плащове на борда: „Бригът е зафрахтован от руански търговци за доставка на товар в Лондон. Бих ви помолил, господа, по-скоро да направите огледа. Екипажът е дяволски изморен...”

Отговарят му, че е по-добре огледът да се отложи за сутринта – станало е късно, пък и зюд-вестът (югозападният вятър) набира сила. Измореният капитан Каминю охотно се съгласява.

Само след няколко часа ураганен вятър вдига тежки вълни в Сена. Срещайки се с течението на реката, те образуват мощни водовъртежи. „Телемак” се откъсва от котвата си и поема към небитието. Малкият екипаж успява да се добере до близкия бряг.

Събитието е регистрирано единствено от дребни чиновници в министерството и веднага е забравено. Още повече, че няма жертви. По онова време всички погледи са отправени към революцията в Париж. След две години въстаналият народ сваля монархията, а през януари 1793 г. са екзекутирани Луи ХVІ и Мария-Антоанета.

След смъртта на кралицата в Париж упорито започват да се ширят слухове за приказни съкровища, които тя уж искала тайно да изнесе в Англия. Френските вестници пишат, че в края на 1789 г. Мария-Антоанета доверила изпращането в Лондон на всички семейни скъпоценности на капитана на „Телемак” Андре Каминю, изпълнявал и преди деликатни поръчения на кралицата.

Уж по нейни указания златните посуда, чаши, кожени торби с елмази и рубини, а също така 2,5 млн. златни луидора под охрана на предани офицери от кралската гвардия тайно са изнесени в Руан, където готов ги очаква „Телемак”.

Тук са докарани и съкровищата на няколко аристократични семейства и абатства във Франция. Вестниците твърдят, че в Руан в подземията на замъка на един от приближените на краля се слага злато и сребро в специално изготвени бъчонки. Те са заливани с катран и са товарени на „Телемак”.

Версията на французите е подхваната и от англичаните. В лондонски вестници се появяват разкази на бивши моряци и офицери на „Телемак”, потвърждаващи наличието на съкровища на брига. За тях заговарят дори в Конвента и трибуналът започва разследване.

Разпитан е бившият изповедник на краля, който признава, че веднъж е станал неволен свидетел на разговор между Луи ХVІ и Мария-Антоанета. Ставало дума за някакъв морски съд, на който да се изпратят съкровищата в Англия.

Следователите успяват да издирят и бъчваря. Според него през есента на 1789 г. получава поръчка от непознат господин да изработи няколко десетки бъчонки. Възложителят обяснил, че с тях ще се изпраща в Англия катран. В края на декември господинът си взел стоката, а след няколко дни бъчварят видял как на пристанището товарят бъчонките на брига „Телемак”.

Накрая митническите чиновници в Кийбеф също си спомнят, че в ураганната януарска вечер почти едновременно с „Телемак” в пристанището влиза още една шхуна. А сутринта, след гибелта на брига, по време на огледа й е открит скрит в товара й сребърен сервиз с герб на кралското семейство. Той е конфискуван, но разследване не е правено.

Получената от трибунала информация не може да остави Конвента равнодушен към слуховете за погребаните съкровища на дъното на Сена. От Шербур срочно заминават група инженери с над 300 работници и моряци, за да извадят потъналия бриг. Скоро е открит двумачтов кораб, но никой не може със сигурност да каже дали е „Телемак”, тъй като този участък на реката е гробище за много плавателни съдове.

Издигането на потъналия кораб е без резултат. След 3 месеца безплодна работа експедицията се завръща в Шербур.

Когато през 1815 г. е извършена втората реставрация на монархията, Луи ХVІІІ веднага заповядва да бъде изваден„Телемак”. Този факт става още едно сериозно доказателство, че на брига действително са се намирали съкровищата на кралското семейство.

Отново от Шербур в Кийбеф заминава експедиция. След няколко месеца обаче и тя прекратява работа.

Във Франция обаче вече никой не се съмнява, че потъналият кораб „Телемак” е хранилище на несметни богатства. Компании и частни лица непрекъснато предлагат на правителството своите услуги по вдигане на съда.

През август 1837 г. морското министерство на Франция издава 3-годишен лиценз на инженерната компания от Хавър „Магри и Дейвид” за издигането на „Телемак”. В случай на успех само една пета част остава за предприемачите, при това 10% задължително се жертват във фонда на моряците-инвалиди.

Трите години не дават резултат. Към 65 000 похарчени франка се добавят многобройни дългове. След доста колебания шефът на фирмата Магри се отказва от участие в предприятието. Неговият съдружник Дейвид проявява по-голяма настойчивост. Вземайки от няколко банки кредит, той продължава срока на лиценза с още 3 години.

Дейвид привлича младия английски инженер Тейлър, който пък възнамерява да извади „Телемак” със силата на прилива. С помощта на различни приспособления корпусът на потъналия кораб е оплетен с множество вериги. При отлива техните краища се закрепват на цяла флотилия плоскодънни лодки. Предполага се, че приливът ще издигне лодките и заедно с тях ще изтръгне от тинестото дъно „Телемак”. Още първите опити завършват без успех. Веригите се късат като конци, а бригът остава на мястото си. През август 1841 г. Дейвид официално оповестява прекратяване на работата.

Обаче тогава Тейлър неочаквано развива бурна дейност. Той изтърква праговете на вестникарски редакции, излиза на събрания на акционерите на големи и малки компании, като навсякъде уверява, че работата трябва да продължи. Тейлър се позовава на изрезки от стари вестници, преписи от следствени дела на трибунала, нотариално заверени свидетелства на очевидци и описания на ефективни технически проекти са издигане на кораба.

Година след краха на фирмата „Магри и Дейвид”, на Тейлър се удава да събере 200 000 франка капитал и да започне да осъществява замисъла си. Той увеличава броя на плоскодънните лодки, поръчва по-здрави вериги и конструира нови крепежни устройства. Всички опити обаче завършват по еднакъв начин: надолу по течението на Сена плават останки от лодки със скъсани вериги, а заедно с тях отплават парите на компанията.

Акционерите искат прекратяване на финансирането на безнадеждното предприятие и представяне на отчет за извършената работа. Тейлър събира акционерите. Той отваря лондонски вестник и с вълнение чете малка бележка. В нея се съобщава, че поданиците на британската кралица Виктор Юго и неговият син искат своята част от наследството в съкровището на борда на „Телемак”, тъй като са родственици на един от абатите, чиито скъпоценности са натоварени на брига.

Преди акционерите да се опомнят, Тейлър слага на масата няколко златни монети: „Намерени са в плитчините. Златни луидори.”

Доводът е съкрушителен. Решено е работата да продължи. Акционерите обаче тайно наемат детективи да проверят заявленията на инженера. Става ясно, че Виктор Юго и синът му никога не са имали роднини във Франция. За сметка на това са добре познати с роднините на Тейлър, които са обезпокоени от бележката във вестника.

Детективите също така установяват, че златните монети от времето на Луи ХVІ са купени от инженера от антиквари с пари на образуваната компания. Назрява голям скандал. Чувствайки приближаването му, през декември 1843 г. Тейлър се скрива, оставяйки 28 000 франка неизплатени дългове.

Нашумялата авантюра на английския инженер задълго охлажда ентусиазма на любителите на леки печалби. В продължение на 90 г. не са правени никакви опити за изваждането на „Телемак”. Едва през 1933 г. парижките вестници отново започват да печатат съобщения, че към съкровището на потъналия бриг проявяват интерес мнозина френски и чужди фирми.

След две години морското министерство на Франция обявява, че фирмите могат да подадат официални молби за вдигане на „Телемак”. Изучавайки материалните и технически възможности на предприемачите, през май 1938 г. министерството дава 3-годишен лиценз на най-сериозния претендент. Само след месец водолази преброждат дъното на Сена и скоро откриват дълбоко заседнал в тинята кораб, чийто корпус е опасан с вериги.

Намерената около него корабна камбана с буквата „Т” и пет медни канделабри от ХVІІІ век потвърждават, че именно този бриг се е опитвал да издигне Тейлър.

През септември от Париж за Кийбеф се отправя ешелон с оборудване и снаряжение. Мощни помпи на плаващи кранове към края на годината изчистват кораба от тинята. В началото на април 1939 г. го закачат на понтони и го издигат на повърхността.

В този ден стотици журналисти, учени и просто любопитни се тълпят по крайбрежната улица на Кийбеф, за да видят с очите си това знаменателно събитие. На френската борса пада цената на златото, бижутерите предвкусват търгове за скъпоценности от съкровището на кралското семейство.

На 4 април са отворени първите бъчвички, изследват се металическите предмети, но не е намерена нито една златна монета или ювелирно изделие.

Когато преминава първото чувство на разочарование, настъпва време за чудене и предположения. Изведнъж си спомнят, че в този район на Сена преди няколко години неизвестна фирма е извършвала водолазни работи – възможно е тогава бригът да е „почистен”. Мнозина се съмняват, че е вдигнат именно „Телемак”. Трети издигат интересната версия, че съкровището всъщност е натоварено на друг кораб, а слуховете за „Телемак” са разпространявани умишлено, за да се скрие истината.


Вицове, януари 2017 г.


Новогодишни празници...

СмЕх/Таралеж/


В квартала дойде да живее една засукана, яка мадама.
На всички комшии жените им, рязко спря да ги боли глава!

***

Младеж се обажда по телефона у дома. Вдигнала баба му:
– Бабо, я виж работи ли рутерът?
– Че работи ли, знам ли, чедо…
– Коя лампа свети?
– В банята. Да я изгася ли?

***

Как се пише реклама на книга:
- Средновековна Европа. Полунощ. Гробище. Датски принц говори с череп. Какво е отговорил черепът можете да разберете, ако прочетете "Хамлет."

***

Жена към мъжа си:
- Скъпи, би ли погледнал дали не съм паркирала доста далеч от тротоара?
- От левия или от десния, мила?..

***

Урок по геометрия във Факултето:
- Асене, излез на дъската и докажи, че това е триъгълник.
- Това е триъгълник, заклевам се!

Всяка сутрин нови вицове в /Таралеж/ 


вторник, 3 януари 2017 г.

БДЖ: 152 км за два дни!

Любители на жп транспорта споделиха в една от специализираните фейсбук групи нагледен пример за това колко "удобно" е разписанието на БДЖ. Показното е за маршрут Пазарджик – Троян. Разстоянието между двата града е 152 километра според Google Maps. Това обаче изобщо не притеснява БДЖ да предложи на клиентите си превоз, който да е с продължителност от 15 часа и 11 минути в рамките на два дни.

Ето и конкретното транспортно решение на БДЖ с час на тръгване 22,41 ч и смяна на четири влака:
Пазарджик - Пловдив
Пловдив - Варна
Варна - Левски
Левски - Троян.

По това разписание клетият клиент на БДЖ би трябвало да е в града на Троянската сливова в 13,52 часа на деня последващ началото на пътуването.
Всъщност времепътуването от над 15 часа, което е по-бавно от най-дългите презокеански полети, е възможно само в идеалния случай - нито един от четирите влака на БДЖ да не закъснее и пътникът да не пропусне нито една от връзките.
В жп групите в социалните мрежи се шегуват, че човек с велосипед би пристигнал по-бързо отколкото пътник, избрал услугите на родното жп.